Golfskor

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Pontus20
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 apr 2015, 12:38

Mikael316 skrev:
Pontus20 skrev:Bra tips, tack!
Både Adidas och Nike står högt hos mig, gillar både till utseende och komfort. Jag är lite inne på Nike Lunar. Har inte testat dessa men av det jag sett och läst på nätet verkar de riktigt bra.

Bra tanke där med spikeless, just att det är bättre komfort när man går, är nog bra att tänka på!

Vad är er erfarenhet av prisklasser, vad skiljer en sko som kostar ca 1000 kr mot en som kostar det dubbla eller mer? Är det hållbarhet och komfort som ökar med prisklassen eller är det marginel skillnad för en amatörgolfare?
skor är en sån sak människor ofta begränsar sig med, lite som sängar. För är det något vi spenderar mycket tid i är det just skor och sänge, alltså borde vi kanske prioritera dessa mer än vi gör? För handen på hjärtat, hur många har en säng eller skor som är anpassade efter kroppen?
Precis en av mina tankar med den här tråden. En golfrunda är ju ändå en knapp mils promenad vilket gör att det är minst lika viktigt att ha bra och rätt anpassade skor som att ha rätt klubbor. Men ändå är det sällan det skrivs och diskuteras skor. Det som syns är när t.ex. Rickie Fowler visade upp sina nya skor, men då pratas det bara om skons utseende.

Men tänkte försöka till helgen att åka förbi just Barkarby och testa lite skor på både Dormy och Outlet. Får återkomma med hur det gick :)
Driver: Cobra BioCell+ 9.5° FW: TM Jetspeed 15° Hybrid: Cobra AMP 19° Järn: Titleist 714 AP2 4-P Wedgar: Titleist SM6 50°, TM Tour Preferred 54°, Mizuno 60° Putter: Bettinardi C-series
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag har adidad boost och är jäkla nöjd med dem så spana in såna!
Eller är du ute efter klassisk design Footjoy Myjoys Tour


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Pontus20
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 apr 2015, 12:38

Valet föll på Adidas adipower boost (http://dormy.se/golfskor-144/adidas-adi ... 37w-281285).

Det var många faktorer som gjorde att valet föll på dessa, men det som absolut stod ut var komforten. Dessa skor var helt överlägsna när det gällde känsla och hur de kändes på foten. Otroligt skön dämpning där de kändes riktigt mjuka att gå i samtidigt som de kändes stabila vid de simulerade svingarna jag gjorde :lol:

Jag jämförde dessa med ett par olika Nike skor, FJ, Puma och några andra adidasmodeller. Generellt tyckte jag Adidas var klart skönast rakt igenom. Nike kändes stabila och bra men satt sämre. Jag testade två Nike-modeller, en sak jag tyckte var märkligt med Nike var att jag i en modell var tvungen att gå en storlek högre än den andra. Och det hade inget med bredden att göra, det skilde helt enkelt på längden.

FJ hade absolut bra material och verkade stabila och bra. Den modell jag provade hade inlägg för hålfoten vilket passar mig bra då jag redan nu har egna inlägg. Dock varv de lite för smala för mina fötter vilket gjorde att valet inte föll på dessa.

Den Pumaskon jag provade föll pga att den kändes tunn och var inte vattentät vilket var något jag var ute efter.
Driver: Cobra BioCell+ 9.5° FW: TM Jetspeed 15° Hybrid: Cobra AMP 19° Järn: Titleist 714 AP2 4-P Wedgar: Titleist SM6 50°, TM Tour Preferred 54°, Mizuno 60° Putter: Bettinardi C-series
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

Pontus20 skrev:Valet föll på Adidas adipower boost (http://dormy.se/golfskor-144/adidas-adi ... 37w-281285).

Det var många faktorer som gjorde att valet föll på dessa, men det som absolut stod ut var komforten. Dessa skor var helt överlägsna när det gällde känsla och hur de kändes på foten. Otroligt skön dämpning där de kändes riktigt mjuka att gå i samtidigt som de kändes stabila vid de simulerade svingarna jag gjorde :lol:

Jag jämförde dessa med ett par olika Nike skor, FJ, Puma och några andra adidasmodeller. Generellt tyckte jag Adidas var klart skönast rakt igenom. Nike kändes stabila och bra men satt sämre. Jag testade två Nike-modeller, en sak jag tyckte var märkligt med Nike var att jag i en modell var tvungen att gå en storlek högre än den andra. Och det hade inget med bredden att göra, det skilde helt enkelt på längden.

FJ hade absolut bra material och verkade stabila och bra. Den modell jag provade hade inlägg för hålfoten vilket passar mig bra då jag redan nu har egna inlägg. Dock varv de lite för smala för mina fötter vilket gjorde att valet inte föll på dessa.

Den Pumaskon jag provade föll pga att den kändes tunn och var inte vattentät vilket var något jag var ute efter.
Mycket bra val!! :-)
Foooore!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Samma som jag har, du kommer inte bli missnöjd. Den har varit något överjäkligt skön på fötterna.
Pontus20
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 apr 2015, 12:38

Är det någon som har testat/har detta på sina skor:



FJ har väl något liknande på hälen på vissa modeller? Fungerar det bra, är skosnören påväg bort från golfskor, vad tror ni?
Driver: Cobra BioCell+ 9.5° FW: TM Jetspeed 15° Hybrid: Cobra AMP 19° Järn: Titleist 714 AP2 4-P Wedgar: Titleist SM6 50°, TM Tour Preferred 54°, Mizuno 60° Putter: Bettinardi C-series
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Pontus20 skrev:Är det någon som har testat/har detta på sina skor:



FJ har väl något liknande på hälen på vissa modeller? Fungerar det bra, är skosnören påväg bort från golfskor, vad tror ni?
jag har bara hört bra saker om det. det ska vara lätt att justera trycket mellan hårt och löst. inte som med knytskor om det blir för hårt eller löst så är det en jävla process att hitta rätt. Eller ja, processen är ju relativ beroende på vad du ställer det mot
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Låter vettigt..
Har för mig också att FJ har liknande funktion. Det är väl en funktion som funnits länge för skidpjäxor t.ex...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Pontus20 skrev:Är det någon som har testat/har detta på sina skor:



FJ har väl något liknande på hälen på vissa modeller? Fungerar det bra, är skosnören påväg bort från golfskor, vad tror ni?
BOA kallas det på Footjoys modeller - aldrig hört något gnäll på att det ska fungera dåligt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Passande nog så släppte Nike igår en ny doja som jag är väldigt intresserad utav då den liknar deras löparskor väldigt.
Vad tycker ni?

https://www.instagram.com/p/BB1GQcBqwEI ... golfdigest
Skriv svar