Köpråd: Golfklocka, Vad fasen ska man köpa?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

henrik.hedman skrev:Dammar av denna tråd! Vad skall man köpa?? Garmin S6 var jag sugen på, men ej tillåten under tävling (har ännu aldrig spelat tävling). Garmin S5 är nyare vad jag förstått och har alla funktioner minus svinghastigheten? Är det S5 som då gäller??
Tror du skall hitta en klocka som du själv tycker innehåller det du vill ha,
Vad önskar du veta när du spelar ? Avstånd bara till green eller också till hinder ?
Och vilka funktioner kommer du verkligen använda ? Tror en billig klocka vs dyr klocka är samma när det gäller avstånd så kör det du känner på passar det du vill ha !
Jag har använt Apple Watch men kommer gå över till kikare då klocka är totalt meningslöst då den visar väldigt ofta fel.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Sullanos
Inlägg: 149
Blev medlem: 25 nov 2016, 09:31
Ort: Västerås (Boden)
Kontakt:

stevvee skrev:
henrik.hedman skrev:Dammar av denna tråd! Vad skall man köpa?? Garmin S6 var jag sugen på, men ej tillåten under tävling (har ännu aldrig spelat tävling). Garmin S5 är nyare vad jag förstått och har alla funktioner minus svinghastigheten? Är det S5 som då gäller??
Tror du skall hitta en klocka som du själv tycker innehåller det du vill ha,
Vad önskar du veta när du spelar ? Avstånd bara till green eller också till hinder ?
Och vilka funktioner kommer du verkligen använda ? Tror en billig klocka vs dyr klocka är samma när det gäller avstånd så kör det du känner på passar det du vill ha !
Jag har använt Apple Watch men kommer gå över till kikare då klocka är totalt meningslöst då den visar väldigt ofta fel.
Jag har inga behov att få mail eller sms till klockan. Svinghastighet hade varit en trevlig sak. Men såklart det viktigaste hur banan ser ut och avstånd till green. Ju enklare att navigera desto bättre
Driver: Cobra F9 Smoke 6,0
Fairwaywood/hybrid: Mizuno JPX 900
Järn: Callaway X Forged 18 (4-PW)
Wedge: TaylorMade Hi Toe 50 & 56
Putter Toulon
Boll: TP5x
Instagram: Sullanos
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Jag ser ju att en banguide ger dig det där :-)

Men åk förbi någon handlare som du har i närheten och kolla på klockan live.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Vet inte om någon här tipsat om tomtom golfer än, men den har jag använt och var väldigt nöjd med...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Har haft (eller har den kvar med ett trasigt armband) en Garmin approach S1, den enkast modellen, och förutom att man inte kan byta ut det trasiga armbandet så var jag otroligt nöjd med den, enkelheten är enastående.
Nu har jag blivit med en annan av Garmins approach modeller, den mest avancerade tror jag, S6. Det är ju enkelt förstås, men med fler funktioner är det lätt att sätta enkelheten ur spel så att säga...
S1 har ju in princip tre mått, fram, centrum och bakkant green, du kan även mäta slaglängder.
S6, där kan du ha mått till hinder, och givetvis greenmåtten. Man kan sköta score, mäta slag och en massa andra saker, men att man gör det, ja det är ju en annan femma.

Då kommer man till en fråga som diskuterats flitigt, noggrannheten, hur är det med den?
Min S1 var mkt bra, jag jämförde med lasermått och det var så gott som oftast "samma" mått, och just att man även får fram fram och bakkant green, det är riktigt bra, och det är mått som man inte kan få fram med laser.

jag gillar klocka!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Shaggy
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 mar 2017, 10:39

Ett udda tips men funkar hur bra som helst för mig.
Det är en multiklocka "Garmin Fenix 3" som har betydligt bättre batteritid än TomTom golfer jag hade innan.
Kostar lite mer men går att få tag i billigt på blocket ;)
Den har det jag behöver av en golfklocka
JFT
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 feb 2017, 20:15
Ort: Jörlanda

Om man bara vill ha en klocka som visar avstånd till fram-, mitt- och bakkant av greenen. Vilken hade ni valt då? Jag är sugen på Bushnell Neo iON gps. Någon som använt denna ?
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

JFT skrev:Om man bara vill ha en klocka som visar avstånd till fram-, mitt- och bakkant av greenen. Vilken hade ni valt då? Jag är sugen på Bushnell Neo iON gps. Någon som använt denna ?
Jag köpte en Garmin S1 precis när den kom hos XXL för klart underprisade 999 kr. Visserligen sålde jag den något år senare till förmån för en enklare laserkikare men det var mest för att XXL återigen felprisat och sålde kikaren för 999 kr också. Själva klockan fungerade bra. I paritet med andras större GPSer. Kanske lite sämre vid kraftig molnighet men det kan vara inbillning. Summan av kardemumman, en gammal S1 är kanon för framkant/bakkant/mitt och nya/andra modeller kommer inte vara sämre. Köp den du tycker du kommer undan med även utanför banan.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Philip87
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 mar 2017, 22:44

Jag har beställt en Garmin Fenix 5S (3ans efterträdare) som jag främst tänkt använda för cykling och löpning men ska tydligen fungera fint till golf med. Ska kunna visa längd på slag och mitt, fram- och bakkant. Kan återkomma med utlåtande när jag testat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Shaggy
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 mar 2017, 10:39

Philip87 skrev:Jag har beställt en Garmin Fenix 5S (3ans efterträdare) som jag främst tänkt använda för cykling och löpning men ska tydligen fungera fint till golf med. Ska kunna visa längd på slag och mitt, fram- och bakkant. Kan återkomma med utlåtande när jag testat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag kör med Fenix 3 och det funkar hur bra som helst :)
Skriv svar