Vilka klubbor har du i bagen och varför?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Detta är en intressant tråd för mig, då jag har lite beslut att fatta inför 2017. I dagsläget har jag följande klubbor:

D: Cobra Bio Cell ställd på 10,5
Fw: Titleist 915 ställd på 16,0
3DI: Titleist T-MB 3 (20)
4HY: Cobra Bio Cell 21,5gr
4-Pw: Titleist AP2
48, 52, 56, 60
Putter Mizuno MP-A304

Så alltså sitter jag med 16 klubbor och två ska bort. Följande beslut skall tas:

- Ska J4 eller Hy4 ut ur bagen nu när T-MB 3:an gjort sitt inträde?
Jag har inte hunnit provslå den ännu så jag är inte helt säker över längderna, men jag lär slå både längre och lättare med den än med AP2 J4, så de gör lite olika arbete. Dock borde längderna vara ungefär desamma som hybriden, lite beroende på hur mycket rull jag får på T-MB:n. Jag får alltså välja vilken fyra jag ska ha kvar, och även fast jag inte varit så bra polare med min hybrid under året och slagit fler dåliga slag än bra med den, är den psykologiskt skön att ta fram i ett lite tjockt läge med sisådär 180-190 kvar.

- Ska jag välja mellan 48 eller Pw, eller rent av byta wedgeuppsättning helt till 50-55-60?
Det förstnämnda är givetvis ett billigare val att göra, men jag slår de två så pass olika att jag har svårt att välja. 48:an är otroligt skön på såväl hel- som halvsvingar och den ger höga slag med mycket spinn in mot green. Pitchen däremot ger lite flackare och lite hetare slag och går cirka 7-10m längre än med 48-gradarn. Att byta till 50-55-60 hade gjort att jag behåller ett naturligt gap mellan Pw och första "riktiga" wedgen och minskar ändå en klubba totalt. Att byta ut 48 mot en 50 och bocka ner min 56a till 55 grader är ju dessutom enkelt gjort.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Getinthehole skrev: Bocka 48an till 50 istället för att köpa en ny om du gillar den? Din Pw är ju 46 så ha en 50 är ju perfekt glapp.

Angående J-4 eller Hyb-4. Behåll den som är lättast att slå med.
Mm det går ju också i och för sig!

Ja, men de är lätta på olika sätt. Hybriden är svårare att slå rakt med, men med full carry och höjd. Järnfyran snarare lätt att slå rakt med men man tappar carry på dåliga träffar. Ju duktigare jag blir desto bättre slår jag långa järnen så lutar åt J4.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

Stod igår och jämförde hybrid vs utility klubba och för min del så är hybriden bättre.

-Färre missar
-Jämnare carry

Det kommer bli mer tester för mig men det lutar ändå mot att hybriderna får stanna kvar i bagen.


Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Hollowind skrev:Detta är en intressant tråd för mig, då jag har lite beslut att fatta inför 2017. I dagsläget har jag följande klubbor:

D: Cobra Bio Cell ställd på 10,5
Fw: Titleist 915 ställd på 16,0
3DI: Titleist T-MB 3 (20)
4HY: Cobra Bio Cell 21,5gr
4-Pw: Titleist AP2
48, 52, 56, 60
Putter Mizuno MP-A304

Så alltså sitter jag med 16 klubbor och två ska bort. Följande beslut skall tas:

- Ska J4 eller Hy4 ut ur bagen nu när T-MB 3:an gjort sitt inträde?
Jag har inte hunnit provslå den ännu så jag är inte helt säker över längderna, men jag lär slå både längre och lättare med den än med AP2 J4, så de gör lite olika arbete. Dock borde längderna vara ungefär desamma som hybriden, lite beroende på hur mycket rull jag får på T-MB:n. Jag får alltså välja vilken fyra jag ska ha kvar, och även fast jag inte varit så bra polare med min hybrid under året och slagit fler dåliga slag än bra med den, är den psykologiskt skön att ta fram i ett lite tjockt läge med sisådär 180-190 kvar.

- Ska jag välja mellan 48 eller Pw, eller rent av byta wedgeuppsättning helt till 50-55-60?
Det förstnämnda är givetvis ett billigare val att göra, men jag slår de två så pass olika att jag har svårt att välja. 48:an är otroligt skön på såväl hel- som halvsvingar och den ger höga slag med mycket spinn in mot green. Pitchen däremot ger lite flackare och lite hetare slag och går cirka 7-10m längre än med 48-gradarn. Att byta till 50-55-60 hade gjort att jag behåller ett naturligt gap mellan Pw och första "riktiga" wedgen och minskar ändå en klubba totalt. Att byta ut 48 mot en 50 och bocka ner min 56a till 55 grader är ju dessutom enkelt gjort.
Det jag vill minnas från dit spel från vår runda i somras så var du sjukt stabil med järnen. Skulle jag tipsa skulle jag säga järn 3 och järn 4 och skippa hybriden.

