Putter

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Size
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 jul 2018, 13:43

Hej.
Är rätt ny inom sporten och har precis sänkt mig till 33 i hcp. Det som hämmar mig starkt är min dåliga puttning. Kör idag med en spalding true black putter från mitt nybörjarset men känner att det är dags att uppgradera.

Vill ha en mallet putter, ganska tung och förlåtande för en som puttar rakt på. Så antar att jag ska ha en face balanced.

Hat kikat på Odyssey white hot 2.0 #7 och den lockar. Skulle dock vilja ha ett tjockt grepp som super stroke 3.0/5.0.

Vad rekommenderar ni för nybörjaren som vill satsa på en ny putter?
Hcp 18.2
Titleist T200 5-PW
Callaway Mavrik Pro
Titleist SM9 48°
TaylorMade Milled Grind 54° + 58°
Ping Sigma G Tyne
Tobiaskarlsson
Inlägg: 12
Blev medlem: 19 okt 2017, 10:24
Ort: Kungälv

Kan varmt rekomendera den puttern.
Spelar den själv och trivs mycket bra.

Tung, stabil och lätt att sikta in sig med.

Bästa är ju att åka och testa ut vad som passar dig bäst.

Ping har fått mycket bra betyg på sin nya teknologi i träffytan.
Väldigt liten skillnad om du träffar centrum eller utan för med dessa.
Driver: Ping G 9*
Spoon: Callaway (gammal)
Hybrid: Cobra 17 *
Järn: Callaway X-hot PRO 4-PW
Wedgar: Cleveland cbx 48*
Ben Hogan 52* & 60*
Putter: Odyssey Oworks #7

Hcp: 7,3
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Putter är en helt personlig sak. Allt kan funka hur billigt eller nött det än är.
Ang. Odyssey #7 så finns den med en mängd olika skaftinfästningar. Testa det innan köp. Mid slant (eller bara ”slant” som det benämns ibland) tycker jag är det bästa. Sämst är centershaft.
Nåja, återigen... det är den klubba som är minst viktig ur ett teknik-perspektiv. Det går att köpa en gammal minigolf-putter på loppis och putta hur bra som helst.

Egon
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Säger som Egon säger. Prova dig fram bland olika putters.

Man brukar säga att det finns svårare och lättare putters olika Moi men jag tror mer det är att puttern skall gifta sig med en. Jag kan slå dåligt med en spider putter medans jag puttar helt magiskt med en bladputter (enligt alla recensioner och media borde det vara tvärtom)

Ja du förstår, åk och prova !


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Cristoffer
Inlägg: 138
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:37

Jag sålde en creme de la creme putter för att använda en 35 år gammal putter. Bara som ett exempel på tr priset inte spelar någon roll.
Callaway
TaylorMade
Hcp Familj
Användarens profilbild
Ringman
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 dec 2014, 14:20

Jag håller med killarna över mig här.
Kolla inte bara på bilder å läs olika recensioner för klubborna.
Känn på dem. Prova dem.


Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk
Size
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 jul 2018, 13:43

Tack för svar.
Vad är det viktigaste stt tänka på när man väljer/testar putter? Förutom känslan är det något man bör tänka på?

Känner mig ganska säker på hur jag vill att den ska se ut, står därav i valet mellan Odyssey #7 , Ping Sigma G tyna, Cleveland 2135 elevado. Scotty cameron futura 5w är inget alternativ pga priset.

Vet dock att jag vill ha ett så tjockt grepp som möjligt, super stroke 5.0/3.0.
Hcp 18.2
Titleist T200 5-PW
Callaway Mavrik Pro
Titleist SM9 48°
TaylorMade Milled Grind 54° + 58°
Ping Sigma G Tyne
Användarens profilbild
Ringman
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 dec 2014, 14:20

Du ska ju gilla det du tittar ner på.
Vet inte så många putters som säljs med tjockt grepp. Wilson men det är en motviktsputter tror jag.
Den har har ett tjockare grepp som standard.
Annars får du langa på ett tjockare.

På förstnämnda sitter nog ett superstroke Mid Slim 2.0 grepp som väger ca 50gram. Sätter du på ett tjockare så som oftast är tyngre blir ju huvudet lättare. Visst det handlar om 10gram kanske.
Men vill du ändå behålla tyngden så blya upp huvudet lite.

Ping puttern har ett grepp på 51gram men är midsize.

Cleveland finns med ett winn grepp som är 1,32.
Har själv spelat med den, men sålde den för att spela TaylorMade spider tour istället.
Lite TaylorMade skadad av mig. Hahaha
Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Ok... Lite överkurs det här men kanske klarnar det lite i dina val!?

Puttning är det enklaste inom golf. Orsaken till det är att det inte krävs någon styrka eller perfekt tajming så att hjärnan (din skill) hinner kompensera för din bristande teknik.
Just pga. detta har tom. de bästa inom sporten ibland svårt för puttning. Lösningen är teknik, teknik och åter teknik för att eliminera felkällor och göra det till en matematisk beräkning av vinklar och hastighet.

Så... för att komma tillbaka till ämnet med ovanstående i minnet.
1. Hosel och utformning av huvud bör passa din puttstil.
2. Greppet bör tjäna ditt syfte med din puttning.

Tjockt grepp är ett försök att begränsa din skill och lita till teknik.
Det passar en del men inte alla.
Har du inte tekniken kommer det att begränsa din förmåga att putta.

Egon
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Jag har en modell av den typen du beskriver att du vill ha. En Ping Bergen mallet. Hade innan fått höra från en tränare att jag skulle ha en face-balances så det var den enda jag visste att jag ville ha, sen provade jag mig fram och den här gick det mycket bättre att putta med än andra. T.o.m. än deras Oslo-putter vilken egentligen är likadan endast lite annan design. Det är märkligt, men jag accepterar det.


Jag puttar trots denna investeringen fortfarande helt bedrövligt oftast, men ibland går allting i. Jag puttar iaf lite, lite bättre än när jag hade en icke face-balances bladputter med smalt grepp. Kanske 1-2 puttar bättre.
Hcp: ~12
Skriv svar