Hur tänker ni vid köp av nya järn?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Jag går i tankar på att byta järn för ja byta är kul!

Vad är era tankar vid köp av järn?
Märkes fixerad eller tittar ni brett?
Nya eller beg?
Skaften ?
Ljud, känsla



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Jag fastnar lite på märke och på utseende, vill inte ha någon stor klump till klubbhuvud.

Själv har jag ett tag planerat att köra en fitting på mina järn och köpa nya, där jag ska vara så öppensinnad jag bara kan.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Jag fastnar i märke jag med, är sugen på custom fitting men vette tusan om jag är så sugen på att lägga 12 lappar på callaway cf16 4-P för det är nog dom det slutar på. Då är jag mer sugen på den tidigare apex modellen faktiskt.

Vet inte om jag är snål eller dum genom att tänka så.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Ohh, en fråga up my alley!

Jag älskar järnklubbor, att testa, klämma och känna.

För det första är jag märkesb*g, det "ska" vara mizuno. Jag har alltid haft och kommer mest troligt alltid att gå för mizuno, men jag var nära att landa i ett set Wilsom (FG59) för några år sedan.
Tex, jag kan inte med Titleist, vet inte vad det är, men jag har nog testat alla på senare år, och det finns inte ett enda titleistjärn som överträffar motsvarande mizuno, för mig.

MEN! Det första och det absolut viktigaste i frågan om järn är utseende.
Ett oversized set med offset går inte, hur mkt experterna än säger att detta är det bästa. För mig SKA det se bra ut vid adresseringen, tunn topplinje och minimal om någon offset. Dessa "features brukar ge ett smäckert huvud i övrigt, så att säga att huvudet bör vara ganska litet är en no-brainer antar jag?

Idag spelar jag på mizuno mp-68, men jag börjar bli sugen på att byta, och OM jag byter måste det ge mig något extra, och de som idag ligger närmast är Mp-25 eller JPX 900 tour.

Från det ena till det andra blev jag lite "irriterad" på mizuno/Sir Nick Faldo häromdagen, Sir Nick var i mizunoflödet "#nothingfeelslikeamizuno".
Han testade där en J6 ur JPX 900 forged, och sade att han aldrig slagit en J6 längre. Mest troligt för att han aldrig tidigare slagit en J6 loftad som en traditionell J5.

Annars tänker jag skaftlängd, skaftstyvhet och lie som CF light. Jag har aldrig testat en "riktig" CF, och känner väl att det kostar mer än det smakar.
Senast redigerad av långryggen den 29 nov 2016, 10:10, redigerad totalt 1 gånger.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

För min del var det känslan som avgjorde. Inte hur de såg ut eller hur långt de gick.
Valde mellan Taylormade MB och Titleist MB. TM var mycket skönare och det berodde troligtvis på att de klubbor jag testade hade olika skaft.

Tänkte nog testa PXG i vinter. De har släppt ett par modeller som är nya för mig iaf.
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Sandstream skrev:Tänkte nog testa PXG i vinter. De har släppt ett par modeller som är nya för mig iaf.
Jag tittade på dem, och en sak som slog mig var gappet mellan klubborna, då tänker jag närmast på de "tourigaste" järnen?
Det skiljer 5 grader mellan PW-9-8, men bara 2,5 grad mellan 5-4-3, hur tänker de där?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

långryggen skrev:
Sandstream skrev:Tänkte nog testa PXG i vinter. De har släppt ett par modeller som är nya för mig iaf.
Jag tittade på dem, och en sak som slog mig var gappet mellan klubborna, då tänker jag närmast på de "tourigaste" järnen?
Det skiljer 5 grader mellan PW-9-8, men bara 2,5 grad mellan 5-4-3, hur tänker de där?
Det vet jag tyvärr inte. På mina TM MB skiljer det 3 grader mellan 3 och 4 och 3.5 grader mellan 4 och 5 för att sen öka så det är nog rätt normalt.

Är intresserad av att testa 0311 och 0311XF. En kombination av dessa, med XF för de längre järnen kan nog bli en bra kombo :)
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Jag har funderat på att köra en CF för att veta vad för uppsättning som skulle passa mig, inte för att jag ska köpa järnen dom stoppar i handen på mig, men det kanske blir sura miner om man kör en CF men inte köper något. Därför jag tänkte köra på dormy ;)

Mina nuvarande järn är ett par demoklubbor som är mina första järn som jag köpte på Västerås GK med bag, putter, 2 wedgar och en driver för 3000kr. Det säger väl egentligen en del om klubborna men ja dom fungerar än så länge.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

StefanL skrev:Jag har funderat på att köra en CF för att veta vad för uppsättning som skulle passa mig, inte för att jag ska köpa järnen dom stoppar i handen på mig, men det kanske blir sura miner om man kör en CF men inte köper något. Därför jag tänkte köra på dormy ;)

Mina nuvarande järn är ett par demoklubbor som är mina första järn som jag köpte på Västerås GK med bag, putter, 2 wedgar och en driver för 3000kr. Det säger väl egentligen en del om klubborna men ja dom fungerar än så länge.
Du betalar ju för din fitting så varför skulle de bli sura? :)
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Sandstream skrev:
StefanL skrev:Jag har funderat på att köra en CF för att veta vad för uppsättning som skulle passa mig, inte för att jag ska köpa järnen dom stoppar i handen på mig, men det kanske blir sura miner om man kör en CF men inte köper något. Därför jag tänkte köra på dormy ;)

Mina nuvarande järn är ett par demoklubbor som är mina första järn som jag köpte på Västerås GK med bag, putter, 2 wedgar och en driver för 3000kr. Det säger väl egentligen en del om klubborna men ja dom fungerar än så länge.
Du betalar ju för din fitting så varför skulle de bli sura? :)
För att dom förväntar sig att få sälja för mycket mer än 600kr


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Skriv svar