Golfappar till telefonen

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Vad kör ni för appar till telefonen?

Själv kör jag GolfLogix. Den är gratis att ladda ner, det finns en uppgradering till den som kostar några kronor. Dock inte särskilt mycket.

Jag använder den istället för banguide. Den ger mig mått till pinnen, till och över bunkrar/vatten, sedan har den en grym funktion där du kan klicka på fairway dit du vill slå och får måttet dit, perfekt för layups.

Jag använder den också för att föra scoren, föra stats - fairwayträffar, greenträffar, pitchar, chippar och antal puttar.

GPS:en i den är imponerande, jag jämför ofta med en polare som har en Garmin-klocka och det diffar aldrig mer än två meter. Det enda jag kan önska är att den skulle vara några sekunder snabbare. När jag har haft telefonen i fickan och tar upp den när jag kommit fram till bollen tar det cirka 5-10 sek innan den ger dig exakta måtten.

Än så länge har den hittat alla banor jag spelat.

Bild

Den har egentligen det mesta, du kan nörda ner dig ordentligt med den. Du kan ansluta med kompisar för att jämföra och så vidare.
Makcan
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 maj 2014, 12:51

Vad kör ni för appar när ni är ute och lirar?

Jag kör själv Golfshot Lite, tycker den fungerar riktigt bra! Enkel att föra in statistik efter varje hål samt bra uppföljning. Har funderat på att uppgradera den och hämta hem GPS-funktionen. Någon som gjort det?

Finns det andra appar som ni skulle rekommendera?
Driver: Callaway Razr 9,5 grader (Graffaloy Blue S-Flex) Järn: Titleist AP-2 714 KBS Tour S Wedgar: Titleist SM5 50/54/58 Putter: Odessey tidigt 90-tal Boll: Taylor Made Lethal/Titleist Pro V1x 2015.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Makcan skrev:Vad kör ni för appar när ni är ute och lirar?

Jag kör själv Golfshot Lite, tycker den fungerar riktigt bra! Enkel att föra in statistik efter varje hål samt bra uppföljning. Har funderat på att uppgradera den och hämta hem GPS-funktionen. Någon som gjort det?

Finns det andra appar som ni skulle rekommendera?
Flyttade ditt inlägg hit... GolfLogix kör jag - se ovan. Funkar riktigt fint.
Dock har den en funktion som visar hur långt dina klubbor går som inte är tillåtet på tävling. Möjligt att det går att nollställa så man slipper det.
Abertil
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:46

Jag har testat en app/webapplikation som heter Swing by Swing (http://www.swingbyswing.com/) finns både till Android och Apple, dock är det Androidversionen som jag testat och använder.

Den har samma som i stort sett alla andra appar, finns även en del avancerade funktioner som tex "plays as" där den även tar hänsyn till höjdskillnader, finns även en del andra spelhjälpande funktioner samtliga avstängsbara om man skulle vilja använda den som ren avståndsmätare på tävling.

Jag har provat, inte alla, men en jäkla massa appar under de tre-fyra senaste åren och har till slut ändå fastnar för att använda en Garminklocka, just för att man då slipper plocka fram telefonen hela tiden.

Det som är intressant och anledningen till att jag vill rekommendera denna är för deras NFC-funktion. Om någon sett produkterna Game Golf och den finska motsvarigheten som jag glömt vad den heter så kan man med denna app och lite "fix" få nästan samma funktion för några 100-lappar istället för 1000-lappar.

Det fungerar så att man sätter en NFC-tagg på varje klubba och sedan inför/direkt efter varje slag så scannar man klubban i mobilen som du kan ha i fickan hela tiden. Appen registrerar då vilken klubba då slår och mappar GPS koordinaterna, den tar även koordinater på hur du går.

Efteråt så får man fram statistiken för rundan per klubba och man får även alla slag inmappade på banöversikten för att kunna gå igenom rundan slag för slag. Efter några rundor så får man ganska intressant statistik över sina längder på olika klubbor, jag har nu lärt mej att vissa klubbor faktiskt oftast går 10 m längre än vad jag trott och några 7-10 meter kortare.

