Köpråd: Golfklocka, Vad fasen ska man köpa?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Ove
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 feb 2016, 14:49

Garmin S20 har fått fina betyg,där får man allt som vi dödliga behöver i spelet.
Sen är kikare kanske bättre om du vill ha ett exakt mått,men handen på hjärtat, vem är så duktig. Har man sen ett dåligt sikt eller inte ser pinnen av andra anledningar så är klockan bättre.
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

Jag använder mig av klockorna Garmin Approach S2 och Garmin Approach S20 som är den senaste modellen.
Och det beror på om du är tekniknördig eller ej.
Men vill man ha en enkel modell så skulle jag satsa på S2:an.
Du får tre avstånd på greenen fram mitten å back.
S20 är lite mera tekniknördig eftersom du kan få aviseringar på klockan om sms mail om den är ihopkopplade med din smartphone och har appen Garmin Connect.
Även kan du flytta flaggan på greenen med den på skärmen.
Så du får lite mera precis avstånd va den står.
Men den funktionen är lite mera som kikaren tycker ja.
Kan du inte slå bollen precis det avståndet så tar det bara massa onödig tid att använda.
Har spelar många rundor med folk med kikare å ändå är jag närmare flaggan fast jag bara använder "basfunktionen" back mitten å fram på greenen.
Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

Rudolf skrev:Det vart efter mycket velande en Garmin S5, Jag såg nyttan av banguiderna i den, Den kommer jag kunna lira med i många år framöver! :D
Det va ett bra val!! :)
Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Ringman76 skrev:Har spelar många rundor med folk med kikare å ändå är jag närmare flaggan fast jag bara använder "basfunktionen" back mitten å fram på greenen.
Beror det på klockan eller dem du spelar med? ;)
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

Wolfsheim skrev:
Ringman76 skrev:Har spelar många rundor med folk med kikare å ändå är jag närmare flaggan fast jag bara använder "basfunktionen" back mitten å fram på greenen.
Beror det på klockan eller dem du spelar med? ;)
Det ju det jag menade. Ingen idé att ha kikare eller avancerad klocka som du kan flytta flaggan på skärmen om du ändå inte kan slå ett slag så du kommer nära flaggan.
Då räcker det ju med en enkel klocka som visar fram mitten å back.

Så de jag har spelat med som har haft kikare har inte haft nån nytta av den.
Eftersom jag är så kass å ändå kommer närmare flagg. ;)
Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Någon som spelat med Apple Watch? I kombination med någon app?
Tee skrev:Hoppas att kikare förbjuds snart, i alla fall på helger. Undrar hur mycket en spelare med kikare fördröjer spelet, ett ständigt bökande fram och tillbaka med kikare i och ur bagen. Kikarspelare är till detta ofta så intresserade av sin pryl att den används tom när han ligger några meter utanför green samt för att få ett exakt avstånd till pinnen när han har 300 meter kvar och ändå inte kommer att nå.

Klocka däremot skulle nästan vara obligatoriskt, en snabb kik på armen och du har tillräcklig med info för att välja klubba in mot green. En klocka snabbar på spelet en kikare sinkar spelet.
Kände att jag behövde bemöta det här inlägget eftersom jag själv använder kikare :)

På i princip varje hål frågar en kompis som INTE har kikare hur långt det är till flaggan.
Hade de haft en egen kikare hade det gått fortare.

Har min i ett ytterfack på bagen och det är det första jag tar upp när jag kommer till bollen.
Mina kompisar, de som INTE har kikare, ska leta sprinklerlock osv.

Tror du missuppfattat varför man tar fram kikaren när det är 300 meter till pinnen.
Det är för att kolla hur långt det är till ytan där man vill landa, hur långt det är till bunkern osv.

Spelar du på en bana med riktigt stora greener, som Bro-Bålsta (som enligt uppgift har en av Sveriges största greener på 1500 m2) är det rätt bra med en kikare eftersom flaggans placering kan skilja tiotalsmeter om inte mer. På lite längre inspel där flaggan men inte dess placering syns kan det skilja ännu mer vilket är lika med 2-3 klubbors skillnad.

Jag är som du kanske märker en varm förespråkare av kikare eftersom de enligt mig snabbar upp spelet och gör det mer precist :)
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Kikare e guld även för en glad amatör som jag med hcp 15. Hur långt till vattenkanten? Hur långt över? Bunkrar? Träddungen? Vad som lixom. Tror många tror man måste kunna limma flaggor för att tjäna på att ha ennkikare men så e det ju ej såklart. Å fort går det som sandmannen skrev. Slippa leta lock å stega m.m
Det Snabbar upp spelet enligt mig om man sköter det på rätt sätt.

Går även såklart även skjuta ryggar på bollen framför så man vet när man kan slå ut. Snabbar upp massor.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag håller med föregående talare, tycker du inte att en kikare är en bra grej så har du aldrig gett den en riktig chans själv.
Såklart finns det rötägg som mäter på allt och alla, men de finns även i form av dem som inte har kikare.
Pär
Inlägg: 127
Blev medlem: 23 jul 2015, 09:20

Upplever ni som avståndsmätare att ni har fått bättre store generellt sett på era rundor med hjälp av det?
Själv är jag av det enklare slaget att jag uppskattar avståndet väldigt diffust vilket ibland leder till fel klubbval ffa då hemmabanan inte märker upp om flaggan i framkant av green etc
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Wolfsheim skrev:Går även såklart även skjuta ryggar på bollen framför så man vet när man kan slå ut. Snabbar upp massor.
Det gör vi väldigt ofta. När det är plus 200 någonting kan de som normalt slår lite kortare (läs Sandstream) slå ut och grabbarna med löd kan vänta. Vips så sparade vi ett par minuter.
Skriv svar