Varför strongloft?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
PushDraw
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 sep 2015, 12:39

Igår var jag inne på Dormy med en polare som ganska nyligen börjat spela golf. Han var på jakt efter ett lättspelat järnset och provslog lite olika klubbor i Trackman innan han bestämde sig för Callaways XR klubbor. Innan vi åkte därifrån så bankade jag på några bollar också med XR klubborna när jag ändå var där (löjligt roligt med Tackman ju :D ). Extremt lättslagen klubba, med fet off-set och massiv CB, dock svåra att forma slagen med, syns och känns att de är riktade mot högre hcp.

Med stiffskaft, Swingspeed 90-92mph Järn 7 hade jag en carry på 160-165m vilket för mig är ungefär 8-10m längre än med mina Pro Combo. Lite irriterad åkte jag hem och muttrade över att jag slår 8-10m kortare med mina custom fittade Nike. Startade datorn och började googla, och det visar sig då att XR klubborna nästan genom hela setet är hela FYRA grader starkare än Pro Combon. Jag vet att det är två helt olika klubbor detta XR och Pro Combon, men varför har Callaway sådan enorm strongloft på XR kubborna? Järn 7 pro combo = 34 grader, XR = 30 grader. Alltså håller du XR J7 i handen så är det Basically en J6...

Så varför strongloftar tillverkarna nybörjarklubbor? Är det för att man ska kunna skryta för polarna att man slår 10m längre? har det med mycket off-set att göra? I mina ögon så lurar man sig själv lite att man slår längre än vad man egentligen gör?

Jag kan vara ute och cykla, men tittar man på lite "bättre" spelares klubbor så har det en mer traditionell loft på klubborna, men också såklart mindre off-set. Hänger dessa ihop? Mycket off-set = strongloft? Finns det några för/nackdelar att göra såhär?

Utan att veta speciellt noga så inbillar jag mig att en traditionell loft på J7 ligger runt 34-35 grader?
Driver: TaylorMade M2 16'
Spoon: Cobra F7 15°
Utility: TaylorMade UDI 18°
Järn 4-PW: Mizuno MP-5
Wedgar: Titleist SM6 50°, 54° & 58°
Putter: Scotty Cameron Newport 2 Studio Style
HCP: 4,6
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

PushDraw skrev:Igår var jag inne på Dormy med en polare som ganska nyligen börjat spela golf. Han var på jakt efter ett lättspelat järnset och provslog lite olika klubbor i Trackman innan han bestämde sig för Callaways XR klubbor. Innan vi åkte därifrån så bankade jag på några bollar också med XR klubborna när jag ändå var där (löjligt roligt med Tackman ju :D ). Extremt lättslagen klubba, med fet off-set och massiv CB, dock svåra att forma slagen med, syns och känns att de är riktade mot högre hcp.

Med stiffskaft, Swingspeed 90-92mph Järn 7 hade jag en carry på 160-165m vilket för mig är ungefär 8-10m längre än med mina Pro Combo. Lite irriterad åkte jag hem och muttrade över att jag slår 8-10m kortare med mina custom fittade Nike. Startade datorn och började googla, och det visar sig då att XR klubborna nästan genom hela setet är hela FYRA grader starkare än Pro Combon. Jag vet att det är två helt olika klubbor detta XR och Pro Combon, men varför har Callaway sådan enorm strongloft på XR kubborna? Järn 7 pro combo = 34 grader, XR = 30 grader. Alltså håller du XR J7 i handen så är det Basically en J6...

Så varför strongloftar tillverkarna nybörjarklubbor? Är det för att man ska kunna skryta för polarna att man slår 10m längre? har det med mycket off-set att göra? I mina ögon så lurar man sig själv lite att man slår längre än vad man egentligen gör?

Jag kan vara ute och cykla, men tittar man på lite "bättre" spelares klubbor så har det en mer traditionell loft på klubborna, men också såklart mindre off-set. Hänger dessa ihop? Mycket off-set = strongloft? Finns det några för/nackdelar att göra såhär?

Utan att veta speciellt noga så inbillar jag mig att en traditionell loft på J7 ligger runt 34-35 grader?
Det är inte bara nybörjarklubbor som strongloftats, nuförtiden är det allt! Jag vågar säga att inte en klubbtillverkare har samma loft på sina järn idag som för 10 år sedan. Några är bättre och några är sämre, men längre skaft och lägre loft innebär att du slår den järnsjuan du testar mycket längre än den gamla du har i bagen och det säljer klubbor åt tillverkarna. Offseten spelar lite roll det gör den, därtill spelar såklart vikten i klubban och dess förlåtande egenskaper en hel del roll på många av de mer lättspelare klubborna. Skulle du exempelvis lira Cobras Baffler XL med den loft som gällde från start skulle du med stor sannolikhet slå "ballonger" med hög utgångsvinkel, hög bollbana och praktiskt taget ingen längd.

