Vilka klubbor har du i bagen och varför?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
AdamMartinsson
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 aug 2016, 09:10

Ja som rubriken säger är jag lite nyfiken på vad folk har i bagen och kanske varför? Det finns så mycket olika klubbor och kombinationer man kan ha i sin bag.

Hur tänker ni kring era köp av klubbor? Är det så ni ska ha samma steg mellan wedgar som järnen? t.ex. j9 - 42°, P - 46° sedan en wedge på 50° eller 52°? Alltså exempel 4° mellan alla klubbor..

Här är min setup:
Driver: 9,5°
Spoon: 15°
Hybrid: 21°
Järn: 4-P
Wedge: 52,56
Putter

Som ni ser är inte min bag full, lite av en anledning till att jag frågar. Jag funderar på om det är värt med en 60° t.ex. eller hur mycket skulle jag använda mig av den förutom i bunkern. :) Jag har även funderingar på att byta ut min hybrid (Taylormade SLDR) mot något driving Iron. Många tankar cirkulerar såhär offseason på hur man ska komplettera/förändra sin bag till våren :)
Högerspelare
Driver: TaylorMade SLDR 9,5°
Spoon: TaylorMade SLDR 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 19°
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist SM5 52-56
Putter: TaylorMade Spiderblade 2.0, TaylorMade Spider Tour
Boll: ProV1X
HCP: 6.8
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Hur jag tänker vid köp, jag vet inte. Jag söar in mig på något och kör stenhårt på det efter en hel del läsning

Här är min setup inför 2017:
Driver: 9,5°
Spoon: 15°
Järn: 3-P (bör dyka upp imorgon)
Wedge: 50,54,60 Funderar på att bocka om min 54 till 55 bara för att
Putter

Alla i stiff

Anledningen till 3 st wedgar trots att jag troligtvis inte behöver det är för att det är förbannat roligt att slå wedgar ! Älskar wedgar.
3-P för att jag inte klarar av hybriden, jag trivs mycket mer att slå järn än hybrid.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Kul!

Jag kör med följande setup:
Driver (Cobra Biocell +) 9,5°
Spoon (titleist 910 idag, Cobra biocell + imorgon) 14,5°
T5 (Ping I25) 18°
Sen har jag järn PW-J3 (Mizuno Mp-68), jag skulle aldrig byta min J3, det är en favorit.
PW har 47° och J3 21°
Till det har jag två wedgear, 52° och 56°
Och så en putter förstås...

Jag spelade länge utan träklubbor öht, men har senare inte bara skaffat det utan även lärt mig att emellanåt slå med dem...
Då känner jag att jag har ett bra spann på järnen och får ut hyggliga skillnader på träklubborna, fast träffar jag bra med spoon slår jag den nästan lika långt som drivern.
Tidigare hade jag en 20° hybrid, men då längden på den och min J3 var mer eller mindre exakt samma övergav jag den till fördel för en lite lägre loftad T5, då har jag liiite mer längdvariation samtidigt som jag nu har en klubba för andraslaget på par 5, och som jag faktiskt kan nå med.

Jag sitter dock i en fundering på nya järnklubbor (MP25) och de säljs inte normalt i det gamla Pw-J3 som "standard", utan det är numera PW-J5 för typ 8500.
Jag tänker då att köpa J9-J3 och istället titta på en wedge i loftet runt 46-47°, detta skulle ge mig tre wedgear, fast det är väl mer en definitionsfråga, om jag inte behåller min pw och sätter i samma skaft.

Lite så...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

Kul tråd!

Min filosofi är att varje klubba du har i bagen ska bete sig individuellt. Allstå ska 2 klubbor inte göra samma jobb.
Sen vilket märke du väljer är mer personlighet/vad du gillar. Idag gör de flesta stora märkena bra produkter.

