Intervju med Tony Dÿring - Speedgolfare

Nyheter från golfvärlden, intervjuer med proffs och mycket mer...

Intervju med Tony Dÿring - Speedgolfare

av JohanAdministratör » 26 jan 2015, 10:27

Tycker du att det tar för lång tid att spela en runda golf? Vem har inte frustrerat konstaterat att man helt enkelt inte hinner en runda innan eller efter jobbet. En man som har en lösning på problemet är Tony Dyring. Tony kom på 3:e plats i Speedgolf SM och deltog i oktober 2014 vid VM på banan Bandon Dunes i USA.
Eri Crum som vann VM vid Bandon Dunes, sköt 76 slag på 46 minuter! Det skulle inte det flesta av oss klara av om vi så fick 4 timmar och 46 minuter på oss.

Bild
Bild från VM på Bandon Dunes

SGF: Tony, hur kom du in på att spela Speedgolf?

TD: Jag har väldigt länge funderat över Speedgolf och varför jag inte skulle ta och testa, jag tycker ju om löpning. Jag hade hållit upp med vanlig golf sedan 2007 och hade knappt rört en klubba sedan dess eller varit medlem i en klubb. Största anledningen till varför jag inte spelade vanlig golf under lång tid var för att jag hade stagnerat i min utveckling och det helt enkelt tog för lång tid. I början av 2014 såg jag en artikel på golf.se angående SM i Speedgolf och det var kanske tre veckor innan tävlingen.

Jag hade inte löpt en meter på några år men har en idrottslig bakgrund som tävlingscyklist så mentaliteten finns för fysisk aktivitet. Med minimal träning sprang jag SM på 52 min och 82 slag, OM jag minns rätt, det kan varit några fler minuter. På SM i Oskarshamn blev jag trea efter två spelare från Oskarshamn. Banan är väldigt bra för Speedgolf och är lätt att ta sig runt löpandes även om den är smått kuperad på sina ställen. Efter SM började jag träna löpning mer konsekvent och började komma in i en snabb rutin kring slagtillfället i golfen och att ta snabba beslut. Jag har också idag helt slutat med att spela vanlig golf och ser det som ett avslutat kapitel.

SGF: Hur många Speedgolfare skulle du uppskatta att det finns i Sverige?

TD: Intressant fråga och jag vet faktiskt inte. Jag hoppas att det finns ett enormt mörkertal. Vad jag känner till och vet är det kring 15 spelare som spelat flera gånger men det bör vara ett större antal som testat att spela, kanske kring 100 stycken som har testat i någon form och runt omkring i Sverige. I alla fall vad hoppas jag på att många har testat. De jag möter på min hemmaklubb Kävlinge GK är bara roade och intresserade av att testa men jag har ännu inte fått med någon. Det är en tidsfråga innan sporten tar fart i Sverige, få vet om formen och många motionslöper i detta avlånga land så förutsättningen finns för många speedgolfare i detta land.

SGF: När är nästa SM?

TD: Vi hoppas på att ta det i juni och att det blir på Oskarshamns GK, det kommer mer om aktuella tävlingar på vår hemsida.

SGF: Jag garanterar att några forumiter blir sugna på att ställa upp. Om man vill börja med Speedgolf, vad har du för tips då?

TD: Jag har spelat golf i mer än 20 år och trodde jag var ganska fullärd men under resan till USA och VM fick jag mig en lektion som jag sent kommer glömma. Speedgolf är en väldigt annorlunda spelform än någon annan vanlig golfform. OM man är en bra löpare så är det ingen garanti att man blir en bra speedgolfare även om man också har lågt handikapp. Det finns en tredje faktor som är enligt mig den viktigaste och det är ”pace of play”. Det är hur snabb man är från att ta sista steget in i slagögonblicket tills man tar nästa steg framåt för att springa vidare. Min tid i ”pace of play” har förändrats enormt och det är där jag är snabbast av alla. Min golfsving tar 2 sekunder att genomföra och den tiden kan jag inte göra något åt. Jag har olika slagtider. Från tee, om jag ska sätta ned en peg i marken så tar det 6 sekunder för mig att göra ett slag till jag är iväg igen. 4-5 sekunder ute på banan vid ett vanligt slag. Kring greener är det varierande och mestadels ännu lägre tid. Puttning och chip tar absolut kortast tid och bunkerslag kan ta lite längre tid och då även med krattning inräknat.

