Hitta klubbor efter Custom Fitting

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Sullanos
Inlägg: 149
Blev medlem: 25 nov 2016, 09:31
Ort: Västerås (Boden)
Kontakt:

Hej!

Har ingen riktigt att bolla med så jag frågar här. Idag provade CF för första gången. Fick ett riktigt proffsigt bemötande och fick reda på att mina Ping G25 grafit passar mig egentligen bra förhållande till min svinghastighet som var på blygsamma 70 mph. Dock så var det lite fel lie och dom var dessutom för korta till min kropp.

Efter att ha slagit lite bollar och fått förklarat hur det såg så skulle den optimala klubban för mig vara +1 tum och 2 grader up lie.. Priset för ett set skulle hamna på kring 8000:- då kollade vi på ett Callaway set och Taylor Made M2. Det är lite svettigt för min plånbok och min tanke var att hitta dessa begagnade. Men det känns väl som extremt liten chans att hitta just dessa mått på begagnatmarknaden eller?? Några andra synpunkter och tips mottages vänligast!
Att förlänga mina nuvarande järn hos Ping skulle kosta kring 2 tusen men då är det helt fel lie på mina G25 och jag känner inte att lägga några större pengar på dessa "gamla" klubbor.

Mvh Henrik
Driver: Cobra F9 Smoke 6,0
Fairwaywood/hybrid: Mizuno JPX 900
Järn: Callaway X Forged 18 (4-PW)
Wedge: TaylorMade Hi Toe 50 & 56
Putter Toulon
Boll: TP5x
Instagram: Sullanos
Användarens profilbild
Sullanos
Inlägg: 149
Blev medlem: 25 nov 2016, 09:31
Ort: Västerås (Boden)
Kontakt:

Getinthehole skrev:
henrik.hedman skrev:Hej!

Har ingen riktigt att bolla med så jag frågar här. Idag provade CF för första gången. Fick ett riktigt proffsigt bemötande och fick reda på att mina Ping G25 grafit passar mig egentligen bra förhållande till min svinghastighet som var på blygsamma 70 mph. Dock så var det lite fel lie och dom var dessutom för korta till min kropp.

Efter att ha slagit lite bollar och fått förklarat hur det såg så skulle den optimala klubban för mig vara +1 tum och 2 grader up lie.. Priset för ett set skulle hamna på kring 8000:- då kollade vi på ett Callaway set och Taylor Made M2. Det är lite svettigt för min plånbok och min tanke var att hitta dessa begagnade. Men det känns väl som extremt liten chans att hitta just dessa mått på begagnatmarknaden eller?? Några andra synpunkter och tips mottages vänligast!
Att förlänga mina nuvarande järn hos Ping skulle kosta kring 2 tusen men då är det helt fel lie på mina G25 och jag känner inte att lägga några större pengar på dessa "gamla" klubbor.

Mvh Henrik
Vet inte var du gjorde din CF. Men där jag jobbar (jag vet inte hur mycket jag får eller själv vill promota dom jag jobbar för) så kostar det inte 2000kr att förlänga och bocka dina klubbor. Då kostar det 200kr/klubba att förlänga och bocka.

Sen tar Ping typ 150 spänn att ändra lie på ett set (det är så billigt för att Ping vill uppmuntra att man skickar dit dom så det görs av dom, riktigt istället för att någon bockar "fel" som inte kan osv).

Är du nöjd med dina G25or? Om ja, varför byta? Jag förespråkar alltid att man behåller det man är nöjd med och slår bra med. Annars är det inte alls sååå svårt att hitta en tum förlängda med 2 grader up. Köp/sälj på facebook för golf, bara slänga ut en annons om köpes där så lär du få en del svar. Sen är fråga om du hittar årets modeller vilket du kanske inte gör där.

Men som sagt är du nöjd med dina G25or så förläng dom och bocka dom och kör vidare. Betydligt billigare än ett nytt set. Annars sälj dina G25or och köp ett begagnat set med dom specsen du ska ha.
Tack för ditt utförliga svar, det uppskattas skall du veta!! Jag är supernöjd med mina G25 men vill såklart ha bästa förutsättningarna enligt min kropp och sving. Kan man bocka grafikklubbor?? Han jag köpte klubborna av sa att man inte kunder göra detta då det inte var stål? Men som sagt går det så vill jag absolut göra det! Var kan jag förlänga och bocka klubborna?? Tar jag själv kontakt med Ping "Sverige" gällande att ändra lie, eller?? Jag är novis så förlåt för alla frågeställningarna.. =)
Driver: Cobra F9 Smoke 6,0
Fairwaywood/hybrid: Mizuno JPX 900
Järn: Callaway X Forged 18 (4-PW)
Wedge: TaylorMade Hi Toe 50 & 56
Putter Toulon
Boll: TP5x
Instagram: Sullanos
Användarens profilbild
Sullanos
Inlägg: 149
Blev medlem: 25 nov 2016, 09:31
Ort: Västerås (Boden)
Kontakt:

