Golfskor

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Pontus20
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 apr 2015, 12:38

Jag behöver inför säsongen köpa nya golfskor då mina gamla börjar bli slitna. Min tanke med den här tråden är att höra lite vad folk anser om golfskor och vad ni rekommenderar för köp. Detta gäller allt kring märken, typ av spikes, vattentäta, typ av golfsko, hållbarhet, komfort osv. Just nu finns det en hel del ute och en del nya kommer att komma i butik fram emot våren.

Just nu har jag har ett par Adidas Adizero TR. Jag har haft ett antal olika skor under de år jag spelat golf. Jag har föredragit de lite sportigare skorna, mest till utseende skulle jag tro men samtidigt som de jag tycker att komforten är bättre då golfen för mig ändå är en fysisk aktivitet. Sen har jag fått för mig att soft spikes passar mig bättre då jag vrider fötterna en del under svingen vilket gör att jag inte halkar, speciellt när gräset är fuktigt eller blött.

Så, vad rekommenderar ni för sko? Är det någon sko som ni ser fram emot som släpps snart och är det någon ni funderar på att köpa?
Diskutera på! :)

/Pontus
Driver: Cobra BioCell+ 9.5° FW: TM Jetspeed 15° Hybrid: Cobra AMP 19° Järn: Titleist 714 AP2 4-P Wedgar: Titleist SM6 50°, TM Tour Preferred 54°, Mizuno 60° Putter: Bettinardi C-series
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

De kunniga kommer säkerligen skrota mina pjucks pga att de e gjorde att förstöra mina fötter å mitt spel, men jag fullkomligt älskar dem.
Adidas crossflex sp1. Jag tycker de e grymt sköna. Har aldrig haft problem med dem.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

Dessa har jag: http://dormy.se/golfskor-144/adidas-adi ... 37w-281285

Sinnessjukt sköna, inte en droppe vatten läcker in och dessutom tycker jag de är jävligt snygga.
& eftersom du haft adidas förr, varför inte fortsätta på det spåret :)

Innan dess har jag dessa: http://dormy.se/golfskor-144/adidas-adi ... 926-281859

Men slarvade bort dem efter två rundor... Men av vad jag hann erfara så var mitt alt.1 i inlägget bättre. De andra var dock också jävligt sköna...
Foooore!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Pontus20 skrev:Jag behöver inför säsongen köpa nya golfskor då mina gamla börjar bli slitna. Min tanke med den här tråden är att höra lite vad folk anser om golfskor och vad ni rekommenderar för köp. Detta gäller allt kring märken, typ av spikes, vattentäta, typ av golfsko, hållbarhet, komfort osv. Just nu finns det en hel del ute och en del nya kommer att komma i butik fram emot våren.

Just nu har jag har ett par Adidas Adizero TR. Jag har haft ett antal olika skor under de år jag spelat golf. Jag har föredragit de lite sportigare skorna, mest till utseende skulle jag tro men samtidigt som de jag tycker att komforten är bättre då golfen för mig ändå är en fysisk aktivitet. Sen har jag fått för mig att soft spikes passar mig bättre då jag vrider fötterna en del under svingen vilket gör att jag inte halkar, speciellt när gräset är fuktigt eller blött.

Så, vad rekommenderar ni för sko? Är det någon sko som ni ser fram emot som släpps snart och är det någon ni funderar på att köpa?
Diskutera på! :)

/Pontus
Jag har under de senaste åren gått mer och mer till spikeless när jag måste ha riktiga skoliknande saker på fötterna. Jag utövar det mesta antingen barfota eller i barfotaskor. Det är det iufvrsig inte många som uppskattar så kör vi på skoliknande så rekommenderar jag spikeless och där är mina personliga favoriter Puma!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Jag gillar klassiska skor men eftersom du inte gillar det kan jag försöka hålla mina tips lite mer gernerella.

Ett tips jag själv känner är viktigt är att de är vattentäta, finns inget som är så skönt som torra fötter när det är blött ute.

Sen säger du att du gillar softspikes, då säger jag kör på det. Dock kan det var lite mjukare och skönare att gå med spikeless.

