Intervju Tomas Nilsson - Gräsexpert och företagare

Nyheter från golfvärlden, intervjuer med proffs och mycket mer...

Intervju Tomas Nilsson - Gräsexpert och företagare

av JohanAdministratör » 15 aug 2014, 08:36

Veckans intervju blir med Tomas Nilsson som förutom att vara en golfentusiast som många av oss andra även är entusiast och expert på gräs.
Tomas har inget emot att hålla kontakt med forskare som undersöker gräsväxt och underhåll från alla hörn av världen. Jag tänkte att det skulle vara intressant att höra hur man får ett sådant intresse för gräs samt hur man får en bana så bra som möjligt i Sveriges klimat.

Namn: Tomas Nilsson
Ålder: 42
Hemmaklubb: Pga ryggskada så har jag varit klubblös, men nu Trelleborgs GK
HCP: 10.0
Utbildning: Utbildad till all möjligt:), men diverse Greenkeepingutbildningar, både i Sverige och utomlands.
Meriter:: Det ekar i prisskåpet:)

Bild

Följ Tomas på: https://twitter.com/Pitchcarenu

Vi måste börja med frågan – varför gräs? Hur kom det sig att du ville nörda ner dig och arbeta med gräs?
- Jag halkade faktiskt, som så många andra som börjar jobba på golfbana, in på ett bananskal. Jag hade ett jobb som jag inte trivdes med, och hörde att Hills GC sökte personal. Jag sökte och fick jobbet. Det var 2002. Jag fastnade direkt! Sedan dess har jag jobbat inom golfbranschen. Nu senast med Pitchcare

Vad för olika typer av grässorter kan vi svenska golfare springa in i på banorna här i Sverige?
- De flesta greener är blandningar. På gott och ont. Vanliga sorter är krypven, svingel, ängsgröe, tuvtåtel, rajgräs osv. Men alla ytor har så gott som vitgröe i sig.

Hur kan olika grässorter skilja sig från varandra i form av egenskaper?
- Det skiljer oerhört. Om man tänker rent genetiskt hur gräsen funkar. En bra greenkeeper anpassar sig och gör det bästa av sitt gräs. Men alla gräs ska hanteras olika. Vissa ska ha mer näring, dom växer fort. Vissa ska skäras, vattnas mer eller mindre osv. Man kan gå in hur tekniskt som helst här.

Med tanke på vårt klimat, hur bra kan skick kan vi förvänta oss på de svenska banorna?
- Vi kan och bör förvänta oss toppskick. Förutsatt att det finns pengar och kunskap till det. Vissa saker måste man göra på en bana. Ibland får inte greenkeepern pengar och möjlighet att sköta sin bana korrekt. Ibland får han mer pengar än han behöver eller är för dålig på sitt jobb. Man får ut det man stoppar in.
Vi har väldigt hög standard överlag i Sverige för de förhållandevis små budgetar vi har.

Har du några åsikter eller tankar om vad som kan förbättras gällande svensk banskötsel?
- Att klubbledning ska vara väl utbildade och vara tydliga och ärliga i sina mål. Vilken typ av bana dom vill ha.
Sen förankra det hos de som sköter och spelare.

Vad kan vi spelare tänka på för att inte förvärra banans skick? Hur illa är det egentligen om man missar att laga ett nedslagsmärke eller att lägga tillbaka en torv?
- Just nedslagsmärken är det värsta. Det är ett gissel. Man kan ha en bana där inte ett grässtrå ligger fel när den ska öppna efter vintern, som vi hade på Hills. Sen efter en vecka ser man flera hundra bruna märken med dött gräs på varje green. Jag har till och med skrivit till SGF och vill ha ändring i reglerna med pliktslag för missat laga nedslagsmärke... :) Torv tycker jag personligen inte är lika farligt.

Många golfare klagar ju på slöa greener – hur får man egentligen en green snabb och varför är inte greenerna snabbare än vad de är där ute i golfsverige?
- Oj, har du några timmar? :) Det finns många greenkeepers som kan hålla hur snabba greener som helst. Men få banor är byggda för det, eller om klubben ens vill ha det. Sen börjar klubbarna gnälla för att en bana som har 12 på stimpen tar 6 timmar att spela för en vanlig svensson, med alla extraputtar. Jag älskar snabba greener, men Otto 65 med 36 i handikapp kan stå länge och putta på en för svår bana. Då blir den en ekonomisk fråga, längre ronder ger mindre pengar till klubben. En bra green tycker jag ska vara mellan 9,5-10,5 på stimpen.

Om du fick fritt ord och vill berätta om eller påvisa något för oss forumiter gällande gräs då förstås, vad skulle det vara?
- Att gräs har vissa fantastiska egenskaper. Det finns undersökningar som visar att en av de saker som botar nedstämdhet är just lukten av nyklippt gräs. Ämnen som seratonin i hjärnan(biokemisk lycka) ökar. Sen är en golfgreen nästan som en elitidrottare idag. Du måste "träna" den. Ge den rätt mat, rätt vila. Kolhydrater och aminosyror. Om du stressar ett gräs, kommer det att må dåligt och bli sjukt.

