Taylormade-driver. M1 vs M2

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Swahn
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 dec 2016, 02:20

Tjena!

Har nu i flera säsongen spelat med en taylormade driver men känner att det är dags att införskaffa en nyare modell.

Förstår det som att det i huvudsak handlar om modellerna M1 och M2. Vad är skillnaderna på dessa? Hör att den ena är mer "avancerad" men många av proffsen föredrar den "enklare".. stämmer det?

Hur som, spelar idag på cirka 7-9 i hcp och
Vill gärna ha en relativt förlåtande driver men fortfarande behålla känslan av en "bättre" driver.. hoppas ni förstår!

Tack på förhand!

Juste, en vän nämnde att det nu tydligen är "inne" med att spela med mer loft, alltså 10+ på drivern.. något att rekommendera?

Hoj!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Swahn skrev:Tjena!

Har nu i flera säsongen spelat med en taylormade driver men känner att det är dags att införskaffa en nyare modell.

Förstår det som att det i huvudsak handlar om modellerna M1 och M2. Vad är skillnaderna på dessa? Hör att den ena är mer "avancerad" men många av proffsen föredrar den "enklare".. stämmer det?

Hur som, spelar idag på cirka 7-9 i hcp och
Vill gärna ha en relativt förlåtande driver men fortfarande behålla känslan av en "bättre" driver.. hoppas ni förstår!

Tack på förhand!

Juste, en vän nämnde att det nu tydligen är "inne" med att spela med mer loft, alltså 10+ på drivern.. något att rekommendera?

Hoj!
Jag har lite dålig koll på de exakta skillnaderna mellan M1 och M2 men vad jag förstått har du rätt i att många av proffsen föredrar M2 som ska vara lite enklare. Men de flesta av dem precis som du borde endast vara intresserad av att hitta rätt inställningar för dig och sen låta allting ställbart vara.

Jag kan på sätt och vis bekräfta att din vän har rätt - att det skulle vara inne är kanske inte rätt ord. Kunskapen har väl snarare ökat kring hur stor skillnad loften kan göra för hur långt du slår bollen och det enkla faktum att lägre loft inte automatiskt går längre.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Den största skillnaden mellan M1 och M2 för oss amatörer är som jag förstått inställningsmöjligheterna. För proffsen saknar det betydelse eftersom de bara går till tourbussen och hämtar ut ett nytt huvud om de vill ha mer eller mindre loft tex.

Jag är inne i samma tänk som TS, funderar på att byta ut min befintliga TM-driver och det lutar åt en M2.
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46



Intressant att se att om man ställer in M1 och M2 på likadana inställningar så är det i princip tvillingar. Men ett test är avgörande för att du ska få rätt klubba.

Personligen hade jag valt M2 och lagt mellanskillnaden på ett skaft som passar dig.
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
Swahn
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 dec 2016, 02:20

Tack för era svar, nu har man lite mer koll!
När vi ändå är igång även om det kanske är ett annat ämne, hur noga är det med vilket skaft man kör med nu för tiden för utom hårdheten(stiff/reg osv)!??

Om man inte går på en m1/m2, tips på någon annan driver för en 7-9 hcp som INTE behöver slå längre utan hellre rakare. (Läs, mer förlåtande).

Tack!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Jag kanske kan försöka bidra lite då jag testat ut driver nyligen.

Skillnaden mellan M1 och M2 är stor med tanke på att M1an har sina inställningsmöjligheter MEN enligt min custom fittare så ställer dom flesta M1an i neutral och vikten längst bak och då blir den faktiskt exakt lika som M2an och detta resulterar i att det är ett smartare val att köpa M2an.
Dock trivdes jag inte alls med TM så jag valde bort båda dom relativt fort.

Dom två som jag trivdes bäst med var ping G och Callaway XR16 som var relativt lika för mig förutom att G gick längre och XR gav mindre spridning. Så jag köpte XR16.


Skaft är i mitt tyckte väldigt viktigt, det skall ju passa dig och du skall trivas. Jag säger att custom fitting på en driver i dagens läge är ett måste !

Kan tillägga att jag såg tester utav Mizunos nya och den verkar gå snuskigt rakt. Sen såg den ju ut som stryk undertilll med inställningsmöjligheter som gjorde mig mörkrädd men skulle ändå vilja testa den.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Swahn
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 dec 2016, 02:20

Åter tack för era svar mina herrar!
Låter som det får bli en CUstom f.

God jul!
Shareware
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 jan 2017, 00:13

M2 kommer fortfarande vara mer förlåtande än M1 även om vikten är placerad längst bak på M1. Då M2 är något mer förlåtande(högre moi) ger den därför högre bollhastighet även vid felträffar. De som får bäst utgångsvinkel/spinn med vikten i m1 i bakläget kan därför tjäna på att gå till en M2 istället då den har vikten (CG) ännu längre bak och högre moi. Vill man få M1 så lik så möjligt som M2 kan man skruva ur den främre vikten och sätta in båda i bakersta läget i samma skena för att öka moi till max i M1.

Angående att mer loft är "inne" så stämmer det på Taylormades tidigare modeller innan m-serien kom. Då konceptet var att placera center of gravity (CG) närmre träffytan. Detta genererar mindre spinn men också lägre utgångsvinkel samt en mycket mer svårspelad klubba(lägre moi). Detta är grunden till att man rekommenderade mer loft i SLDR exempelvis och många gick upp en grad i loft mot sin tidigare driver. M-serien bygger ett annat koncept och istället använder man lättviktsmaterial i toppen av huvudet för att kunna flytta vikten till botten istället(låg CG). Detta ger ger mindre spinn och högre utgångsvinkel. Då behöver man inte gå upp i loft för att öka utgångsvinkeln längre. Dessutom kan man flytta vikten bakåt i huvudet vilket ökar de förlåtande egenskaperna utan att spinnen går upp för mycket.

Summerar man ihop det behöver man hitta en sammansättning av klubbhuvud och skaft som ger spelaren det bästa kombinationen mellan bollhastighet, utgångsvinkel och spinn. Tyvärr går många bet i jakten på detta då de flesta drivers säljs med skaft upp till 46" vilket gör klubban till en "one hit wonder" för de flesta. Konsekvent bollträff både vertikalt och horisontellt led är det som påverkar bollhastighet, utgångsvinkel och spinn mest utan tvekan. Så det viktigaste är att hitta en skaftlängd som gör att man klarar av göra detta. För de flesta ligger den på 43-44,5" max. Detta blev ett något tekniskt inlägg men jag hoppas det kan hjälpa någon.

Majoriteten av alla golfspelare hade tjänat på att korta driverskaftet och träna på en positiv attackvinkel för att minimera spinn och öka utgångsvinkel istället för att byta till en ny driver med ännu längre skaft som ger ytterligare problem med att åstadkomma konsekvent bollträff. Fast och andra sidan är det ju alltid roligt med nya klubbor även om man inte blir bättre av dom!:) Och det är en lyx man kan unna sig som amatör, det tycker jag i alla fall!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Shareware skrev:M2 kommer fortfarande vara mer förlåtande än M1...
Tack för ett utmärkt inlägg! Mer sånt! :)

Kör själv SLDR och ska nog prova ut en M2 till våren. Känner att en relativt konstant bollträff är viktigare för mitt spel än att då och då slå 10-20 meter längre.
Skriv svar