Custom Fitting - Vad bör man förvänta sig egentligen?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Loekfan
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 aug 2016, 10:45

Hej Allihop,

Det jag tar upp nu är ett dilemma som jag har svårt att skapa en egen uppfattning om. Jag känner att jag behöver hjälp ifrån folk på andra klubbar runtom i Sverige. Man vill gynna den lokala shopen samtidigt som man blir fundersam över vad man egentligen får!?

Grundfrågan är som rubriken men jag vill dra lite av mina inledande tankar så att ni har förutsättningarna innan ni svarar:
Jag kallar tankarna anledningar för att de är anledningar till varför jag blir skeptisk ibland.

Anledning 1: Jag bokar custom fitting(min första) hos min Golfpro för att investera x tusen i en ny driver, priset är inte det viktiga. Jag vill ha rätt driver.
I slutet på CF så står valet mellan två klubbor. Jag väljer den ena av utseende och känsla.. När vi kommer in i shopen och jag frågar hur lång leveranstiden är så svarar PRO'n: - Den finns här på hyllan med rätt loft. Pang tjoff hej så har jag min nya driver.
Jag fick alltså bara testa standardklubbor och den som var bäst och som jag trivdes bäst med fick jag...


Anledning 2: En nära bekant bokar en Wedge fitting hos vår golfpro för att investera X tusen i nya Wedgar, som är perfekta för honom. Priset är inte det viktiga här heller, det skall vara rätt klubbor.
Det blir ett välkänt fabrikat, men när vi talas vid jag och min bekante, så frågar jag om lie, loft, bounce och skaft.
Svaret blir då: Skaft, lie, bounce - Vet inte, fick bara testa 2 olika loft per fabrikat och sedan valde vi de med bäst värden..


Min senaste erfarenhet så fick jag testa en jäkla massa skaft och grejor, för att jag insisterade och tryckte på hur viktigt det var för mig, och till slut så blev det också av. Det är de bästa klubborna jag köpt, och de var långt ifrån standard kan jag säga.
Jag vill hemskt gärna gynna den lokala företagaren och betala extra för att dennes företag skall gå bra, för att en lokal shop är viktigt. Men om man känner sig lite snuvad så vet jag inte längre om jag tycker att det är rättvist.

Oavsett om man är van Custom fittare eller om man är nybörjare i golf, så trodde jag att en CF innebar att man testar en jäkla massa för att hitta det som passar mig och mina förutsättningar med sving osv. Inte att man skall betala 600 spänn för att få jämföra 3 standardklubbor?

EDIT: I samtliga CF har Utrustning som Trackman/Flightscope använts

Frågor:
Vad kan man egentligen förvänta sig?

Hur är det på andra klubbar runt om i Sverige? Vad tycker ni?
Borde jag veta bättre och förstå att det är standard som gäller fast man gör en Custom fitting, för att gynna den lokala PRO'n eller är mina funderingar befogade?

Hur gör PRO'n med kostnaden för custom fitting om det är så att ni köper klubban/klubborna som ni testat fram?
Betalar ni för CF ändå eller dras det av vid köp?
Senast redigerad av Loekfan den 31 aug 2016, 11:54, redigerad totalt 1 gånger.
Driver: Cobra FlyZ+9° - Matrix VLCT ST S
Spoon: Ping G 15,4° - Tour 80 S
Hybrid: Titleist 909H - Graffalloy Pro launch Red S
Järn: Nike vapor PRO combo - KBS Tour S
Wedgar: 52°/8 , 56°/10, 60°/12 Titleist SM4,5
Putter: Scotty Cameron GoLo S Centerskaft
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Intressant inlägg!

Fråga, när du gjort custom fitting på din lokala klubb använde ni något hjälpmedel då som en flightradar eller liknande eller bara det som PROn såg ?

Just gällande köp av standardklubbor så tror jag att alla mår bättre av en custom fitting då ex tour spelare gör custom fitting vad är det som gör att vi skall vara så mycket bättre så vi kan klara oss på en standard klubba?
Det har jag länge funderat på och vi har många duktiga här inne som jag tror kan svara på min fundering!
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Loekfan
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 aug 2016, 10:45

Vi använde givetvis utrustning i form av Trackman/Flightscope.

Så ditt svar är kort och gott att när man bokar en custom så kan man förvänta sig att PRO'n vänder ut och in på skaft-förrådet och liknande för att specialbygga dina perfekta klubbor.. Inte se vilken av standardklubborna som passar bäst.

Vore intressant också att veta hur andra klubbar upplever sina custom fittings.
Tack för ditt svar!
Driver: Cobra FlyZ+9° - Matrix VLCT ST S
Spoon: Ping G 15,4° - Tour 80 S
Hybrid: Titleist 909H - Graffalloy Pro launch Red S
Järn: Nike vapor PRO combo - KBS Tour S
Wedgar: 52°/8 , 56°/10, 60°/12 Titleist SM4,5
Putter: Scotty Cameron GoLo S Centerskaft
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4690
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Mycket bra tråd.
Som jag förstår dig så fick du en rätt enkel version av "custom fitting". Där PRO:n antagligen inte har resurser att ge dig dina bästa förutsättningar. Alla shoppar har ju långt ifrån möjlighet att ta hem 30 olika skaft från 30 olika leverantörer tyvärr. MEN det finns sådana shoppar.