Men främst är det ett försäljningsknep och inget annat. Precis som det fungerade på dig funkar det på de flesta.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4704
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Bra marknadsföring väcker känslor.
Precis som du beskrev ovan har Callaway lyckats få dig att känna någon med de nya starka XR.

Jag kan tänka mig att ett bolag som Callaway har gjort rejäla marknadsundersökningar i målgruppen nya golfare och frågat vilka egenskaper de helst vill se i nya klubbor. Där svaret antagligen är "slå längre". Jaha, hur fan får man nybörjare att slå längre? Jo! Vi strongloftar klubborna!

Jag kommer skaffa nya stickor i år och räknar inte med att de ska gå lika långt som mina nuvarande AMP Cell från Cobra där J7 är 31 grader.

Så som du säger, det är mycket för att kunna skryta och snabbare komma ikapp sina vänner.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

PushDraw skrev:Igår var jag inne på Dormy med en polare som ganska nyligen börjat spela golf. Han var på jakt efter ett lättspelat järnset och provslog lite olika klubbor i Trackman innan han bestämde sig för Callaways XR klubbor. Innan vi åkte därifrån så bankade jag på några bollar också med XR klubborna när jag ändå var där (löjligt roligt med Tackman ju :D ). Extremt lättslagen klubba, med fet off-set och massiv CB, dock svåra att forma slagen med, syns och känns att de är riktade mot högre hcp.

Med stiffskaft, Swingspeed 90-92mph Järn 7 hade jag en carry på 160-165m vilket för mig är ungefär 8-10m längre än med mina Pro Combo. Lite irriterad åkte jag hem och muttrade över att jag slår 8-10m kortare med mina custom fittade Nike. Startade datorn och började googla, och det visar sig då att XR klubborna nästan genom hela setet är hela FYRA grader starkare än Pro Combon. Jag vet att det är två helt olika klubbor detta XR och Pro Combon, men varför har Callaway sådan enorm strongloft på XR kubborna? Järn 7 pro combo = 34 grader, XR = 30 grader. Alltså håller du XR J7 i handen så är det Basically en J6...

Så varför strongloftar tillverkarna nybörjarklubbor? Är det för att man ska kunna skryta för polarna att man slår 10m längre? har det med mycket off-set att göra? I mina ögon så lurar man sig själv lite att man slår längre än vad man egentligen gör?

Jag kan vara ute och cykla, men tittar man på lite "bättre" spelares klubbor så har det en mer traditionell loft på klubborna, men också såklart mindre off-set. Hänger dessa ihop? Mycket off-set = strongloft? Finns det några för/nackdelar att göra såhär?

Utan att veta speciellt noga så inbillar jag mig att en traditionell loft på J7 ligger runt 34-35 grader?
Jag känner lite såhär, vadå slår längre än man gör? Man slår så långt man gör och är det olika med olika modeller så är det. En modell passar en spelare, en annan passar en annan. Det handlar om att kunna slå bollen så långt det behövs och sedan att sänka den förbenta putten..

Står tre från 180 m, en slår 8 en slår 7 en slår 4 så tar jag den som lägger sig bäst i förhållande till hålet oavsett klubba.

Golf är ändå en sport som är individuell och handlar om att prestera själv. Slår din motspelare sjua eller sexa är väl helt oväsentligt?
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Mikael316 skrev:Slår din motspelare sjua eller sexa är väl helt oväsentligt?
Visst är det sant, men jag tror folk har en invand tanke i det undermedvetna att man hellre slår en sjua än en sexa, för att man vet att en sjua är mer lättslagen än en sexa. Och om man då med nya XT SuperLong Amaze Pro plötsligt kan börja använda en (megastrongloftad) åtta istället för den gamla järnsexan, från samma avstånd, så har man plötsligt ett lättare slag framför sig. Tror man.

(Och om polaren som alltid slagit längre än du står kvar med sin sjua medan du väljer en åtta, kan du ju känna dig extra cool :lol: )
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Hollowind skrev:
Mikael316 skrev:Slår din motspelare sjua eller sexa är väl helt oväsentligt?
Visst är det sant, men jag tror folk har en invand tanke i det undermedvetna att man hellre slår en sjua än en sexa, för att man vet att en sjua är mer lättslagen än en sexa. Och om man då med nya XT SuperLong Amaze Pro plötsligt kan börja använda en (megastrongloftad) åtta istället för den gamla järnsexan, från samma avstånd, så har man plötsligt ett lättare slag framför sig. Tror man.

