Intervju Mattias Ahlstrand - Certifierad Idrottsnaprapat (CS

Nyheter från golfvärlden, intervjuer med proffs och mycket mer...

Intervju Mattias Ahlstrand - Certifierad Idrottsnaprapat (CS

av JohanAdministratör » 25 aug 2014, 06:46

Mattias Ahlstrand är Leg. Naprapat, certifierad idrottsmedicinsk naprapat (CST). Han integrerar manuell behandling med korrektiv och funktionell träning och arbetar bland annat med Tre Kronor. Jag snappade upp en tweet från Mattias där han skrev att han kunde hjälpa golfare slå 20-30 meter längre och blev nyfiken på att höra vad han hade att berätta för hemligheter.

Bild

Följ Mattias på

Twitter
Rygg-rehabs hemsida

Alla vi golfare har väl någon gång upplevt smärta under eller efter en golfrunda. Då prata jag inte om huvudvärk utan snarare ryggar som spökar. Vilka är de vanligaste problemen golfare drabbas av och vad beror problemen på?
- Jag skulle säga ländryggsvärk, axelsmärta och nackstelhet är de vanligaste problemen bland golfare jag träffar. Men erfarenhet är att dessa besvär orsakas av att golfare har begränsningar av rörlighet och stabilitet för att kunna svinga bra. När dessa begränsningar finns börjar man förändra och ta sig runt begränsningarna och får ett felaktigt rörelse mönster som på sikt skapar smärta.

Är det stor skillnad på skadefrekvens mellan proffs och amatörer, jag kan tänka mig att många amatörer har svingar som inte är särskilt skonsamma mot ryggen?
- Här skall jag vara helt ärlig med mitt svar jag vet inte hur det ser ut. Har träffat för lite proffs och aldrig fått möjligheten att ta del av siffror gällande skadefrekvens.

Rory McIlroy världsetta just nu har ju biffat till sig rejält de senaste åren. Skulle du rekommendera fler golfare att spendera mer tid i gymmet?
- Absolut i kombination med ett bra upplägg för att förbättra svagheterna genom att screena golfare för att lokalisera och verifiera svagheter och inskränkt rörlighet.

Har du något exempel på hur du har hjälpt en golfare med ryggbesvär?
- Framförallt ländryggsbesvär genom att kombinera manuell terapi med korrektiv träning. Träningen innebär att rätta till de svaga länkarna av stabilitet och rörlighet.

I din tweet sa du att du kunde hjälpa oss slå längre, kan du inte utveckla det lite? Det låter nästan för bra för att vara sant men jag kan tänka mig att rörlighet kan hjälpa oss många meter.
- Jag är övertygad att jag kan hjälpa många att slå längre genom tex screena golfare efter TPI modellen. TPI bygger främst på rörlighet och kroppskontroll, med endast träning av dessa två delar kan du direkt slå längre men även undvika skador.

Har du något övrigt som du skulle vilja belysa till oss golfare angående skador?
- Det är nog att golfare bör lägga större vikt att tänka förebyggande så skadan ej uppkommer.

Vi tackar Mattias för intervjun! Det känns som ett ämne som vi kan fortsätta grotta ner oss i!
8 FRIBILJETTER att provspela Fantasy golf för hos Fsport.net <--- PROVSPELA
10% RABATTOut-of-Bounds.se med koden 10SGF17 <--- KÖP BOLLAR
10% RABATTSandflo Golf med koden "go low with Sandflo" <--- KÖP PUTTER
Användarvisningsbild
Site Admin

Re: Intervju Mattias Ahlstrand - Certifierad Idrottsnaprapat

av MaxP » 25 aug 2014, 08:28

Intressant - angående 20-30 meter längre tycker jag han gör det lite väl enkelt att säga att det är kroppskontroll och rörlighet som krävs för att slå så pass mycket längre, skulle snarare vilja säga att det är två stora bidragande faktorer.

Vad gäller skadorna på proffs vs amatörer är proffsens skador betydligt vanligare.

Lite tråkigt att Mattias inte utvecklade sina svar lite mer då frågorna är intressanta och det finns mycket att säga om.