Intervju med Anna Nordqvist - Proffs på LPGA Touren

Nyheter från golfvärlden, intervjuer med proffs och mycket mer...

Intervju med Anna Nordqvist - Proffs på LPGA Touren

av JohanAdministratör » 23 feb 2015, 13:49

Intervju med Anna Nordqvist

Anna Nordqvist är en av få svenska golfare som prenumererat på topp tio placeringar och inte minst kammat hem vinster på andra sidan Atlanten. 2014 spelade Anna 26 event, klarade cuten i 24 av dem och vann två! Förutom de två vinsterna hade Anna sex ytterligare topp tio placeringar. Anna har även representerat Europa i Solheim Cup tre gånger och ingen blir väl förvånad om hon står på teen för Europa i sommar igen.

Jag tänkte vi skulle ta reda lite på hur tankarna går inför säsongen 2015.

Bild

Hej Anna!

Tack för att du ställer upp på intervju till Svensktgolfforum. Här i Sverige har säsongen knappats startat men du har redan hunnit med två LPGA-tävlingar. Coates Golf Championship (24 plats) och Pure Silk Bahamas (19 plats).

SGF: Hur nöjd är du med säsongsinledningen efter de två första tävlingarna? Har formen infunnit sig?

AN: Jag tycker säsongsinledningen var helt ok, jag brukar inte vara en spelare som är i bäst form när säsongen startar, även om 2014 fick en lysande start. Både Ocala och Bahamas var väldigt blåsiga tävlingar men från tee till green tyckte jag ändå att spelet kändes förvånansvärt bra. Jag gjorde lite många ringrostiga missar med klubbval, puttningen och så, så det gäller att ta det lite för vad det är. Jag har haft en dryg vecka på mig att finslipa spelet hemma i Florida och jobba vidare på det som kändes så där, så jag är laddad för att säsongen ska dra igång på allvar!

SGF: Förra året vann du två tävlingar tidigt på säsongen.
Har du kört samma ”försäsong” i år eller förändrat någon inför 2015 års säsong.

AN: Inför 2014 års säsong tog jag inte alls speciellt mycket tid ledigt, kanske en vecka eller två. Jag bytte utrustning och ville komma igång, klart jag fick en bra start till säsongen men jag var samtidigt helt slut fram emot september och oktober och resultaten fick lida mot slutet av säsongen.

Inför 2015 tog jag två veckor ledigt, spelade Dubai i mitten av december och sen ytterligare 3 veckor helt spelledigt for att vara fräshare till denna säsong.

Jag har inte gjort några stora ändringar alls inför 2015. Jag har fortsatt jobba vidare med min tränare och lagt lite mer fokus på kondition i gymmet för att kunna vara fräschare under hela året!

SGF: Vad består en sådan försäsong utav för dig? Vi här i kalla Sverige kryper ju in i gym och golfhallar och får nöta på styrka och långa spelet, kanske att det dyker upp en puttmatta i vardagsrummet

AN: Jag är ju förunnad att ha grönt gräs året om, så behöver ju inte stå och nöta i en slaghall. Jag tränar fys en 4-5 gånger i veckan under försäsongsträningen och lägger mer fokus på tekniken och eventuella ändringar och finslipningar i tekniken med min tränare. Han bor uppe i Jacksonville (Florida) så jag tillbringar mer tid med honom under dessa 4-5 veckor av försäsongsträning. Framförallt består dagarna mest av träning och man hinner inte med att göra så mycket annat. När man är klar fram emot sex på kvällen så är det bara att laga middag och sen slappa lite. Oftast blir det en tidig kväll för att gå upp tidigt nästa morgon och göra samma sak igen.

SGF: Vad har du för uppsatta mål i år? Förra året kom du sjua på Race to the CME Globe som LPGA-rankingen heter, vann två tävlingar och spelade in strax över $ 1 000 000.

AN: Förra året var min mest stabila säsong i karriären så drar förstås mycket positivt från det. Bortsett från de sista tre major-tävlingarna (4a, 11 och 8a) skulle jag vilja ha lite bättre facit i major-tävlingarna i år. Det är Solheim Cup-år och självklart satsar jag på att vara en viktig kugge i det laget som tar sig an USA i Tyskland i september. Vi har vunnit de sista två och det vore skönt att ge amerikanarna en match i år också.

SGF: Förutom dig själv fick Pernilla Lindberg och Caroline Hedwall spela hela vägen in till tourfinalen 2014. Vad tror du om 2015 som svenskår? Kommer vi se fler svenskor högt upp i resultatlistorna förutom er tre? Vilka i så fall?

AN: Jag tror mycket på Camilla Lennarth. Vi växte upp tillsammans och hon är en duktig spelare. Hon missade precis kortet till USA i år men jag är övertygad om att hon kommer ha ett bra år i Europa i år!

SGF: De verkar vara en hel del svenskor som knackar på dörren till LPGA och många som spelar på college. Vad tror du om svensk golfs utveckling på LPGA och PGA-touren? Kommer vi se fler duktiga collegespelare ta sig upp eller blir konkurrensen allt hårdare?

AN: Konkurrensen hårdnar på touren. I år har vi flera otroligt etablerade rookies som joinade touren och det blir svårare och svårare att konkurrera och ta en plats. Jag har inte jättebra koll på vilka som är upcoming. Men jag tror starkt på Camilla Lennarth och sen Linnea Ström, som börjar college i höst och vi så småningom kommer att få se på touren.

SGF: Vi tackar så mycket för att du tog dig tid och avslutar med att fråga en kort fråga.
Vad kommer din viktigaste golfpryl vara under 2015?

AN: Jag har precis varit på Taylormade och testat den nya Aeroburner drivern och gillar verkligen den. Jag har redan satt en ny Aeroburner 3 wood i bagen med framgångsrikt resultat så jag har några bra additions i bagen! :)

Tack, lycka till med allt.

Anna
Vinn en M1 & Få 10 Euro gratis att spela för hos Fsport.net med koden "GOLFFORUM"
10% rabatt på Out-of-Bounds.se med koden 10SGF17 <--- KÖP BOLLAR
10% rabatt på Sandflo Golf med koden "go low with Sandflo" <--- KÖP PUTTER
Användarvisningsbild
Site Admin

Re: Intervju med Anna Nordqvist - Proffs på LPGA Touren

av Wolfsheim » 23 feb 2015, 14:13

Härligt med en ny å bra intervju.
Uppskattas :)
Instagram kewinbertilsson
Hemmaklubb Albatross Gk
Användarvisningsbild

av MaxP » 24 feb 2015, 06:53

Tack för en bra intervju Johan.

av Sandstream » 24 feb 2015, 09:07

En fråga som jag velat ha svar på är varför Anna nästan alltid har solglasögon på huvudet men aldrig verkar använda dem? :D
Användarvisningsbild