Min bror kör sportigare golfskor med soft spikes och han älskar Nike Lunarlon. Han tycker det är supersköna skor att gå i.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Pontus20
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 apr 2015, 12:38

Bra tips, tack!
Både Adidas och Nike står högt hos mig, gillar både till utseende och komfort. Jag är lite inne på Nike Lunar. Har inte testat dessa men av det jag sett och läst på nätet verkar de riktigt bra.

Bra tanke där med spikeless, just att det är bättre komfort när man går, är nog bra att tänka på!

Vad är er erfarenhet av prisklasser, vad skiljer en sko som kostar ca 1000 kr mot en som kostar det dubbla eller mer? Är det hållbarhet och komfort som ökar med prisklassen eller är det marginel skillnad för en amatörgolfare?
Driver: Cobra BioCell+ 9.5° FW: TM Jetspeed 15° Hybrid: Cobra AMP 19° Järn: Titleist 714 AP2 4-P Wedgar: Titleist SM6 50°, TM Tour Preferred 54°, Mizuno 60° Putter: Bettinardi C-series
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Pontus20 skrev:Bra tips, tack!
Både Adidas och Nike står högt hos mig, gillar både till utseende och komfort. Jag är lite inne på Nike Lunar. Har inte testat dessa men av det jag sett och läst på nätet verkar de riktigt bra.

Bra tanke där med spikeless, just att det är bättre komfort när man går, är nog bra att tänka på!

Vad är er erfarenhet av prisklasser, vad skiljer en sko som kostar ca 1000 kr mot en som kostar det dubbla eller mer? Är det hållbarhet och komfort som ökar med prisklassen eller är det marginel skillnad för en amatörgolfare?
Mycket skillnad hamnar i sulan och såklart materialet, för 1000 spänn får du en plastsko, för mer än det dubbla får du ofta en lädersko.
Jag vill rekommendera dig starkt från att köpa golfskor med spikar för 1000kr utan vill du hålla dig i den prisklassen är spikeless mest prisvärt om du märker någon skillnad mellan spikeless och inte kan jag inte garantera. Själv märker jag knappt någon skillnad. Under de flesta väder.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Pontus20 skrev:Bra tips, tack!
Både Adidas och Nike står högt hos mig, gillar både till utseende och komfort. Jag är lite inne på Nike Lunar. Har inte testat dessa men av det jag sett och läst på nätet verkar de riktigt bra.

Bra tanke där med spikeless, just att det är bättre komfort när man går, är nog bra att tänka på!

Vad är er erfarenhet av prisklasser, vad skiljer en sko som kostar ca 1000 kr mot en som kostar det dubbla eller mer? Är det hållbarhet och komfort som ökar med prisklassen eller är det marginel skillnad för en amatörgolfare?
skor är en sån sak människor ofta begränsar sig med, lite som sängar. För är det något vi spenderar mycket tid i är det just skor och sänge, alltså borde vi kanske prioritera dessa mer än vi gör? För handen på hjärtat, hur många har en säng eller skor som är anpassade efter kroppen?

Går du upp i pris får du som sagt läder och en bättre sula. Läder formar sig väldigt fint och har en komfort, även de dyrare plastskorna är ofta bättre. Sulan är där iaf jag märker skillnad och de dyrare skorna verkar absolut ha en högre nivå vridmotstånd och såna grejer. Av egna kopplingar kan jag säga att de skor jag haft 500-1000 klassen varit markant sämre än de i 1000-1800 och sedan toppade jag det i höstas med ett par i 2500-3000... Det är som natt och dag för mig. Dock har ju alltid varit utförsäljing och outlet så betalade inte i närheten av detta.

Ett tips är jag att kolla golf outlets i Ängelholm eller Barkarby, de brukar ha ett riktigt fint sortiment från tidigare år till ett bra pris (smygreklam jag vet men den bjuder jag på). Jag har även ringt dit och pratat och de är inte främmande för att skicka varor!
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

Mikael316 skrev:
Pontus20 skrev:Bra tips, tack!
Både Adidas och Nike står högt hos mig, gillar både till utseende och komfort. Jag är lite inne på Nike Lunar. Har inte testat dessa men av det jag sett och läst på nätet verkar de riktigt bra.