Jag tycker man kan börja med en kortare runda som 3 hål, 6 hål eller rent av på korthålsbana. Man behöver inte ens spring utan gå väldigt snabbt och ha som mål att få iväg bollen på väldigt kort tid. Om jag minns rätt har jag gått 9 hål på omkring 40 min och tror att det lätt går att hålla samma fart i 18 hål. Vill man sen springa istället så kan jag rekommendera att man börjar med 1-3 klubbor i handen, alternativt i en pencilbag (stripad och av med allt som inte behövs som remmar o.s.v.) och att man också håller den i handen. Skulle det t.ex. vara blött ute och att du spelar med klubborna i handen så blir greppet blött. Jag spelar alltid med två regnhandskar oavsett väder. Är det regn så blir man blöt av den anledningen eller av svett vid finare väder.

Vad det gäller utrustning så har jag vid spel på hemmabanan enbart en järnfemma, tre bollar, jag använder ingen peg utan gör ett hack ned i gräset, en greenlagare, två regnhandskar, och ett par löpartrailskor eller ett par helt vanliga löparskor. Sen är jag löparklädd och för det mesta har jag också en reflexväst på mig, speciellt om jag spelar på kvällen. Kävlinge är väldigt öppen även om vi har en hel del träd så går det att se andra spelare på hål bredvid, alla som jag springer förbi har varit supertrevliga och jag har aldrig stött på någon som varit irriterad utan bara tvärtom positiva och de hejar istället på och låter mig springa förbi var än de övriga har för slag.

För det mesta har jag en actionkamera från SONY på huvudet för att kunna analysera mina rundor och det är ett verktyg som jag verkligen rekommenderar om man vill utvecklas i spelformen. Mina löparskor är ett par Nike Flyknit 4 eller ett par Inov-8 trailroc 150. Trailroc har en grövre sula men jag har inte märkt eller sett att det gör någon skada på greener vilken fart jag än kommer i.

Det jag också kan rekommendera är att helt enkelt fråga golfklubben om det är ok att göra detta, jag vet att vissa klubbar är traditionella.

Speedgolf beräknas så här, antal slag + tid, t.ex. 60 min + 90 slag ger 150 SGS vilket står för Speedgolf Score, det lägsta SGS jag noterat är 115.

Film från Speedgolf Swedens Youtubekanal

SGF: Världsmästaren kutade runt en riktigt bra och svår bana på 46 minuter. Vad skulle du säga är en OK svensk tid? (Vad behöver vi för att utmana dig)

TD: Innan VM experimenterade jag med olika klubbor och försökte få ned tiden till under 40 minuter på min hemmabana. Jag kom ned till cirka 37 minuter och då är Kävlinge betydligt längre än VM-banan på Bandon Dunes (cirka 1000-500 m beroende på vilken bana). Jag kunde med rätt behagligt löptempo hålla mig under eller kring 40 minuter utan att ta ut mig. Så målet var att springa kring 40 minuter för mina ronder i USA. Det blev dock en läxa att komma med en klubba för det blev tvärtom att det tog betydligt längre tid med en klubba än om jag hade haft t.ex. puttern med mig. Jag visste inte om att på banan Old Mcdonald på Bandon Dunes har de i särklass största greenerna i hela USA, de är enorma och kuperade. Ingen bra idé att komma med en järnklubba och försöka en och tvåputta. Sen är fairways väldigt breda så man kan ha en träklubba och vara ganska vild från tee. Läxan för mig till 2015 är att ha en spoon eller hybrid för distans och ett mellanjärn, möjligtvis någon wedge och absolut en putter.

Tillbaka till frågan, jag hade faktiskt samma tid som Eri och han hade 76 slag och jag hade 93. Jag tror faktiskt det är den snabbaste sämsta scoren någonsin om det är en merit. Min runda var problematisk med att jag tappade tid på dålig lokalkännedom och antal klubbor. Hade jag fått börja om igen med tre klubbor hade jag haft betydligt lägre tid och score men det får jag visa till hösten. Det är en enorm fördel att ha lokalkännedom och att ha spelat banorna många gånger tidigare vilket större delen av deltagarna hade gjort. Det var väldigt svårt att navigera mellan sanddynorna och komma till rätt tee och speciellt som jag dessutom är nyansblind var det svårt att se skillnad mellan svart och grön tee.

