Rengöring av klubborna. Hur tänker de?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Alexander1990 skrev: 01 nov 2018, 21:44 Jag torkar av klubbor med en fuktig handduk efter varje slag. Och när jag kommer hem tvätta jag dom med varmvatten och lite diskmedel efter varje runda. Och ibland blir det lite vax på dom medBildBild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Imponerande!
Flyer
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 nov 2018, 14:47

Rent och snyggt i bagen ska det alltid vara.
Efter varje slag torkar jag enkelt av smutsen med en fuktig handduk.

Efter rundan eller träningen går jag ibland på greppen med Yes och en grov svamp. Blir som nytt.

Jag borde bli bättre på att torka av bollarna på tee och green. De säger att det blir bättre prestanda då? Kanske något för 2019.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Flyer skrev: 11 nov 2018, 17:16 Rent och snyggt i bagen ska det alltid vara.
Efter varje slag torkar jag enkelt av smutsen med en fuktig handduk.

Efter rundan eller träningen går jag ibland på greppen med Yes och en grov svamp. Blir som nytt.

Jag borde bli bättre på att torka av bollarna på tee och green. De säger att det blir bättre prestanda då? Kanske något för 2019.
En blöt boll får inte lika bra kontakt med klubban och det är därför man ofta ser proffsens caddies stå med paraply över bollen så länge som möjligt.
Smuts ger självklart också sämre kontakt så det finns ingen anledning att inte torka av bollen innan nästa utslag.

Ett litet gruskorn på fel ställe på bollen, eller puttern, kan ställa till det på green.
Jag gör alltid rent min boll på green inför varje putt om det inte bara är en tap-in.
Flyer
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 nov 2018, 14:47

Sandstream skrev: 12 nov 2018, 12:15
Flyer skrev: 11 nov 2018, 17:16 Rent och snyggt i bagen ska det alltid vara.
Efter varje slag torkar jag enkelt av smutsen med en fuktig handduk.

Efter rundan eller träningen går jag ibland på greppen med Yes och en grov svamp. Blir som nytt.

Jag borde bli bättre på att torka av bollarna på tee och green. De säger att det blir bättre prestanda då? Kanske något för 2019.
En blöt boll får inte lika bra kontakt med klubban och det är därför man ofta ser proffsens caddies stå med paraply över bollen så länge som möjligt.
Smuts ger självklart också sämre kontakt så det finns ingen anledning att inte torka av bollen innan nästa utslag.

Ett litet gruskorn på fel ställe på bollen, eller puttern, kan ställa till det på green.
Jag gör alltid rent min boll på green inför varje putt om det inte bara är en tap-in.
Jag har en "blöt" handduk som kanske är mer ät det fuktiga hållet. Jag brukar blöta den på första tee där det finns en kran. När skiten är borta så torkar jag rent klubbhuvudet med den torra sidan. Oftast så tar det en stund mellan slagen och då har klubbhuvudet hunnit torka.

På green (och tee) behöver jag bli bättre på att torka bollen. Regnar det så behöver jag även torka klubban innan slaget. Det brukar jag göra lite slarvigt mot byxbenet. Jag har märkt att små gruskornen eller vattnet från daggen påverkar längderna. Tack.
Skriv svar