Hur tänker ni vid köp av nya järn?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Getinthehole skrev:
stevvee skrev:Jag fastnar i märke jag med, är sugen på custom fitting men vette tusan om jag är så sugen på att lägga 12 lappar på callaway cf16 4-P för det är nog dom det slutar på. Då är jag mer sugen på den tidigare apex modellen faktiskt.

Vet inte om jag är snål eller dum genom att tänka så.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vet inte hur många jag gjort fitting med/på som trott att det är en klubba dom ska och vill ha och beställer något helt annat.

Det är så mycket som spelar in på hur dom upplevs och presterar.

Apex CF16 är fina klubbor förvisso men att dom automatiskt passar dig för det är ingen självklarhet.

---

Nej, det är ingen på Dormy som blir sur om man inte beställer nåt. Det är ju därför man tar ut avgiften på 600kr om man inte beställer för att det faktiskt finns dom som vill göra en CF bara för att testa och se sina värden mm.
Ja så äre att man oftast blir förvånad, dock har jag fått prova en jädrans massa olika klubbor redan och vet vad jag faller för och vill ha för paket så därför är jag till 90 % säker på att jag hamnar vid CF16 i slutändan :roll: men ja det kanske är smart att köra en CF ändå i slutändan!
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Sandstream skrev:
långryggen skrev:
Sandstream skrev:Tänkte nog testa PXG i vinter. De har släppt ett par modeller som är nya för mig iaf.
Jag tittade på dem, och en sak som slog mig var gappet mellan klubborna, då tänker jag närmast på de "tourigaste" järnen?
Det skiljer 5 grader mellan PW-9-8, men bara 2,5 grad mellan 5-4-3, hur tänker de där?
Det vet jag tyvärr inte. På mina TM MB skiljer det 3 grader mellan 3 och 4 och 3.5 grader mellan 4 och 5 för att sen öka så det är nog rätt normalt.

Är intresserad av att testa 0311 och 0311XF. En kombination av dessa, med XF för de längre järnen kan nog bli en bra kombo :)
De där skruvarna, skall man kunna byta ut mot lättare/tyngre för att justera klubborna likt träklubbor?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

StefanL skrev:För att dom förväntar sig att få sälja för mycket mer än 600kr
Klart de vill sälja så mycket som möjligt men det är ju inte ditt problem. Tar de 600:- för en CF är det tjänsten du betalt för och vad du sen köper eller vart är inte deras sak :)
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Sandstream skrev:
StefanL skrev:För att dom förväntar sig att få sälja för mycket mer än 600kr
Klart de vill sälja så mycket som möjligt men det är ju inte ditt problem. Tar de 600:- för en CF är det tjänsten du betalt för och vad du sen köper eller vart är inte deras sak :)
Att komma ihåg är ju att om du handlar klubborna via Dormy drar dom ju faktiskt av 600 kr så köper du via dom är ju CF "gratis" och skiter du i det har Dormy dragit in 600 spänn så oavsett blir ju Dormy nöjda.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

stevvee skrev:Jag går i tankar på att byta järn för ja byta är kul!

Vad är era tankar vid köp av järn?
Märkes fixerad eller tittar ni brett?
Nya eller beg?
Skaften ?
Ljud, känsla



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Custom fitting är alltid bra.

Jag har gjort ett par custom fittings av varierande kvalité och ibland ger det något ibland inte. När jag köper klubbor går jag mycket på märke och utseende. Självklart försöker jag testa olika skaft och klubbhuvuden också men till stor del så har jag min egen uppfattning vad jag vill ha. Även om det finns något som passar bättre så kan jag inte spela de klubborna om jag inte gillar hur de ser ut och känns.

Nu är jag en utrustningsnörd som lägger alldeles för mycket pengar på golfgrejer så därför har jag bra kolla på vilka skaft jag gillar och ogillar, vad för grepp jag vill ha samt hur jag vill att bollen ska agera. Ofta skulle jag säga att man får en bättre känsla för klubbor utomhus, på trackman inomhus känner jag mig begränsad och upplever därför att resultatet inte alltid stämmer överens med min upplevelse utomhus.

Däremot en trackman ute i det fria ger mig mer pålitliga siffror eftersom jag inte känner mig lika begränsad.
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4704
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

När jag skulle skaffa nya järn förra säsongen började jag på Dormy och testade en jäkla massa olika stickor för att hitta några jag tyckte var sköna att slå med och fina att se på. När jag jobbat mig igenom ett gäng olika så såg jag till att testa de jag ville på demodagar i början av säsongen. Det var TM, Mizuno och Titleist jag valde mellan och alla tre märkena har rätt mkt demo i början av säsongen.
Sedan valde jag de järnen som jag slog bäst.

Jag har ju fördelen att det finns ett enormt utbud av märken och klubbor här i Stockholm vilket förstås är bra.

Om jag skulle köpa järn idag skulle jag leta efter ett par beggade Mizuno MP5, de är enkla att lie:a om efter ditt behov och skaft kan man ju också alltid byta rätt lätt.
Skriv svar