Tidsmässigt tycker jag en tid på kring 52 minuter är rätt bra, eller under 60 minuter ska man vara rätt glad över. Under 50 minuter behövs en del träning även om en del kan knäcka det ganska snabbt, under 45 minuter blir tyngre men allt beror på löpsträckan. Löpsträckan på VM låg kring 7500-8000 m men allt det beror på hur man spelar. De flesta banorna ligger kring det måttet i löpsträcka även om det finns de som kan vara under 7000 meter med par 72. Kaxigt säger jag att det blir svårt att ta mig på Kävlinge för den banan kan jag utantill och att göra under 40 min där får man vara väldigt snabb men ni får gärna försöka.

Som jag var inne på tidigare så är ”pace of play” väldigt viktigt och det finns ett antal löpare på VM som gör 29-30 minuter på milen men kommer ändå knappt ned i 46 minuter på en runda Speedgolf. Att vara en bra löpare garanterar som sagt inte att man är snabb på Speedgolf. Jag gör milen på 37-38 minuter och har 1-2 i hcp. När jag spelar speedgolf så tar det bara några meter innan jag är inne i någon form av ”zon”, det händer nästan aldrig numera på vanlig golf. När jag springer tänker jag knappt på golfen utan är ganska tom i huvudet och är mer engagerad att jag fysiskt ska ”springa igenom” bollen och att jag inte ska stanna upp för länge i mitt spel bara för att jag ska slå ett slag.

SGF: Hur tränar du?

TD: Jag löptränar mellan 4-6 gånger i veckan och det innehåller två lätta distanspass och resten intervallöpning, är det säsong brukar jag få till två speedgolfrundor i veckan. Helst spelar jag på kvällen men i semestertider och efter semester är det mycket folk i vägen så tidiga morgnar på helgerna är att rekommendera.

SGF: Vilka regler är annorlunda i Speedgolf jämfört med vanlig golf?

TD: Den stora skillnaden är att man får låta flaggan sitta i när man hålar ur av den anledningen att det ska ta kortare tid att spela. Skulle du slå bollen out of bounce så är regeln att man får droppa en ny boll där bollen skar OUT linjen, slår du bort en boll får du släppa en ny längs med flyktvägen. Vid tävling t.ex. om du skulle håla ett inspel så behöver du inte hämta bollen i hålet utan du kan ledigt springa vidare till nästa tee. Allt för att spara tid. Vanligt golfvett gäller och laga era nedslagsmärken och kratta bunkrar, men gör det snabbt. På VM behövde vi varken laga nedslag eller kratta bunkrar för det fanns funktionärer på varje hål som gjorde detta åt spelarna.

SGF: Övriga tankar?

TD: Jag hoppas verkligen att fler kommer att testa spelformen och jag kan lova att det även kommer förändra er vanliga golf i och med att ni blir snabbare i slagögonblicket och att ni då kommer bibehålla er koncentration. OM ni bor i Skåne och vill testa så får ni gärna kontakta mig så kan vi ses på Kävlinge eller er egen hemmaklubb så kan vi testa tillsammans. Jag kan också komma och prata om sporten om det finns intresserade grupper som vill lyssna. Har man t.ex. problem med att springa på asfalt så är den perfekta ytan på en golfbana en njutning och det sviktar fint i löpsteget. Golfbanor runt om i landet är en outnyttjad perfekt löparbana.

Titta gärna in på vår hemsida om speedgolf och titta även på regler och annat på den amerikanska sidan om sporten. Jag hoppas vi ses på Oskarshamns GK under SM och att ni deltar i våra tävlingar under 2015. Vi planerar att ha SM, en tävling på Kävlinge och en på en annan bana, alltså minst tre tävlingar under året. Ställ gärna frågor om sporten här på forumet så ska jag besvara de så bra jag kan.

Testa att spela, ni kommer älska det och ni kommer få en massa tid över till annat.

Länkar
Speedgolf Swedens Youtubekanal: https://www.youtube.com/channel/UCvs8_p ... h7fks_jxsA
Bilder från VM: https://www.flickr.com/photos/bandondun ... 956566312/
Svensk speedgolfs hemsida: http://www.speedgolf.nu
Speedgolf Internationals hemsida: http://speedgolfinternational.com/

PS. Hemsidan är inte klar för speedgolf i Sverige men det kommer mer information om sporten och angående kommande tävlingar. Där kan man också ta kontakt med oss och t.ex. om man är intresserad av att testa så är vi villiga att hjälpa till.

