bocka ping i5 Gap-wedge

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Ja det funderar jag på? Vågar man detta och i så fall hur många grader kan man bocka den. Original är 52 grader, men skulle behöva bocka den minst 1 grad ev 2, då skillnaden mellan sandwedge 56 gr och den 52 graders gap-wedgen endast skiljer 5 meter i slaglängd. Egentligen väldigt konstigt! Kan 52 graders wedgen blivit mer vinklad??? För när jag köpte den så var skillnaden 10 meter. Nu är ju klubborna rätt gamla, men fungerar bra fortfarande.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Järn7 skrev:Ja det funderar jag på? Vågar man detta och i så fall hur många grader kan man bocka den. Original är 52 grader, men skulle behöva bocka den minst 1 grad ev 2, då skillnaden mellan sandwedge 56 gr och den 52 graders gap-wedgen endast skiljer 5 meter i slaglängd. Egentligen väldigt konstigt! Kan 52 graders wedgen blivit mer vinklad??? För när jag köpte den så var skillnaden 10 meter. Nu är ju klubborna rätt gamla, men fungerar bra fortfarande.
Som Getinthehole skriver - har du gjort det förut är det inga problem i teorin, gränsen går väl på 2 grader för att vara säker, mer så finns det en hel del risker. Användning påverkar såväl loft som lie på klubborna.
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Tack så mycket för infon. Att wedgarna blivit mer vinklade stämmer väl med min känsla, men jag spelar inte lika mycket som jag gjorde för 10 år sedan och därför tror/trodde jag att det mer den egna oförmågan. Hur som helst ska ta med mig wedgarna och kolla av vinklarna. Återkommer med info om något är relevant.
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Var hos dormy och fick kollat upp de fyra wedgarna. Resultat blev inte vad jag förväntat. För 60, 56, 52 graders wedgarna, så var de helt korrekt inställda. Däremot var 47 graders wedgen 45 grader. Bad dem justera den vanliga wedgen (47 gr) tillbaka till 47 gr. 52 gr wedgen (gapwedgen) justerades till 50 grader.

Efter test på övningsfältet igår ( i Skåne var det perfekt vintergolfväder, + 5 gr och 3 m/s) kan jag konstatera att nu skiljer det 10 meter mellan 56 och 52 gr wedg.
Skriv svar