Kan det har varit så att det kostar 2000:- att förlänga klubborna hos Ping inkl fixa lie? Det är ändå järn 5-9, PW, W och SW totalt åtta klubbor. Låter det rimligt??
Driver: Cobra F9 Smoke 6,0
Fairwaywood/hybrid: Mizuno JPX 900
Järn: Callaway X Forged 18 (4-PW)
Wedge: TaylorMade Hi Toe 50 & 56
Putter Toulon
Boll: TP5x
Instagram: Sullanos
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Glöm inte greppen, såvida inte verkstan kan rädda alla grepp så tillkommer den kostnaden för grepp och omgreppning. Vissa bjuder på omgreppning men greppet kostar, hur ping gör kan jag inte svara på!

Det var mig du skrev till om mizunojärnen på fb, kul att du frågar här. Helt rätt! :)

Att hitta en tum förlängda med grafitskaft går men är inte lika lätt som förlängda med stålskaft. Ping ska ha väldigt bra kundservice så det kan vara värt att snacka med ping.

Pingjärnen är byggda med den lilla "fickan" på nacken för att kunna bockas om men eftersom de är gjutna klubbor så ska det göras av någon som kan.

Vad baserade de 2 grader upright på? Lietest? Bollbana? Känns som en väldigt standardsiffra när man kommer över en halv tum längre, sen är det få som mäter effektiv lie eller kollar på det som kan göra skillnad.
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Det är klubbhuvudet som bockas inte skaftet, dock kan det vara problematiskt med grafitskaft då de inte alltid klarar påfrestningarna.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Sullanos
Inlägg: 149
Blev medlem: 25 nov 2016, 09:31
Ort: Västerås (Boden)
Kontakt:

MizunoMade skrev:Glöm inte greppen, såvida inte verkstan kan rädda alla grepp så tillkommer den kostnaden för grepp och omgreppning. Vissa bjuder på omgreppning men greppet kostar, hur ping gör kan jag inte svara på!

Det var mig du skrev till om mizunojärnen på fb, kul att du frågar här. Helt rätt! :)

Att hitta en tum förlängda med grafitskaft går men är inte lika lätt som förlängda med stålskaft. Ping ska ha väldigt bra kundservice så det kan vara värt att snacka med ping.

Pingjärnen är byggda med den lilla "fickan" på nacken för att kunna bockas om men eftersom de är gjutna klubbor så ska det göras av någon som kan.

Vad baserade de 2 grader upright på? Lietest? Bollbana? Känns som en väldigt standardsiffra när man kommer över en halv tum längre, sen är det få som mäter effektiv lie eller kollar på det som kan göra skillnad.
Hahaha, vad är oddsen att det var till dig jag skickade förfrågan! Du är den enda som säljer begagnade klubbor med plus 1 tum. =) Jag är ganska ny inom golfen så jag vet inte riktigt det där med 2 grader upright. Jag tror att bladet så låg perfekt mot golfmattan när jag ställde upp mig och svingade. Men som du säger, vi provade inte en massa olika lie utan han i buriken var ganska övertygande om just detta.
Driver: Cobra F9 Smoke 6,0
Fairwaywood/hybrid: Mizuno JPX 900
Järn: Callaway X Forged 18 (4-PW)
Wedge: TaylorMade Hi Toe 50 & 56
Putter Toulon
Boll: TP5x
Instagram: Sullanos
Användarens profilbild
Sullanos
Inlägg: 149
Blev medlem: 25 nov 2016, 09:31
Ort: Västerås (Boden)
Kontakt:



Jadå, man kan bocka grafitklubbor. Man kan bocka alla klubbor. Det där är bara skitsnack. Man värmer lite på dom med en värmepistol bara så går det fin fint.

Antingen gör du det hos Ping eller hos Dormy. Oavsett vilket så gå till Dormy, så skickar dom vidare klubborna åt dig till Ping.

Jag jobbar på Dormy och det kostar 200kr/klubba att förlänga och bocka dom. Men visst, ska du ändå lägga pengarna och om du trivs med klubborna så kan det vara värt att lägga det lilla extra och göra det hos Ping. Då fixar dom färgkoden på alla klubbor osv med åt dig. Blir mer komplett.
Tack för svaret, då skulle det bli kring 1600:- hos er på Dormy alltså? Förlåt min okunskap, då är klubban dels förlängd och min lie är också anpassad till det som jag önskar? Eller tillkommer det någoting mer? Läste om att grepp tillkommer tidigare i denna tråd, stämmer det? Eller är det 200:- per klubba med "allt inkluderat"? /Henrik
Driver: Cobra F9 Smoke 6,0
Fairwaywood/hybrid: Mizuno JPX 900
Järn: Callaway X Forged 18 (4-PW)
Wedge: TaylorMade Hi Toe 50 & 56
Putter Toulon
Boll: TP5x
Instagram: Sullanos
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

henrik.hedman skrev:
MizunoMade skrev:Glöm inte greppen, såvida inte verkstan kan rädda alla grepp så tillkommer den kostnaden för grepp och omgreppning. Vissa bjuder på omgreppning men greppet kostar, hur ping gör kan jag inte svara på!

