Ny Putter

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
johanskold
Inlägg: 173
Blev medlem: 08 feb 2016, 18:05

Getinthehole skrev:Om vi ska gå in lite djupare. Det är så mycket kring ditt stroke som spelar roll. Din forward press som avgör loft, lie beroende längd och hur ditt stroke ser ut. Även hur mycket du arcar och din teknik.

Din "vanliga" miss huruvida du missar höger eller vänster, lämnar dom kort eller för långt med mera.

Vet att du skrev att du inte ville ha någon stor genomgång. Men tar man det seriöst och verkligen vill bli bättre så är det enda vägen att gå. Det gör skillnad.

Sen som allt annat i denna underbara sport är det en blandning av material och egen teknik. Men har man rätt förutsättning materialmässigt är det lättare att förfina tekniken.
Gör en custom fitting serie i Tee Party nu. Kommer köra putterjäveln också. Då behövs en hel jävla soffa som skämskudde vill jag lova :lol:
Hemmaklubb: Täby GK
Twitter: http://www.twitter.com/johanskold

Kolla på veckoaktuella golftalkshowen Tee Party som jag leder http://teeparty.se!
Och följ Tee Party på Instagram:http://www.instagram.com/teeparty.se
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Jag ägde tidigare en odyssey versa 7 puttade antingen riktigt bra eller så drog jag putten så bollen gick höger om hål. Bytte nu till en Odyssey toe up och gud vilken skön putter. Den fungerar verkligen perfekt för mig och ger bra fart på bollen så man mer kan koncentrera sig på pendeln i sig.!
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

johanskold skrev:Funderar på att göra en utrustningsförändring på putterfronten. Är en hot/cold putter. Det duger inte. Vill alltid vara bra eller åtminstone medelbra.

Jag har en Odyssey Metal X-1 sen ett par år (puttat med Ping Anser hela mitt golfande innan dess), så jag har en bild av hur putterhuvudet ska se ut. Scotty Cameron lockar. Men kan även tänka mig att att testa Superstrokegrepp-djävulen och stanna kvar med den putter jag har.

Kommer aldrig ställa mig i nån SAM-analys. Jag tränar teknik med puttgate, men jag pallar inte känna till att jag kommer 4 grader inifrån eller nån sån skit.

Nån som kan sånt här och har tips? Har ni bra putters ni rekommenderar mig att prova? Har ni testat köra tjockare grepp? Hur har den övergången funkat? Tacksam för hjälp!
Du å jag ska alltså aldrig spela scramble tillsammans...

Det värsta är att jag gillar utrustning och har testat mycket, alltså superstroke som jag har på ett par putters.
Det som är bra med Superstroke är ju att man tar bort vissa delar i greppet, kan upplevas lite väl statiskt tycker jag, men jag puttar varken bättre eller sämre tror jag, inte jag iallafall.
Senaste skapelsen är en Yes Victoria II, 36" med ett superstroke mid, finns i södra stockholm om du skulle vilja prova.

Nästa steg för mig är att testa en "malletliknande bladmodel", En Yes Donna.
Liknande är, Nikes Method Converge B1-01, Odysseys Works #1W Versa och Scotty Camerons Select Newport 2 Mallet.

Jag är otroligt noga med hur klubbor ser ut vid adressering, och man kan langa fram grejer som sägs göra underverk med golfspelet, men för mig är det skitsamma ändå, får knappt iväg bollen med oversized offsetklubbor med tjock topplinje, typ!

Till sist säger jag testa testa testa, och inte 10 puttar på dormy... ;)
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Henrik Engvall
Inlägg: 36
Blev medlem: 22 okt 2015, 21:52
Ort: Jönköping
Kontakt:

johanskold skrev:Funderar på att göra en utrustningsförändring på putterfronten. Är en hot/cold putter. Det duger inte. Vill alltid vara bra eller åtminstone medelbra.

Jag har en Odyssey Metal X-1 sen ett par år (puttat med Ping Anser hela mitt golfande innan dess), så jag har en bild av hur putterhuvudet ska se ut. Scotty Cameron lockar. Men kan även tänka mig att att testa Superstrokegrepp-djävulen och stanna kvar med den putter jag har.

Kommer aldrig ställa mig i nån SAM-analys. Jag tränar teknik med puttgate, men jag pallar inte känna till att jag kommer 4 grader inifrån eller nån sån skit.

Nån som kan sånt här och har tips? Har ni bra putters ni rekommenderar mig att prova? Har ni testat köra tjockare grepp? Hur har den övergången funkat? Tacksam för hjälp!
Spelar ingen roll om du kommer inifrån eller utifrån. Dit klubhuvudet pekar när du träffar bollen, dit kommer bollen gå.

