Köpråd: Golfklocka, Vad fasen ska man köpa?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Rudolf
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 okt 2015, 20:49

Hej alla!

Nu här när kickback checken från årets dormy shoppande e på gång så sitter man ju och funderar på vad man ska göra med den.

Jag började spela förra året, Spelade hela säsongen, Ett par gånger så har jag o min spelkompis spelat 3 eller 4 boll, då har dem ofta haft en GPS klocka för att se avstånd, För mig har det hjälpt till något ofantligt i mitt spel. Så nu är det dags att handla en snart.

Ni som har klockor, vad har ni för tips och vad har ni för klockor?

Ös gärna på med tips och åsikter.


Jag försökte söka på ämnet men hittade ingenting, Kan vara jag som är dålig på söka också :)

Mvh
Dennis
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Här är en tråd om en Garmin
http://svensktgolfforum.se/viewtopic.php?f=32&t=78

Jag själv använder en TomTom Golfer ibland. Men oftast använder jag kikare istället.
Men om du är rätt ny till golfen skulle jag säga att du gör helt rätt som funderar på en klocka. Jag tror det kommer snabba på spelet rätt rejält för dig. Du får snabbt en uppfattning om hur långt det är kvar och om du dessutom har koll på hur långt du slår tar du snabbt beslut om vilken klubba som funkar.

Jag kan varmt rekommendera den jag har
https://www.tomtom.com/sv_se/sports/gol ... rey-green/

Jag får återkomma med en recension så småningom!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Jag skulle rekomendera kikare. Klockans mått kan du få via banguide och banmarkeringar, den snabbar upp spelet lite, men med en bra planerad rutin gpr det inte sakta utan. Det du får med kikare är direkta måttet rakt till pinnen, inget krims krams eller lullull omkring.

Men det är jag, och jag har inte råd med båda! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Mikael316 skrev:Det du får med kikare är direkta måttet rakt till pinnen, inget krims krams eller lullull omkring
Nu har inte jag skaffat kikare ännu, men jag kan tänka mig att det dessutom går enkelt att t.ex. mäta exakt hur långt en drive gick, om man t.ex. mäter mot teemarkeringen när man kommer till bollen. Mäta till ett träd, etc. - saker som inte alltid finns med på klockans angivelser?
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
zvennebanan1
Inlägg: 19
Blev medlem: 02 sep 2014, 06:58

Jag har spelat med kikare under flera år och tycker själv att den ger mig mer nytta än med GPS klocka som jag också testat lite.
Det är framförallt inspelen mot green och pinnen man vill ha måtten på, och ibland från tee fram till bunker eller över vatten/hinder och då går det väldigt snabbt att få fram resultatet med kikare. Dessutom tyckte jag att klockan var krångligare med allt runt omkring som uppladdning av batteri till varje runda, svårt att få batteri att räcka om man skulle spela 36 hål, gps som strular och tappar mottagning ibland.
Rudolf
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 okt 2015, 20:49

Hmm, Okej. Vad kan ni rekommendera för kikare då? :)
Tee
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 jul 2014, 19:59

Hoppas att kikare förbjuds snart, i alla fall på helger. Undrar hur mycket en spelare med kikare fördröjer spelet, ett ständigt bökande fram och tillbaka med kikare i och ur bagen. Kikarspelare är till detta ofta så intresserade av sin pryl att den används tom när han ligger några meter utanför green samt för att få ett exakt avstånd till pinnen när han har 300 meter kvar och ändå inte kommer att nå.

Klocka däremot skulle nästan vara obligatoriskt, en snabb kik på armen och du har tillräcklig med info för att välja klubba in mot green. En klocka snabbar på spelet en kikare sinkar spelet.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Tee skrev:Hoppas att kikare förbjuds snart, i alla fall på helger. Undrar hur mycket en spelare med kikare fördröjer spelet, ett ständigt bökande fram och tillbaka med kikare i och ur bagen. Kikarspelare är till detta ofta så intresserade av sin pryl att den används tom när han ligger några meter utanför green samt för att få ett exakt avstånd till pinnen när han har 300 meter kvar och ändå inte kommer att nå.

Klocka däremot skulle nästan vara obligatoriskt, en snabb kik på armen och du har tillräcklig med info för att välja klubba in mot green. En klocka snabbar på spelet en kikare sinkar spelet.
Man kommer ju dock från att folk ska leta upp och gå till närmaste sprinklerlock, diskutera/spekulera kring längden och stå och fundera på klubbval. Om man inte prompt ska packa ner kikaren i sitt fodral och ner i ett fack som man stänger, ser jag inte hur det ska kunna ta sån tid. Men du har säkert rätt!
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Tee skrev:Hoppas att kikare förbjuds snart, i alla fall på helger. Undrar hur mycket en spelare med kikare fördröjer spelet, ett ständigt bökande fram och tillbaka med kikare i och ur bagen. Kikarspelare är till detta ofta så intresserade av sin pryl att den används tom när han ligger några meter utanför green samt för att få ett exakt avstånd till pinnen när han har 300 meter kvar och ändå inte kommer att nå.

Klocka däremot skulle nästan vara obligatoriskt, en snabb kik på armen och du har tillräcklig med info för att välja klubba in mot green. En klocka snabbar på spelet en kikare sinkar spelet.
Problemet med spelaren du beskriver är spelaren själv och inte kikaren. Samma spelare skulle vela lika länge med en GPS-klocka som med en kikare.
Självklart kommer kikaren ta lite mer tid än klockan eftersom du inte har den på armen, men det är ett fåtal sekunder vi snackar om.

Men spelarna som tar sin golf alldeles för seriöst kommer vi inte ifrån oavsett. De hittar något annat sätt att sönderanalysera sitt slag för att sen toppa bollen ut i skogen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Rudolf
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 okt 2015, 20:49

Det vart efter mycket velande en Garmin S5, Jag såg nyttan av banguiderna i den, Den kommer jag kunna lira med i många år framöver! :D
Skriv svar