Progresiv Lie

Här snackar vi ny och gammal utrustning...

Progresiv lie Fri dropp eller plikt...

Fri dropp - Sjukt bra! Det går ju inte att spela med något annat?!
1
50%
Plikt - Herregud vad nördigt, skaffa en bättre sving istället!
1
50%
 
Antal röster: 2
PushDraw
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 sep 2015, 12:39

Tjena!

Jag har fått upp ögonen lite kring progresiv lie genom järn setet, det vill säga att man har olika lie vinkel på olika delar i setet, och vill nu lyssna och ta del av all er enorma kunskapsbank i det här ämnet :)

Till exempel då att man har säg PW,9,8 standard lie, 7:an en grad upright och 6,5,4 två grader upright. Detta då om man som mig har en miss som med dem längre järnklubborna tenderar vara lite höger. Är missen vänster så har man klubborna någon grad flat. Det här sett från en högerspelares perspektiv alltså.

Fördelar/nackdelar med det här?

Spontant känns det som en rätt vettig grej, jag tror många känner igen sig i högermissen med dem längre järnklubborna. Men är inte risken att man så att säga "accepterar" en brist i sin golfsving och justerar lien efter det? Optimalt vore väl att jobba med svingen såklart för att rätta till den där missen. Kan en upright lie fungera som ett extra lager av "forgivness" för en högerspelare som enligt ovan tenderar att missa höger med längre järnklubbor? Och hur är det att utveckla sin golf, att bli bättre och genomföra svingförändringar med olika lievinklar i setet? Försvåras den processen?

Så i sann Tee Party anda lånar jag in succén fri dropp eller plikt här för att se vad ni tycker ;)
Driver: TaylorMade M2 16'
Spoon: Cobra F7 15°
Utility: TaylorMade UDI 18°
Järn 4-PW: Mizuno MP-5
Wedgar: Titleist SM6 50°, 54° & 58°
Putter: Scotty Cameron Newport 2 Studio Style
HCP: 4,6