Testa SeeMore där får du hjälp med att får ett rakt klubbhuvud vid uppställningen
http://www.henriksgolfakademi.se - Golfinstruktion på nätet
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

johanskold skrev:Gör en custom fitting serie i Tee Party nu. Kommer köra putterjäveln också. Då behövs en hel jävla soffa som skämskudde vill jag lova :lol:
Kommer sändas när?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Putter är en av de svåraste klubborna att hitta rätt med. Du kan avgöra stroke och se vilken längd, hals och huvud du borde ha. Dock så är puttern så beroende av din personliga känsla runt den. Du kommer i längden aldrig putta bra med något du inte gillar känslan i, tror ingen klubba i bagen är så beroende av ens egen känsl och perception.
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

MizunoMade skrev:Putter är en av de svåraste klubborna att hitta rätt med. Du kan avgöra stroke och se vilken längd, hals och huvud du borde ha. Dock så är puttern så beroende av din personliga känsla runt den. Du kommer i längden aldrig putta bra med något du inte gillar känslan i, tror ingen klubba i bagen är så beroende av ens egen känsl och perception.
Jag har en undran, då jag är en rätt knackig puttare själv.
Vissa putters är avsedda för ett "arc" stroke, och andra för ett rakt.
Frågan är hur mkt man anpassas efter puttern, till skillnad från ett järn där svingen är mer habil, enkelt uttryckt.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
johanskold
Inlägg: 173
Blev medlem: 08 feb 2016, 18:05

långryggen skrev:
MizunoMade skrev:Putter är en av de svåraste klubborna att hitta rätt med. Du kan avgöra stroke och se vilken längd, hals och huvud du borde ha. Dock så är puttern så beroende av din personliga känsla runt den. Du kommer i längden aldrig putta bra med något du inte gillar känslan i, tror ingen klubba i bagen är så beroende av ens egen känsl och perception.
Jag har en undran, då jag är en rätt knackig puttare själv.
Vissa putters är avsedda för ett "arc" stroke, och andra för ett rakt.
Frågan är hur mkt man anpassas efter puttern, till skillnad från ett järn där svingen är mer habil, enkelt uttryckt.
Jag har nu gjort en sådan där SAM Puttlab-analys. Det var faktiskt väldigt givande. Brukar kosta runt 400 spänn att göra och kan vara väl värt pengarna. För att svara på frågan ovan, så är en puttanalys i högre utsträckning en lektion än med järnklubborna. Om man inte redan startar och rullar bollen rätt vill säga.

Är puttrörelsen rakt bak, rak fram, så ska man ha en Face balanced putter. Jag puttar crosshanded och har den rörelsen. Jag har testat lite Odyssey Works Versa #7 och Scotty Cameron Futura X, så troligen landar jag på någon av dem (får se vad jultomten kommer med). Har puttat med Ping Anser-liknande huvuden hela mitt liv, så det bytet hade aldrig skett utan en analys :D
Hemmaklubb: Täby GK
Twitter: http://www.twitter.com/johanskold

Kolla på veckoaktuella golftalkshowen Tee Party som jag leder http://teeparty.se!
Och följ Tee Party på Instagram:http://www.instagram.com/teeparty.se
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Henrik Engvall skrev:Spelar ingen roll om du kommer inifrån eller utifrån. Dit klubhuvudet pekar när du träffar bollen, dit kommer bollen gå.
Om vi bortser från att man givetvis måste läsa putten rätt så är det alltså krasst så att det gäller "helt enkelt" att starta bollen rätt (på den tänkta linjen) och ha rätt hastighet alltså?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

johanskold skrev:Jag har nu gjort en sådan där SAM Puttlab-analys. Det var faktiskt väldigt givande. Brukar kosta runt 400 spänn att göra och kan vara väl värt pengarna. För att svara på frågan ovan, så är en puttanalys i högre utsträckning en lektion än med järnklubborna. Om man inte redan startar och rullar bollen rätt vill säga.

Är puttrörelsen rakt bak, rak fram, så ska man ha en Face balanced putter. Jag puttar crosshanded och har den rörelsen. Jag har testat lite Odyssey Works Versa #7 och Scotty Cameron Futura X, så troligen landar jag på någon av dem (får se vad jultomten kommer med). Har puttat med Ping Anser-liknande huvuden hela mitt liv, så det bytet hade aldrig skett utan en analys :D
Får jag fråga VAR? För med tanke på täby GK gissar jag att det kan ha varit i stockholmregionen?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Skriv svar