Min uppsättning är följande:

Cobra BioCell
Driver 12* Grafalloy pro launch Red x-stiff
Fw3 16*
H3 18,5*
H5 25*
Stiff orginalskaft i dessa 3

Cobra King F6 med orginal grafit stiff
6-Pw (26* - 45*)
Startade säsongen med att ha i en J5 på 23* men pga att mina klubbor är på tok för strongloftade så har det passat bättre att ha i 2 hybrider istället.
Har alltid spelat med stålskaft men testade grafit i år och kan bara säga att jag är helnöjd. De förlåtande egenskaperna det ger samt känslan i slaget är till det bättre för mig.
Nackdelen med det är att ja kan missa slagen till vänster men det kan även bero på svingen påstår de mer lärda..
Men jag har löst det med att ha midsize grepp fast ja har size dam-large på handsken :roll:


King wedgar
50* och 58* båda med 8 i bounce med kbs c taper lite 110 stiff skaft. 2 grader flat.
Kanske skulle må bra av att ha högre bounce på 58* i bunkern men jag är medlem i Golfstar och dem banorna har inte allt för många bunkrar Bild

Odyssey Works Versa 1W med ett superstroke motviktsgrepp.
Byter putter allt för ofta.. Ny putter=Mera birdies?

Det jag kan sakna är en utility klubba som ja kan slå lägre slag med. Men då känns det överflödigt att ha 2 hybrider. En alternativ lösning skulle vara att ha en Fw klubba på 17 grader och sen kompletera med en utility på 22 grader och då slopa Fw3 och hybriderna.

Så kan det mycket väl bli följande säsong. Ju färre klubbor desto bättre för min del utan att det för den delen försämrar mitt resultat.
Senast redigerad av Rasmus Mildek den 15 dec 2016, 18:19, redigerad totalt 4 gång.
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Min uppsättning syns i min signatur men min tanke är väl att hitta bra avstånd och vad som kan tänkas behövas. Driver och fw3 funkar bra för mig. sen har det varit klurit med j4 hybrid och träfem. landade i en hybrid då jag tyckte den kändes mer som en järnklubba bakom bollen men beter sig mer som en träklubba. Det som ibland får mig att vilja skaffa en järnklubba istället är att jag fått för mig att en träklubba/hybrid ska sitta på en större geareffect än järnklubbor. men det är troligtvis bara järnspöken...

i övrigt tänker jag att järnen ska vara bra avstånd emellan. där jag ibland kan se att min 52graders inte riktigt ligger rätt där. funderar på att stronglofta den någon grad. Just wedgarna har jag för att jag vill ha två standardslag med varje wedge jag utgår ifrån. med 60 har jag nog 4. det gör att jag har 40-100 meter ganska täckt och jag känner mig rätt säker därifrån. mycket sällan fler än 3 slag från de avstånden och ofta bra chans på två.

60 graders skulle jag nog aldrig klara mig utan. en klubba jag leker runt med mycket och kan nog göra det mesta med den känner jag. Det är ibland man blir feg och är konsekvent kort men det brukar lösa sig! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Zorro
Inlägg: 51
Blev medlem: 18 aug 2014, 10:28

Intressant att läsa och jämföra!

Min uppsättning för tillfället är:
Driver: TaylorMade R11S 10,5°
Spoon: TaylorMade SLDR 15°
Hybrid: Acer XP4 23°
Järn: Callaway Razr X HL 5-P, 25-44°
Wedge: 48°, 52°, 56°
Putter: Nike Black Oz T130

Totalt 13 klubbor så det finns plats för en till men i nuläget täcks alla avstånd in. Om vinters träning slår väl ut och det blir bättre fart på svingen kanske komplettering för göras.


/Z
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Själv har jag väl en lite annorlunda bag gissar jag.

Driver 12,5 grader
T5
T7

Järn 4 - PW
52, 60 o 64 graders wedgar

Utan att ha kollat allt för noga så gissar jag skarpt att jag inte direkt ökar loftet på min klubbor när jag slår. Därför har jag ganska mycket loft på mina klubbor för att få ordning på spelet.

Tanken har alltid varit att få till klubbor som ger mig det resultatet jag vill, inte vad det är för några grejer. Träsjua t ex fick man ju klag på sig i början då det var en kärringklubba men jag gillar ju en klubba som går lite över 200 m och är lättslagen.

Har med min avloftningen ett problem där jag slår för långt med 60 gradaren så jag har stoppat i en 64 för att kunna slå fulla slag från 80 - 90 också. Gäller ju att ha klubban i bagen även om man vill plocka fram sin inre Phil ;)
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Golfprylar skrev:Själv har jag väl en lite annorlunda bag gissar jag.