Finns även en inbyggd scorekortsfunktion med massa statistik och bettingfunktioner om man vill använda det. Själv föredrar jag fortfarande att skriva min score på papper, men man kan även lägga in scoren med lite extra information (bunker, antal puttar, hur man slog utslaget etc...) efteråt och får då ut en hel del intressant statistik.

Om man inte är en tekniknörd (som jag är) och har fel märke på telefonen så kan det vara lite knepigt att få NFC-läsaren att fungera med skärmen avslagen så att man kan ha telefonen i fickan hela rundan, men får man till det så tycker jag att detta både är en nyttig och ganska kul app som ger lite mer än de flesta.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Det fungerar så att man sätter en NFC-tagg på varje klubba och sedan inför/direkt efter varje slag så scannar man klubban i mobilen som du kan ha i fickan hela tiden. Appen registrerar då vilken klubba då slår och mappar GPS koordinaterna, den tar även koordinater på hur du går.
DET lät kul! Kan du berätta mer eller länka nånstans där man kan läsa mer?
Hackaren
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 maj 2014, 16:57

JohanSGF skrev:Dock har den en funktion som visar hur långt dina klubbor går som inte är tillåtet på tävling. Möjligt att det går att nollställa så man slipper det.
Hur fungerar det mer exakt? Om den visar hur långt dina klubbor går baserat på data innan ronden startade är det OK. Du får ju också ha en handskriven lapp med sådan info.

Om det däremot baseras på aktuell rond är det förbjudet, både på tävling men också hcpgrundande föranmäld sällskapsrond.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Hur fungerar det mer exakt? Om den visar hur långt dina klubbor går baserat på data innan ronden startade är det OK. Du får ju också ha en handskriven lapp med sådan info.

Om det däremot baseras på aktuell rond är det förbjudet, både på tävling men också hcpgrundande föranmäld sällskapsrond.
Finns det möjlighet att du skulle kunna utveckla ovan i regeltråden?
http://svensktgolfforum.se/viewtopic.php?f=20&t=17

Det lät som man skulle ha koll på det där med avstånden...
Abertil
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:46

JohanSGF skrev:
Det fungerar så att man sätter en NFC-tagg på varje klubba och sedan inför/direkt efter varje slag så scannar man klubban i mobilen som du kan ha i fickan hela tiden. Appen registrerar då vilken klubba då slår och mappar GPS koordinaterna, den tar även koordinater på hur du går.
DET lät kul! Kan du berätta mer eller länka nånstans där man kan läsa mer?
Det finns lite info här: http://golf.swingbyswing.com/post/76447 ... d-nfc-tags

Dock så verkar det som att just NFC-funktionen är fortfarande lite under utveckling och det finns inte så mycket dokumentation kring det än.

Jag har köpt följande taggar (de billigaste jag hittade, mest för testbruk, ska skaffa lite mer tåliga taggar på sikt): http://www.kjell.com/sortiment/telefoni ... -1k-p94072 se till att skaffa NTAG modellen, det finns två olika. Dessa "klistermärken" passar precis att sätta på toppen på greppen, sedan så har jag säkrat dem med lite isolertejp för att göra dem lite mer hållbara.

Innan första rundan så måste man koda taggarna, det gör man genom att gå in i inställningar i appen, scanna klubban i mobilen, sedan så får man upp vilka aktiviteter man vill sätta till den klubban, tex starta ett slag med en specifik klubba, ta bort ett slag, eller avsluta slag. Man kan koda två aktiviteter per tagg (kort och lång avläsning), jag har satt kort avläsning till starta slag med vald klubba och lång avläsning att ta bort slag (tex om man skulle scanna en klubba och sen ångra sej), sedan har jag satt avsluta slag på puttern.

Praktiskt sedan på banan, på tee så scannar jag klubban genom att hålla toppen på greppet mot min ficka (ca 1 sek) till jag hör ett litet pip. Sedan slår jag mitt slag, stoppar ner klubban i bagen och går till bollen (förutsatt att jag hittar den :D ). Innan nästa slag scannar jag den klubba som jag tänker slå nästa slag med. Vad som då händer är att det tidigare slaget blir avslutat och mappat, tex jag har slagit en drive 212 meter och sedan så börjar nästa slag mätas för rätt klubba, sen så fortsätter man så tills man når green. Då scannar jag puttern en gång som då avslutar det tidigare slaget utan att starta ett nytt och får då måtten på mitt inspel. Sedan så går jag till nästa tee, scannar klubban där och fortsätter så.

