Köpråd: Golfklocka, Vad fasen ska man köpa?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Pär skrev:Upplever ni som avståndsmätare att ni har fått bättre store generellt sett på era rundor med hjälp av det?
Själv är jag av det enklare slaget att jag uppskattar avståndet väldigt diffust vilket ibland leder till fel klubbval ffa då hemmabanan inte märker upp om flaggan i framkant av green etc
Precis det man undviker med en kikare. Aldrig någon tvekan om hur långt det är.

Förbannat trist att slå ett bra slag, komma fram till green och upptäcka att man skulle ha tagit en klubba till.
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Sandstream skrev:
Wolfsheim skrev:Går även såklart även skjuta ryggar på bollen framför så man vet när man kan slå ut. Snabbar upp massor.
Det gör vi väldigt ofta. När det är plus 200 någonting kan de som normalt slår lite kortare (läs Sandstream) slå ut och grabbarna med löd kan vänta. Vips så sparade vi ett par minuter.
Känner man ju ingen. "Röka färdigt ni så slår jag sålänge" har man ju sagt några ggr.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Pär skrev:Upplever ni som avståndsmätare att ni har fått bättre store generellt sett på era rundor med hjälp av det?
Själv är jag av det enklare slaget att jag uppskattar avståndet väldigt diffust vilket ibland leder till fel klubbval ffa då hemmabanan inte märker upp om flaggan i framkant av green etc
Jag har bara spelat kikare 3 rundor vilket varit de tre första i år. Att använda det som måttstock scoremässigt är lite vanskligt då det gått bajs.

Det det har gett mig är att jag vet exakt hur långt det är, det tillsammans med träning i vinter där jag har väldigt bra koll på hur långt jag slår är att jag vet exakt vilket slag som krävs. Jag vet alltså att nu kan jag gråta blod för det var sämst.

Skulle säga att mitt eget spel blivit snabbare sen jag fått kikare, inte för att det varit atressbehov då jag gått med 4boll framför.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

Fanken också.
Ni som förespråkar kikare som hjälpmedel har fått mig på andra tankar.
Har varit riktigt riktigt anti mot användning av kikare pga att jag har sett för få möjligheter med att använda en.

Har ju spelat med folk med kikare å retat mig vansinnigt på det eftersom de får +- 1m rätt avstånd till flagg och slår, men är aldrig i närheten av flaggan ändå.
Har nog blundat för verkligenheten förmodar jag och förstår att den kan vara ett bra hjälpmedel ute på banan.

Men nåt inköp blir det "nog" inte!! :roll:

Men men visst har jag snokat runt lite på nätet nu under tågresan hem till Sölvesborg å kollat på olika modeller. Är ju tyvärr lite prylnördig av mig. :lol:
Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Ringman76 skrev:Fanken också.
Ni som förespråkar kikare som hjälpmedel har fått mig på andra tankar.
Har varit riktigt riktigt anti mot användning av kikare pga att jag har sett för få möjligheter med att använda en.

Har ju spelat med folk med kikare å retat mig vansinnigt på det eftersom de får +- 1m rätt avstånd till flagg och slår, men är aldrig i närheten av flaggan ändå.
Har nog blundat för verkligenheten förmodar jag och förstår att den kan vara ett bra hjälpmedel ute på banan.
Du är nog inte ensam om att ha resonerat så. Det man måste förstå är att kikaren inte används för att spelaren ska kunna bestämma om den ska slå 112 eller 111 meter. Den precisionen har vi inte. Avståndet är till för att veta att det är 117 meter, inte 112 eller 122. Det ger en trygghet i klubbval och slag :)
Pär
Inlägg: 127
Blev medlem: 23 jul 2015, 09:20

Kanske även lättare att ha bättre koll på hur långt man slår med sina klubbor? Man kan väl få hjälp AB den när man tränar. Eller tänker jag fel.
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Du tänker helt rätt :)
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Pär skrev:Kanske även lättare att ha bättre koll på hur långt man slår med sina klubbor? Man kan väl få hjälp AB den när man tränar. Eller tänker jag fel.
Enkelheten när du ska träna 50-80 meter på övningsområdet ska vi inte ens prata om. Ställ dig och kika, få exakt avstånd. Du behöver inte vara orolig om du egentligen slår 42 eller 58. Stensäker träning
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Mikael316 skrev:Enkelheten när du ska träna 50-80 meter på övningsområdet ska vi inte ens prata om. Ställ dig och kika, få exakt avstånd. Du behöver inte vara orolig om du egentligen slår 42 eller 58. Stensäker träning
Perfekt när man tränar närspel!
Användarens profilbild
Sullanos
Inlägg: 149
Blev medlem: 25 nov 2016, 09:31
Ort: Västerås (Boden)
Kontakt:

Dammar av denna tråd! Vad skall man köpa?? Garmin S6 var jag sugen på, men ej tillåten under tävling (har ännu aldrig spelat tävling). Garmin S5 är nyare vad jag förstått och har alla funktioner minus svinghastigheten? Är det S5 som då gäller??
Driver: Cobra F9 Smoke 6,0
Fairwaywood/hybrid: Mizuno JPX 900
Järn: Callaway X Forged 18 (4-PW)
Wedge: TaylorMade Hi Toe 50 & 56
Putter Toulon
Boll: TP5x
Instagram: Sullanos
Skriv svar