Driver 12,5 grader
T5
T7

Järn 4 - PW
52, 60 o 64 graders wedgar

Utan att ha kollat allt för noga så gissar jag skarpt att jag inte direkt ökar loftet på min klubbor när jag slår. Därför har jag ganska mycket loft på mina klubbor för att få ordning på spelet.

Tanken har alltid varit att få till klubbor som ger mig det resultatet jag vill, inte vad det är för några grejer. Träsjua t ex fick man ju klag på sig i början då det var en kärringklubba men jag gillar ju en klubba som går lite över 200 m och är lättslagen.

Har med min avloftningen ett problem där jag slår för långt med 60 gradaren så jag har stoppat i en 64 för att kunna slå fulla slag från 80 - 90 också. Gäller ju att ha klubban i bagen även om man vill plocka fram sin inre Phil ;)
När du säger annorlunda tänker jag "anpassad".
För jag blir lite glad när jag ser en sån bag, för min första tanke (rätt eller fel?) är att här finns det någon som tänkt till.
Jag vet inte hur många personer man spelat med där man ganska snabbt kan se att en annan klubba skulle göra susen som "driver" exempelvis.
"Berra" 61 år som slajsar med en 9° driver med ett stiffskaft är ju en mer vanlig syn än "Golfprylar" med en högre loftad driver skulle jag påstå, även fast jag gissar att den kategorin spelare OFTARE skulle gynnas av en Driver med ett högre loft.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

långryggen skrev:
Golfprylar skrev:Själv har jag väl en lite annorlunda bag gissar jag.

Driver 12,5 grader
T5
T7

Järn 4 - PW
52, 60 o 64 graders wedgar

Utan att ha kollat allt för noga så gissar jag skarpt att jag inte direkt ökar loftet på min klubbor när jag slår. Därför har jag ganska mycket loft på mina klubbor för att få ordning på spelet.

Tanken har alltid varit att få till klubbor som ger mig det resultatet jag vill, inte vad det är för några grejer. Träsjua t ex fick man ju klag på sig i början då det var en kärringklubba men jag gillar ju en klubba som går lite över 200 m och är lättslagen.

Har med min avloftningen ett problem där jag slår för långt med 60 gradaren så jag har stoppat i en 64 för att kunna slå fulla slag från 80 - 90 också. Gäller ju att ha klubban i bagen även om man vill plocka fram sin inre Phil ;)
När du säger annorlunda tänker jag "anpassad".
För jag blir lite glad när jag ser en sån bag, för min första tanke (rätt eller fel?) är att här finns det någon som tänkt till.
Jag vet inte hur många personer man spelat med där man ganska snabbt kan se att en annan klubba skulle göra susen som "driver" exempelvis.
"Berra" 61 år som slajsar med en 9° driver med ett stiffskaft är ju en mer vanlig syn än "Golfprylar" med en högre loftad driver skulle jag påstå, även fast jag gissar att den kategorin spelare OFTARE skulle gynnas av en Driver med ett högre loft.
Lite har jag nog tänkt till genom åren. Började ju som alla andra typ med en standarduppsättning som sedan utvecklats till vad som passar för just mig. Är ju att ha klubbor som passar svingen eller bygga om svingen som är alternativen och då känns det smidigast med klubbor som passar tills den dagen jag orkar fixa svingen.

Det viktiga enligt mig är att man på frågan varför har du denna klubba i bagen kan ge ett konkret svar. Golf är att lösa problem och då ska klubborna vara en del av denna lösningen och man ska veta varför man har just en vis klubba i bagen. Sen kommer självklart alla andra problem som sving, taktik osv in i bilden också.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Då ska vi se.
Driver - Taylormade R1 inställd på 11.5 grader.
Trä3 - Adams på 16 grader.
Hybrid 4 - Adams på 22 grader (tror jag)
Järn - Cobra s2forged 5-pw
Wedgar - Taylormade 52, 56 å 60 grader.
Putter - Mizuno

Slår järnen normalt högt men driver tex lågt så mår bra av att komma upp lite i loft där.
Har en trä5 oxå men den har ej hitat rätt plats i bagen än Funderar på byta den mot hybriden då mina slag med den just nu suger getpung, men får se sen i mars typ.
Senast redigerad av Wolfsheim den 17 dec 2016, 18:57, redigerad totalt 1 gånger.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Skriv svar