Det var mig du skrev till om mizunojärnen på fb, kul att du frågar här. Helt rätt! :)

Att hitta en tum förlängda med grafitskaft går men är inte lika lätt som förlängda med stålskaft. Ping ska ha väldigt bra kundservice så det kan vara värt att snacka med ping.

Pingjärnen är byggda med den lilla "fickan" på nacken för att kunna bockas om men eftersom de är gjutna klubbor så ska det göras av någon som kan.

Vad baserade de 2 grader upright på? Lietest? Bollbana? Känns som en väldigt standardsiffra när man kommer över en halv tum längre, sen är det få som mäter effektiv lie eller kollar på det som kan göra skillnad.
Hahaha, vad är oddsen att det var till dig jag skickade förfrågan! Du är den enda som säljer begagnade klubbor med plus 1 tum. =) Jag är ganska ny inom golfen så jag vet inte riktigt det där med 2 grader upright. Jag tror att bladet så låg perfekt mot golfmattan när jag ställde upp mig och svingade. Men som du säger, vi provade inte en massa olika lie utan han i buriken var ganska övertygande om just detta.
Ja, jag får också alltid höra 2 upright men när jag sen testat vidare med lietester och andra saker så ska jag ha mindre. 2 upp stämmer på längden men problemet är sen effektiv lie som kan göra att du spelar 5 upp för att du vinklar så i träffen och det kan dessutom ändras med att din teknik ändras. Har du bollen nära eller längre bort i uppställning ändrar också effektiv lie så det är ett trixigt koncept att förstå sig på och få kontroll över.

Just ping är speciella på liejustering för läser man deras färgkodning så ser man lite stora skillnader.
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Getinthehole skrev:
Jag tycker du ska göra en ny CF.
Vad jag kan läsa av det TS skrivit så kan jag bara hålla med om detta.
Användarens profilbild
Sullanos
Inlägg: 149
Blev medlem: 25 nov 2016, 09:31
Ort: Västerås (Boden)
Kontakt:


Vänta nu. Ni provade inte olika lie osv utan han var "övertygad"? Låter inte som någon vidare CF. Hur klubban ligger på marken när du ställer upp är oväsentligt. Det händer mycket fram till det att du drar tillbaka klubban och svingar till bollen. Det är när du träffar bollen som är det viktigare och avgör lie, inte hur klubban ligger när du ställer upp till bollen.

Lievinkel beroende på hur lång man är (oftast). Är man en längre person så har man en tendens att stå mer upprätt och alltså träffa ute på tån med klubban i backen. Är man kort har man en tendens att träffa på hälen med klubban. Då vinklar man klubbhuvudet i relation till skaftet och korrigerar det.

Vad som händer då är att man får in bollträffen in i mitten (det klubban är byggd för) och ökar många viktiga saker som bollhastighet osv. Även att man undviker att få skruv i bollen utan att vilja det då det blir skruv i bollen om man träffar på tån eller hälen.

Jag tycker du ska göra en ny CF. Gå tillbaka dit där du gjorde den och kräv att du vill göra ett riktigt lietest, man kan inte bara gissa sig fram. Alla svingar så olika. Även fast det vanligaste är om man har en halv eller hel tum förlängt har runt 2 grader upright så är det inte ett recept som passar alla.

Sen så ska du givetvis PROVA olika klubbor med dom specsen du blir CF för så att du får känna på hur det känns. För det hoppas jag du fick göra? Alltså slå med en klubba som var en tum förlängd och med 2 grader upright, eller?
Nejdå, jag är nöjd! Jag fick ett bra bemötande och hjälp vid CF utprovningen. Just nu var det en lie åt typ motsvarande håll (röd prick). Som sagt jag är novis på detta med utrustning. Skall ringa Dormy och få en prisuppgift på vad det kostar samt vad Ping kan tänkas göra med dom. Vill inte lägga en förmögenhet då dom har ett par år på nacken men jag gillar verkligen mina klubbor och är inte beredd att hosta upp över 8 tusen för ett nytt och anpassat golfset, inte just nu iaf.
Driver: Cobra F9 Smoke 6,0
Fairwaywood/hybrid: Mizuno JPX 900
Järn: Callaway X Forged 18 (4-PW)
Wedge: TaylorMade Hi Toe 50 & 56
Putter Toulon
Boll: TP5x
Instagram: Sullanos
Skriv svar