Jag har sett till att göra mina CF på ställen där jag vet att utbuden av skaft är stort. T.ex vid demodagar eller på shoppar där utbudet är väldigt stort. Då har jag förväntat mig stor kunskap och stort utbud.

Jag skulle säga att om du gör en CF hos en liten shop, förvänta dig litet utbud av alternativ. Däremot behöver inte kunskapen vara mindre.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Jag skulle säga att ett ställe där det inte finns möjlighet till att testa lie loft och olika skaft och olika -längder inte är en CF värd pengarna. Ska du bara testa standard är det väl bara gå in och hämta och prova på rangen, varför betala för det?

Nej tycker det låter sniket.. vet inte om det var samma ställe. Men varför stödja något man inte tycker är bra?

Jag skulle inte handla av min lokala shop om jag inte tyckte att jag fick den hjälp jag förtjänade.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Mycket bra tråd.
Som jag förstår dig så fick du en rätt enkel version av "custom fitting". Där PRO:n antagligen inte har resurser att ge dig dina bästa förutsättningar. Alla shoppar har ju långt ifrån möjlighet att ta hem 30 olika skaft från 30 olika leverantörer tyvärr. MEN det finns sådana shoppar.

Jag har sett till att göra mina CF på ställen där jag vet att utbuden av skaft är stort. T.ex vid demodagar eller på shoppar där utbudet är väldigt stort. Då har jag förväntat mig stor kunskap och stort utbud.

Jag skulle säga att om du gör en CF hos en liten shop, förvänta dig litet utbud av alternativ. Däremot behöver inte kunskapen vara mindre.
Detta kan jag säga är en väldigt bra sammanfattning av det. Beroende på omsättningen på ett ställe så kan du ganska fort avgöra om utbudet för customs är stort. Jag som t.ex. driver en väldigt liten shop har möjlighet till custom säger jag - det som då är vad vi kan göra är skafttyp, skaftstyvhet, skaftlängd, grepptjocklek, lie och modeller såklart. Jag tror att jag har fyra olika skaft för custom i herrlängd idag. Men jag är också ärlig med personerna som vill göra en custom hos mig - det finns inga värstingskaft eller något sånt men vi kan få fram dina korrekta inställningar i vart fall. Personer som vill ta det ett steg längre (som TS) rekommenderar jag till en annan shop.

Om vi då kommer tillbaka till frågan vad du kan förvänta dig av en custom så är det idag just som Johan skriver. Det är allt mellan himmel och jord. Beroende på klubbens förutsättning och det blir självklart en tuff fråga för dig som konsument, vill du stödja shopen men de inte kan hjälpa dig på det sätt du skulle vilja blir det jobbigt.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikael316 skrev:Jag skulle säga att ett ställe där det inte finns möjlighet till att testa lie loft och olika skaft och olika -längder inte är en CF värd pengarna. Ska du bara testa standard är det väl bara gå in och hämta och prova på rangen, varför betala för det?

Nej tycker det låter sniket.. vet inte om det var samma ställe. Men varför stödja något man inte tycker är bra?

Jag skulle inte handla av min lokala shop om jag inte tyckte att jag fick den hjälp jag förtjänade.
Jag håller med dig. En custom är just anpassandet av dessa små detaljer. När det gäller första posten från TS så tolkade jag det som att det som provades fram var en klubba som matchade standardvarianten och på så vis blev det en sån ifrån shopen. Men när det gäller en custom som sagt så håller jag med om att spelaren på järn och wedgar måste få möjligheten att prova fram sin blivande lie, skaftlängd, styvhet osv. När det gäller drivern blir ju både skaftlängd, loft och styvhet väldigt viktigt också.
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Jag tycker att det verkar som att det finns två grader at CF.
1. basic: Enkel och snabb variant där man kan få ett ungefärligt rätt flex,rätt längd i skaften, och lie samt vilken grepptjocklek man behöver.

2. Den Riktiga CF´n: Här snackar man frekvensmätta skaft och gud vet allt, man kollar flera klubbor och testar individuellt.

Har jag greppat detta?

Jag har gjort 1 själv, jag är nöjd med det, än så länge...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
kattsmurf
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 sep 2016, 09:10
Ort: Växjö

Om man nu vill ge sig på en riktigt vass custom fitting där "allt" gås igenom och mängder av utrustning finns tillgänglig, vart ska man bege sig då?
Dormy känns ju som ett naturligt val då de har stort utbud, men tittar man på deras CF-videos så känns det ändå inte så heltäckande som man kan hoppas på.

Tänkte köra en CF och maxa på ny utrustning när jag kommit ner på singel-hcp, så gärna någon ni tror jobbar kvar om 10-15 år ;)
Driver: N/A
Trä: Mizuno JPX EZ, FW3 + FW5
Hybrid: Nike Slingshot, 3-4H
Järn: Titleist AP2 714, 4-P
Wedgar: Titleist Vokey, SM4 52° & 56°
Putter: Odyssey Metal-X 2-ball
Vagn: BIG Max Wheeler
Bag: Nike SasQuatch Tour
HCP: 13,2
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Hur fungerar costum fittingen på Dormy, står att man får fittingen gratis om man köper en klubba. Står ingenting om något minipris på klubborna.

Kan man då boka en costum fitting och testa ett antal drivers för att sedan köpa en billig driver?.
Skriv svar