Tack Tony för den här story intervjun! Hoppas fler blir intresserade av Speedgolf och att vi kan få igång en diskussion kring sporten på forumet!

/ Johan
8 FRIBILJETTER att provspela Fantasy golf för hos Fsport.net <--- PROVSPELA
10% RABATTOut-of-Bounds.se med koden 10SGF17 <--- KÖP BOLLAR
10% RABATTSandflo Golf med koden "go low with Sandflo" <--- KÖP PUTTER
Användarvisningsbild
Site Admin

Re: Intervju med Tony Dÿring - Speedgolfare

av PJ_golf » 26 jan 2015, 13:25

Kul och bra reportage. En fråga bra när det gäller reglerna. Är det pliktslag vid ny boll eller inte? När har vi första tävlingen i Västerås?
Användarvisningsbild

av Speedgolf » 26 jan 2015, 18:47

PJ_golf skrev:Kul och bra reportage. En fråga bra när det gäller reglerna. Är det pliktslag vid ny boll eller inte? När har vi första tävlingen i Västerås?

Hej, det är pliktslag som vanlig vid ny boll, finns dock andra regler för var du droppar bollen. Ni får gärna arrangera en tävling i Västerås, jag kommer. Vi kommer försöka få till minst tre tävlingar under 2015 och det blir SM på Oskarshamns GK och en tävling på Kävlinge GK, sen en annan bana som ej är bestämt ännu. Bara kul om det blir fler tävlingar och det tar inte banan i anspråk under någon stor del av dagen och när vi väl startat så är det fritt för andra vanliga spelare att starta.
Järn: Titleist MB 714 järn 5, X100.

av Speedgolf » 26 jan 2015, 21:31

OM ni är intresserade av att testa speedgolf, ta några få klubbor i handen (1-3 st) och spring en kortare strecka typ 1-3 hål och känn efter hur fort ni kan springa och också stanna till för att göra en sving. Wedgeslag tycker jag är svårast och lätt att trötthet gör slag till topp eller duff. Några bollar i fickan och jag brukar ha pegg uppe i min actionkameras huvudband. Jag spelar också med två regnhandskar eftersom jag inte spelar med täckt bag men också för att svett senare under rundan gör det svårare att hålla ett bra grepp.

OM ni är lite mer seriös i spelformen så rekommenderar jag att skippa bag överhuvudtaget och köra baglöst eller som jag gjort på bilden. Åk till byggvaruhus och köp ett avloppsrör diameter 70 mm och kapa det till 400 mm. Nu har jag borrat bort halva vikten och min variant väger 100 gram, ett oborrat väger alltså 200 gram och det är under 1/5 av vikten på de allra lättaste golfbagar. Du behöver ju ändå inga fickor till extrasaker i en bag, du hinner ju ändå inte ta upp något och skulle det regna så är det bara att springa och ha regnhandskar samt keps. Du är ju ändå klar på 60-40 min och inte på banan i 4-5 tim. Min variant är bra greppvänlig och halva röret är fri från hål så klubborna glider ned igenom, röret får inte vara längre för då fastnar greppen i varandra när du ska dra ut en klubba. Röret får bara vara så långt att det vidrör skaftet och inte greppen. Detta gör att du kan med enkelhet ha 7 klubbor i ett sådant rör och det är max antal klubbor i speedgolf.

På min bild har jag ett handtag av plaströr och ståltråd, borttaget idag men det skulle vara bra att ha kring greener att man slänger den över huvudet och på det sättet blir av med bagen men att man inte lägger den ifrån sig för att på det sättet spara tid. Jag har inte prövat det men en tanke. Jag ska göra en peghållare på röret och placering för greenlagare.
Bilagor
bag_3.png
bag_3.png (208.75 KiB) Visad 3541 gånger
Järn: Titleist MB 714 järn 5, X100.

av MaxP » 28 jan 2015, 06:46

Kul att höra mer om Speedgolf, personligen inget jag tänkt att prova men alltid intressanta att bredda vyerna.

av Sandstream » 28 jan 2015, 13:58

Bra intervju och det vore kul att testa :)

Dock är jag alltid lite skeptisk till den här typen av hitte-på-sporter på elitnivå. Lite som skidskytte, triathlon och supermoto. På motionsnivå däremot, för att det är kul, är det en annan sak.
Användarvisningsbild