Solglasögon

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

Köpte nya glasögon idag och passade då på att köpa solglasögon med rätt styrka samtidigt för golfen. Vart ett par Oakley http://www.oakley.com/en/mens/sunglasse ... 9008XLJPZG

Men till min fundering:

Hur pass stor skillnad kommer det bli? Jag hoppas att ja kommer att slappna av mera pga av dem.
Ni som spelar med solglasögon, Vad är för/nackdelarna?


Sen att jag kommer bli bättre än Stenson är redan inberäknat...
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Om man frekventerar golfwrx ofta så har man sett evighetstrådar om just detta.

Enligt vissa så spelar det ingen roll på hur man upplever banan och onduleringar, enligt andra är det superviktigt att ha rätt tint på linsen (färg) och inte ha polariserade.

Jag spelar med polariserade och med bronze tint och upplever nada problem utöver det faktum att jag har något på huvudet som kan ramla av om bågen inte är rätt.

Dock har jag noll idé om hur det är med styrka.

Edit: autokorrekt.....
Senast redigerad av MizunoMade den 11 dec 2016, 16:45, redigerad totalt 1 gånger.
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

Intressant! Ska läsa på golfwrx och jag antar att man får bilda sig en uppfattning vad som är bra vs dåligt. Jag är ju van att alltid spela med vanliga glasögon så jag tror ej det kommer bli sämre ialf.

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Jag har länge stått emot glasögon men köpte mig ett par Oakley radar prizm under andra halvan av säsongen och här kommer mina tankar.

Slappnar av bra mycket mer i ögonen med glasögon så det är plus ! Även om jag inte spelar med det jämt.

Prizm golf linsen är helt galet grym jag är sjukt imponerad hur mycket den lyfter fram. Kan väll kanske inte påstå att den gör underverk på green men den lyfter färger till en helt ny nivå och funkar grymt på golfbanan. Så där rekommenderar jag alla som skall kika på glasögon att faktiskt testa den linsen !
Man måste inte vara på en golfbana utan prova bara utomhus.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Jag spelar jämt med solglasögon, känner att man slipper den där spänningen i skallen man lätt får när man går runt och kisar i solen länge.

Brukar ha solglasögonen på från tee till green, sen åker dom av allt som oftast när det ska läsas puttar men inte alltid.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

StefanL skrev:Jag spelar jämt med solglasögon, känner att man slipper den där spänningen i skallen man lätt får när man går runt och kisar i solen länge.

Brukar ha solglasögonen på från tee till green, sen åker dom av allt som oftast när det ska läsas puttar men inte alltid.
Och för att jag ser bollen mycket bättre i luften med solglasögon på
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag har spelat med solglasögon i över fem år vid det här laget och baserat på det rekommenderar jag de flesta att använda det. Precis som Stefan skriver, skillnaden på hur mycket energi du behöver lägga på synen är märkbar (åtminstone när solen är ute) och personligen upplever jag något liknande den spänning Stefan skriver om när jag inte har glasögonen på mig.

Jag kör däremot med en vanlig mörk lins på glasögonen och tycker det är absolut bäst, men jag är å andra sidan inte ute efter att se bollen extra bra utan jag vill att mina ögon ska slappna av så mycket det går. Jag äger ett par Oakley med Prizm Golf och visst ser du bra men jag kunde själv inte använda dem då ljuset känns helt bakochfram.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Efter ett samtal med min optiker skulle jag rekommendera alla att använda solglasögon, inte bara när ni golfar.

Celler dör och byts ut kontinuerligt i hela kroppen, utom i ögats lins. De blir kvar där och med tiden orsakar de gråstarr. Gråstarr är relativt enkelt att åtgärda med en operation där man byter till en konstgjord lins.

UV-strålningen från solen dödar cellerna i linsen och för den som vill slippa gråstarr i största möjliga mån är solglasögon ett bra skydd.

Spelar själv nästan alltid med solglasögon och har inte märkt någon större skillnad om det är vanliga Oakley eller deras sportmodeller. Det är en vanesak.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

MaxP skrev:Jag har spelat med solglasögon i över fem år vid det här laget och baserat på det rekommenderar jag de flesta att använda det. Precis som Stefan skriver, skillnaden på hur mycket energi du behöver lägga på synen är märkbar (åtminstone när solen är ute) och personligen upplever jag något liknande den spänning Stefan skriver om när jag inte har glasögonen på mig.

Jag kör däremot med en vanlig mörk lins på glasögonen och tycker det är absolut bäst, men jag är å andra sidan inte ute efter att se bollen extra bra utan jag vill att mina ögon ska slappna av så mycket det går. Jag äger ett par Oakley med Prizm Golf och visst ser du bra men jag kunde själv inte använda dem då ljuset känns helt bakochfram.
Stefan o Stefan :mrgreen:
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

Intressanta synpunker! Jag har funderat länge på att göra en ögonlaserbehandling men eftersom det ändå är att föredra att ha solglasögon vid spel eller ute i solen för den delen så känns det bättre att ha glasögon hela tiden.
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
Skriv svar