Tack Tomas för att du ville dela med dig av ditt gräskunnande och för er som har fler frågor till Tomas går det bra att ställa dem här då Tomas är medlem på forumet under användarnamnet Greenguy!
Om du är mer intresserad eller till och med jobbar med gräs besök då Tomas sida http://www.pitchcare.nu
8 FRIBILJETTER att provspela Fantasy golf för hos Fsport.net <--- PROVSPELA
10% RABATTOut-of-Bounds.se med koden 10SGF17 <--- KÖP BOLLAR
10% RABATTSandflo Golf med koden "go low with Sandflo" <--- KÖP PUTTER
Användarvisningsbild
Site Admin

Re: Intervju Tomas Nilsson - Gräsexpert och företagare

av Sandstream » 15 aug 2014, 09:28

Jättebra intervju!

Två följdfrågor jag skulle vilja ställa till Tomas är:

1. Hur lagar man ett nedslagsmärke bäst och varför?
Gärna länk till någon video som visar bästa sättet.
Då kan vi utbilda våra kompisar och så småningom få bättre greener!

2. Ska man lägga tillbaka torvor på fairway, hur gör man bäst och varför?
Användarvisningsbild

av Greenguy » 15 aug 2014, 09:59

https://www.youtube.com/watch?v=lw1ouMYGBBI

Video från Fina Kallfors :)

Så fixar man.

Torvan bör läggas tillbaka så snabbt som möjligt, sen stampas till. En gammal torva är tyvärr ingen idé. Då får man så nytt gräs istället, eller som dom gjorde på Mission Hills i Kina. Ha en stab på några tusen som torvade in nytt gräs varje kväll så banan så perfekt ut varje morgon..:)

av Sandstream » 15 aug 2014, 10:33

Tack för de snabba och bra svaren! :)

Då har jag fått lära mig att laga rätt och jag ska vara som en hök på mina kompisar! :lol:
Användarvisningsbild

av Greenguy » 15 aug 2014, 11:01

Felet kommer egentligen från USA som på vissa håll förespråkade att man skulle lyfta upp för att få en jämn puttyta. Detta har hållit sig kvar tyvärr.

:) Ja, ligg på dom bara :)

Att få det inskrivet att det är pliktslag var i stort sett omöjligt fick jag höra. Däremot såg dom inget större hinder att klubbar hade lokala regler.
Kanske en sak att pusha på den lokala klubben?

av Sandstream » 15 aug 2014, 11:26

Greenguy skrev:Felet kommer egentligen från USA som på vissa håll förespråkade att man skulle lyfta upp för att få en jämn puttyta. Detta har hållit sig kvar tyvärr.

:) Ja, ligg på dom bara :)

Att få det inskrivet att det är pliktslag var i stort sett omöjligt fick jag höra. Däremot såg dom inget större hinder att klubbar hade lokala regler. Kanske en sak att pusha på den lokala klubben?
Är det inte i USA de ofta har med sig en "flaska" med sand som de häller ut istället för att lägga tillbaka torvorna? Kanske har med bantypen att göra?

En liten skylt som påminner efter varje green, som de har på en del klubbar, vore inte fel:
"Du har väl lagat ditt nedslagsmärke?"
Användarvisningsbild

av Greenguy » 15 aug 2014, 12:25

Precis. Borde vara standard med skylt. Vet att vissa banor i Sverige kör med flaskor med. Lättare i USA där alla har golfbilar. Tror vi hade på Hills i början. Med att det finns i Sverige vet jag.

Min tanke var att dom blev ett brott, med plikt... fanns det inte en chans att en golfare glömde laga....:)

Men med detta allt sagt. Man glömmer ibland. Inte ens för mig sker det per automatik. Jag har kommit på mig själv att få tänka till om jag verkligen lagat mitt märke. Då får man ta en minut extra och laga några till bara som straff :)

av Sandstream » 15 aug 2014, 12:38

Greenguy skrev:Precis. Borde vara standard med skylt. Vet att vissa banor i Sverige kör med flaskor med. Lättare i USA där alla har golfbilar. Tror vi hade på Hills i början. Med att det finns i Sverige vet jag.

Min tanke var att dom blev ett brott, med plikt... fanns det inte en chans att en golfare glömde laga....:)

Men med detta allt sagt. Man glömmer ibland. Inte ens för mig sker det per automatik. Jag har kommit på mig själv att få tänka till om jag verkligen lagat mitt märke. Då får man ta en minut extra och laga några till bara som straff :)
Jag försöker alltid laga fler märken än jag själv åstadkommit. Om alla tänkte så skulle vi inte ha några nedlagsmärken :)
Användarvisningsbild

av Erikxson » 15 aug 2014, 17:48

Sandstream skrev:Är det inte i USA de ofta har med sig en "flaska" med sand som de häller ut istället för att lägga tillbaka torvorna? Kanske har med bantypen att göra?

Det har väl med Bermuda gräset va (kan vara fler grässorter också)? Det ska man inte lägga tillbaka har jag fått för mig att jag hört någon kommentator säga.
Driver: Titleist 915D3 9.5° (A1) Diamana White D+ 70
Metalwood: JPX EZ MW3 15° S Graffaloy Blue 75g
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34"
HCP: 4.1