Varför strongloft?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikael316 skrev:
Hollowind skrev:Sedan var det någon som representerade en klubbtillverkare som sa att

"Klubbhuvudena idag gör det lättare att få upp bollen i luften tack vare ny teknik, och för att det inte ska resultera i förlorad längd och besvikna konsumenter, måste vi stronglofta klubban så att den går så långt som man förväntar sig av en järnsjua"
Om det nu var så, varför slår vi då längre med de strongloftade klubborna om det bara ska kompensera. Det där känns ju påhittat av klubbtillverkarna
Du stal orden ur munnen på mig.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MaxP skrev:
Mikael316 skrev:
Hollowind skrev:Sedan var det någon som representerade en klubbtillverkare som sa att

"Klubbhuvudena idag gör det lättare att få upp bollen i luften tack vare ny teknik, och för att det inte ska resultera i förlorad längd och besvikna konsumenter, måste vi stronglofta klubban så att den går så långt som man förväntar sig av en järnsjua"
Om det nu var så, varför slår vi då längre med de strongloftade klubborna om det bara ska kompensera. Det där känns ju påhittat av klubbtillverkarna
Du stal orden ur munnen på mig.
Jo precis, det var lite min poäng, även om det inte riktigt framgick av min post. Att de hävdar en sak för att rättfärdiga beteendet, när den verkliga anledningen är lite "mörkare"
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

[/quote]
Det är inte bara nybörjarklubbor som strongloftats, nuförtiden är det allt! Jag vågar säga att inte en klubbtillverkare har samma loft på sina järn idag som för 10 år sedan. Några är bättre och några är sämre, men längre skaft och lägre loft innebär att du slår den järnsjuan du testar mycket längre än den gamla du har i bagen och det säljer klubbor åt tillverkarna. Offseten spelar lite roll det gör den, därtill spelar såklart vikten i klubban och dess förlåtande egenskaper en hel del roll på många av de mer lättspelare klubborna. Skulle du exempelvis lira Cobras Baffler XL med den loft som gällde från start skulle du med stor sannolikhet slå "ballonger" med hög utgångsvinkel, hög bollbana och praktiskt taget ingen längd.

Men främst är det ett försäljningsknep och inget annat. Precis som det fungerade på dig funkar det på de flesta.[/quote]

Jag kan ha fel men har för mig att Mizuno inte har ändrat loften på sina mp-klubbor. JPX har starkare loft men inte MP om minnet gör mig rätta.
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
BTB
Inlägg: 100
Blev medlem: 14 maj 2014, 18:54

Hoppas att marknaden fångar den här typen av märkning på järnklubbor/wedgar istället för 4,5,6,7 osv. (se länken nederst)
Då blir det "rätt" utifrån vad jag behöver/ska ha, utmaningen i början blir väl säkert något i stil med, vad var en järnsjua nu?? Men man lär sig ganska snabbt vad som är vad.
"Sviker" jag Mizuno i framtiden blir det säkert dom här järnen för min del :)

http://www.benhogangolf.com/Ft-Worth-15
Driver: Cobra King F6 11° Skaft: Aerotech Regular/stiff
3W: Mizuno JPX 850 15°
Järn: Mizuno MP-54 5-PW
Hybrid: Mizuno MP-H4 4, JPX 850 19°
Wedge: SCOR 4161 50°, 54° 58°
Putter: Mizuno MP-A302
Boll: Bridgestone B330 RXS
Hcp: 9,1
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4704
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Rick Shiels spelar de där och är väldigt nöjd.
Youtube:a honom om du inte redan hört talas om honom.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Mekla
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 jan 2016, 10:28

Jag är med på att loften ändrats genom tiderna, idag är det nästan 3:e generationens loft.

Själv bryr jag mig inte såå mycket då jag hellre skjuter lägre brutto än polaren eller Chippar bättre

Det jag är mycket nöjd med är att mina idag 5-P
Är som gamla generationen 4-P

Jag ser det som att jag tjänat 1 klubba att ha i bagen ! Och inte förlorat något glapp i avstånden
Driver: Cobra BioCell +
3(4)W: TM Aeroburner (Jetspeed 3HL)
Järn: Srixon Z 545 Pro Modus 120 5-PW
Hybrid: Callaway XR PRO 3
Wedge: Cobra Tour Trusty 50' 55' 60' 64'
Putter: Scotty Cameron Newport
Boll: Prov1/ Chrome Soft
Hcp: 9,6
Skriv svar