Bra tanke där med spikeless, just att det är bättre komfort när man går, är nog bra att tänka på!

Vad är er erfarenhet av prisklasser, vad skiljer en sko som kostar ca 1000 kr mot en som kostar det dubbla eller mer? Är det hållbarhet och komfort som ökar med prisklassen eller är det marginel skillnad för en amatörgolfare?
skor är en sån sak människor ofta begränsar sig med, lite som sängar. För är det något vi spenderar mycket tid i är det just skor och sänge, alltså borde vi kanske prioritera dessa mer än vi gör? För handen på hjärtat, hur många har en säng eller skor som är anpassade efter kroppen?

Går du upp i pris får du som sagt läder och en bättre sula. Läder formar sig väldigt fint och har en komfort, även de dyrare plastskorna är ofta bättre. Sulan är där iaf jag märker skillnad och de dyrare skorna verkar absolut ha en högre nivå vridmotstånd och såna grejer. Av egna kopplingar kan jag säga att de skor jag haft 500-1000 klassen varit markant sämre än de i 1000-1800 och sedan toppade jag det i höstas med ett par i 2500-3000... Det är som natt och dag för mig. Dock har ju alltid varit utförsäljing och outlet så betalade inte i närheten av detta.

Ett tips är jag att kolla golf outlets i Ängelholm eller Barkarby, de brukar ha ett riktigt fint sortiment från tidigare år till ett bra pris (smygreklam jag vet men den bjuder jag på). Jag har även ringt dit och pratat och de är inte främmande för att skicka varor!
Vad har de för golfoutlet i Barkaby? Ängelholm har jag koll på Dormy, men finns det någon golfbutik på barkaby outlet?
Förutom Dormy Barkaby då, som inte är en outlet
Foooore!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

linusrokko skrev:
Mikael316 skrev:
Pontus20 skrev:Bra tips, tack!
Både Adidas och Nike står högt hos mig, gillar både till utseende och komfort. Jag är lite inne på Nike Lunar. Har inte testat dessa men av det jag sett och läst på nätet verkar de riktigt bra.

Bra tanke där med spikeless, just att det är bättre komfort när man går, är nog bra att tänka på!

Vad är er erfarenhet av prisklasser, vad skiljer en sko som kostar ca 1000 kr mot en som kostar det dubbla eller mer? Är det hållbarhet och komfort som ökar med prisklassen eller är det marginel skillnad för en amatörgolfare?
skor är en sån sak människor ofta begränsar sig med, lite som sängar. För är det något vi spenderar mycket tid i är det just skor och sänge, alltså borde vi kanske prioritera dessa mer än vi gör? För handen på hjärtat, hur många har en säng eller skor som är anpassade efter kroppen?

Går du upp i pris får du som sagt läder och en bättre sula. Läder formar sig väldigt fint och har en komfort, även de dyrare plastskorna är ofta bättre. Sulan är där iaf jag märker skillnad och de dyrare skorna verkar absolut ha en högre nivå vridmotstånd och såna grejer. Av egna kopplingar kan jag säga att de skor jag haft 500-1000 klassen varit markant sämre än de i 1000-1800 och sedan toppade jag det i höstas med ett par i 2500-3000... Det är som natt och dag för mig. Dock har ju alltid varit utförsäljing och outlet så betalade inte i närheten av detta.

Ett tips är jag att kolla golf outlets i Ängelholm eller Barkarby, de brukar ha ett riktigt fint sortiment från tidigare år till ett bra pris (smygreklam jag vet men den bjuder jag på). Jag har även ringt dit och pratat och de är inte främmande för att skicka varor!
Vad har de för golfoutlet i Barkaby? Ängelholm har jag koll på Dormy, men finns det någon golfbutik på barkaby outlet?
Förutom Dormy Barkaby då, som inte är en outlet
http://www.golfoutlets.nu

Kungsbacka menade jag, inte ängelholm. :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Skriv svar