Innan rundan så måste man i appen välja bana och scorekortsfunktioner, eftersom jag inte vill hålla på att plocka med mobilen under rundan och inte använder avståndsfunktionerna så väljer jag "Disable score card" och använder enbart slagmappningen. Efter rundan så loggar jag in på websidan och för in min score för den rundan (hål för hål, jag skiver in, teeslag (FW träff, höger, vänster), antal puttar och ev plikt och bunker). Sedan så kan man titta på rundan i kartvyn (finns två olika, båda bygger på google, en på google maps i 2d och en på google earth i 3d). Finns även en hel del statistik att titta på, där man även kan jämföra med snitt på tidigare rundor av olika intervall.

Jag tror att denna länk ska fungera: https://www.swingbyswing.com/myrounds/v ... 64/7854613

Här är en runda som jag spelat, dock så glömde jag till och från att scanna klubborna så det är en hel del missvisande information, men om man klickar på hål nio så får man en bild av hur det ser ut (där kom jag ihåg att scanna alla slag). Håller man pekaren över "golfgubbesymbolen" så får man info om det slaget.

Sedan när man är inloggad så får man även ut lite statistik som man samlar över tid gällande klubblängder osv...

NFC finns inte på Apple i nuläget så om man vill komma åt den funktionen så behöver man en Androidtelefon med NFC, jag använder en HTC One som jag fick greja lite med för att få NFC-läsaren att vara aktiv när den har skärmen av (det drar alldeles för mycket batteri annars).

För att låsa upp dessa funktioner så måste man göra en "in app purchase" som kostar kring 90 SEK. Det finns även möjlighet att manuellt inför varje slag göra några knapptryck i mobilen för att få samma funktion, då väljer man starta slag och väljer sedan klubba innan man slår och sedan så vidare, men som sagt, jag gillar inte att hålla på med mobilen på banan.

Nu blev detta ett väldigt långt svar och kanske lite rörigt, men ställ gärna specifika frågor så ska jag göra mitt bästa att svara.

/Andreas
Användarens profilbild
Tomas
Inlägg: 20
Blev medlem: 04 maj 2014, 18:55
Ort: Västerås

Körde 'Shotzoom Golfshot' förra säsongen. Funkade bra med avstånd osv samt registrering av egen statistik, fairwayträffar, greenträffar, puttar, missade fairways höger/vänster, samt även registrering av längden på slagen om man orkade fippla med det.

I år har jag bytt till 'GameBook' (www.golfgamebook.com). Den håller koll på den statistiken jag vill ha, FIR, GIR, antal slag och antal puttar. Även en smidig scorekortsfunktion som håller koll på alla i bollen. Möjligheten finns att välja "side games" om man har spelare i bollen som är intresserade av att tex. räkna poäng vid stableford (poängbogey).

Finns även ett fint webgränssnitt där man kan logga på hemma och analysera sin statistik.

Avståndsfunktioner har jag lessnat på. Gillar mer att köra på känsla än att veta exakt avstånd till pinnen...
Västerås GK, hcp 9,4
Callaway Big Bertha Diablo 10 gr, Callaway Diablo Edge 15 gr.
Callaway X18 J4-PW.
Callaway X-series Jaws 52, 54, 60.
Odyssey DF 990.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Ubersense

En grym app för att filma era svingar. Den finns gratis och i betalform. Jag använder gratisversionen och med den kan du göra det mesta.

Du kan filma och sedan trimma videon och spela upp i slowmotion i fart 1/2 1/4 1/8.

Du kan rita upp vinkel mellan t.ex klubbhuvud och kropp för att analysera ditt svingspår. Eller rita upp stans med mera.

Du kan även lägga upp två filmer bredvid varandra för att jämföra svingar vilket är jäkligt bra om du vill jämföra före/efter eller med någon annan.

Till sist har den jäkligt bra funktioner för att ladda ner dina klipp på telefonen eller ladda upp på Youtube.

Fem av fem J


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Skriv svar