(Och om polaren som alltid slagit längre än du står kvar med sin sjua medan du väljer en åtta, kan du ju känna dig extra cool :lol: )
Eftersom man ändå har koll på grejerna vet man ju att det är en 6a i ett hyfsat standardloft.

Nej kör som ven hogan klubborna. Skriva gradantal på alla klubbor så får man köra det man vill
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikael316 skrev: Jag känner lite såhär, vadå slår längre än man gör? Man slår så långt man gör och är det olika med olika modeller så är det. En modell passar en spelare, en annan passar en annan. Det handlar om att kunna slå bollen så långt det behövs och sedan att sänka den förbenta putten..

Står tre från 180 m, en slår 8 en slår 7 en slår 4 så tar jag den som lägger sig bäst i förhållande till hålet oavsett klubba.

Golf är ändå en sport som är individuell och handlar om att prestera själv. Slår din motspelare sjua eller sexa är väl helt oväsentligt?
Diskussionen har väl inte så mycket med att jämföra sig med kompisarna att göra utan snarare varför det strongloftas. Personligen hade jag gärna sätt att samtliga set över brädet hållit en någorlunda liknande loft. Det skulle i så fall innebära att jag t.ex. kan prova ut ett klubbhuvud som jag gillar snarare än specc jag gillar. Jag tror att många klubbhuvuden med mindre strongloft väljs bort på grund av att de går kortare.

Därtill har vi problemet som börjar komma i att medelgolfaren inte längre kan slå en j5 eller j6 eftersom loftet är för lågt för deras vinghastighet.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

MaxP skrev:
Mikael316 skrev: Jag känner lite såhär, vadå slår längre än man gör? Man slår så långt man gör och är det olika med olika modeller så är det. En modell passar en spelare, en annan passar en annan. Det handlar om att kunna slå bollen så långt det behövs och sedan att sänka den förbenta putten..

Står tre från 180 m, en slår 8 en slår 7 en slår 4 så tar jag den som lägger sig bäst i förhållande till hålet oavsett klubba.

Golf är ändå en sport som är individuell och handlar om att prestera själv. Slår din motspelare sjua eller sexa är väl helt oväsentligt?
Diskussionen har väl inte så mycket med att jämföra sig med kompisarna att göra utan snarare varför det strongloftas. Personligen hade jag gärna sätt att samtliga set över brädet hållit en någorlunda liknande loft. Det skulle i så fall innebära att jag t.ex. kan prova ut ett klubbhuvud som jag gillar snarare än specc jag gillar. Jag tror att många klubbhuvuden med mindre strongloft väljs bort på grund av att de går kortare.

Därtill har vi problemet som börjar komma i att medelgolfaren inte längre kan slå en j5 eller j6 eftersom loftet är för lågt för deras vinghastighet.
Men dock indirekt känns det som att jämföra med kompisar. Strongloftas det för att man ska tro att man ska slå längre måste det ju ändå finnas en referenspunkt. Varför strongloftar de? För att vi ska tro att vi slår längre, för att en järn7 ska bli järn8, men i själva verket är det en järn7. Skulle vi som konsumenter förstå detta skulle strongloft inte slå igenom. Men det är trots allt psykisk och det känns kanske bättre att hålla i en järn8 än järn7, men vad spelar det för roll om man ändå inte träffar där man ska.

Som jag förstått det är det svårt att vinna fart när en person nått en bra teknik i svingen, så varför inte satsa på teknik och att träffa rätt snarare än slå långt?
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Sedan var det någon som representerade en klubbtillverkare som sa att

"Klubbhuvudena idag gör det lättare att få upp bollen i luften tack vare ny teknik, och för att det inte ska resultera i förlorad längd och besvikna konsumenter, måste vi stronglofta klubban så att den går så långt som man förväntar sig av en järnsjua"
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Hollowind skrev:Sedan var det någon som representerade en klubbtillverkare som sa att

"Klubbhuvudena idag gör det lättare att få upp bollen i luften tack vare ny teknik, och för att det inte ska resultera i förlorad längd och besvikna konsumenter, måste vi stronglofta klubban så att den går så långt som man förväntar sig av en järnsjua"
Om det nu var så, varför slår vi då längre med de strongloftade klubborna om det bara ska kompensera. Det där känns ju påhittat av klubbtillverkarna
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Skriv svar