Ruffläget har jag själv också resonerat över och kommit fram till att släppa. Ligger den för tjockt för att bekvämt slå en järn5 eller järn4 ligger den nog för tjockt döe hybrid. Kanske att hybriden klarar det lite bättre. Men jag har börjat tänka det som ett misstag man inte vill följa med ett till misstag. Ta järn6-7 och slå fram till framför green på lämpligt ställe. :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Mikael316 skrev:Det jag vill minnas från dit spel från vår runda i somras så var du sjukt stabil med järnen. Skulle jag tipsa skulle jag säga järn 3 och järn 4 och skippa hybriden.
Tack! Jag tror att du har rätt i att det är ett klokare val för mig :)
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

Hittade en artikel på golfwrx om det här ämnet. Ganska intressant även om det hänt en del sen den skrevs.

http://www.golfwrx.com/221429/what-shou ... rway-wood/

Sen blir jag så oerhört glad när ja ser den här snubbens hybrider i bagen Bild Bild

http://www.golfwrx.com/419178/stuart-manley-witb-2017/


Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
HenkeSnäs
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 jan 2017, 21:55

Jag bestämde mig för att ta upp golfandet igen efter ca 20 år uppehåll nu i vintras efter att ha spelat på en Pay & play bana under sommaren. Så sagt och gjort blev det ut på nätet och leta efter vettiga begagnade klubbor nu till att börja med.
Det slutade med
Driver : Titleist 915d2 9.5° med ett diamana stiffskaft

Fairway klubba: Letar fortfarande efter en (hoppas jag kan hitta en 915f till bra pris)

Hybrid : Titleist 915h 21° med ett fujikura stiffskaft

Järn : Cobra Fly-Z + j4 - på med Kbs regular skaft

Wedgar : Cobra Tour Trusty 50, 54 och 58°

Putter : En ca 25 år gammal putter som heter All-American (ska bytas så fort jag vet vad jag vill ha för putter. Alternativt försöka fräscha upp klubbhuvudet och på med ett superstroke grepp på den jag har då jag gillar den)
Högerspelare
Driver: Titleist 915 D2 9.5°
Spoon: Letar efter en
Hybrid: Titleist 915 H 21°
Järn: Cobra Fly-Z+
Wedge: Cobra Tour Trusty 50/54/58
Putter: 20 år gammal "All American"
HCP: inget officiellt hcp men 11hcp för 20 år sen
Niklas
Inlägg: 1096
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

HenkeSnäs skrev:Jag bestämde mig för att ta upp golfandet igen efter ca 20 år uppehåll nu i vintras efter att ha spelat på en Pay & play bana under sommaren. Så sagt och gjort blev det ut på nätet och leta efter vettiga begagnade klubbor nu till att börja med.
Det slutade med
Driver : Titleist 915d2 9.5° med ett diamana stiffskaft

Fairway klubba: Letar fortfarande efter en (hoppas jag kan hitta en 915f till bra pris)

Hybrid : Titleist 915h 21° med ett fujikura stiffskaft

Järn : Cobra Fly-Z + j4 - på med Kbs regular skaft

Wedgar : Cobra Tour Trusty 50, 54 och 58°

Putter : En ca 25 år gammal putter som heter All-American (ska bytas så fort jag vet vad jag vill ha för putter. Alternativt försöka fräscha upp klubbhuvudet och på med ett superstroke grepp på den jag har då jag gillar den)

Haha, låter exakt som min situation men ditt glapp var betydligt längre. Sitter själv med en nedärvd 29 år gammal putter. Ska nog byta originalgrepp på den för jag puttar inte bättre med andra jag provat...
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Min bag är den största blandpåsen någonsin, skulle kunna posta en bild här en gång i veckan under säsongen och bagen skulle aldrig se likadan ut :lol: :mrgreen:
Saltar alltid en bra story
HenkeSnäs
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 jan 2017, 21:55

Har vi någon eminent person här inne som har lite tips på hur man kan tänka sig fräscha upp putterhuvudet?

Är en hel del hack och repor i huvudet inte jättedjupa men dom finns där. Har tänkt mig att bara försöka slipa ner och sedan polera upp huvudet. Någon som har erfarenhet eller tips på hur jag ska gå till väga. Eller är det hopplöst och bara skaffa sig en ny putter?
Högerspelare
Driver: Titleist 915 D2 9.5°
Spoon: Letar efter en
Hybrid: Titleist 915 H 21°
Järn: Cobra Fly-Z+
Wedge: Cobra Tour Trusty 50/54/58
Putter: 20 år gammal "All American"
HCP: inget officiellt hcp men 11hcp för 20 år sen
Skriv svar