Vilken boll använder du och varför?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Sedan Tour Balata försvann har det i princip endast spelats med ProV1. Något enstaka pack av andra bollar, men finner att V1 är bäst. Taylormade:s bättre bollar har jag uppskatt, men håller tyvärr dåligt. Vice har inte provats.

Årets första boll förvann i lördags, då några danska gästspelare troligtvis tog fel boll.
MrWall
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 maj 2017, 16:41

stevvee skrev:
Mikael316 skrev:
stevvee skrev: Olika bollar beter sig olika oavsett vilken nivå man är på. Så att blanda bollar under en runda är ju jättedåligt om kanske inte ännu sämre för en hög handikappare än en låg.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Håller med dig på många punkter stefan men här håller jag faktiskt inte med dig.

Jag tror absolut inte det är en nödvändighet att spela på samma boll. Fullt möjligt att spela på hittebollar och göra det bra. Dessutom riktigt gött för plånboken.

Att ha samma boll jämnt är enligt mig bra om man spelar ett spel där man ställer krav på bollflykt startpunkt och sådant. Där du bestämmer ett visst typ av slag med specifika krav. Det kostar oftast lite mer då man köper bollar på ett helt annat sätt. Finns ju bra alternativ hos tex outofbounds eller liknande.

Det jag menar är att om du spelar ett spel där det enda som betyder något är om bollen går i hål eller träffar fairway. Bryr man sig inte om hur bollen reagerar eller vad du gör för att få bollen att reagera på just det sättet är det ovärt både i tid och pengar att lägga energi på att spela samma boll.

Tror själv att spelare av alla hcp finns i båda dessa grupper.
Sant men jag tänker såhär.
En spelare med högt hcp har oftast sämre koll på sig själv och kan uppfatta olika bollflykter som ett fel i svingen men egentligen så är det för att du ena gången spelade en pro v1X och andra en supersoft. Eller när man Chippar och bollarna kommer ut olika tror man att det är en själv det är fel på men egentligen så är det bollen som kommer ut olika.

En med lägre hcp kan ha större möjlighet att märka dessa skillnader då sen troligtvis känner sig själv bättre och därför är det mindre känsligt för en bättre spelare att spela på olika bollar för man har mer kunskap om hela koncepetet.

Sen måste man inte spela på nya bollar utan går alldeles utmärkt med begagnat men bara man spelar en modell hela tiden så man vet hur den beter sig så man inte helt plötsligt slår 10 meter längre efter att man drog förra bollen i vattnet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Intressant. Jag är som sagt hcp19 på väg neråt (hoppas jag) och jag kan känna igen mig i beskrivningen att jag får olika bollflykt såklart men tänker då alltid att det är sving/träff/balans etc. och inte bollen. Känns som att köpa ett 50-pack från out of bounds av samma boll kan vara ett bra alternativ till en början och jobba därifrån.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

MrWall skrev:
stevvee skrev:
Mikael316 skrev: Håller med dig på många punkter stefan men här håller jag faktiskt inte med dig.

Jag tror absolut inte det är en nödvändighet att spela på samma boll. Fullt möjligt att spela på hittebollar och göra det bra. Dessutom riktigt gött för plånboken.

Att ha samma boll jämnt är enligt mig bra om man spelar ett spel där man ställer krav på bollflykt startpunkt och sådant. Där du bestämmer ett visst typ av slag med specifika krav. Det kostar oftast lite mer då man köper bollar på ett helt annat sätt. Finns ju bra alternativ hos tex outofbounds eller liknande.

Det jag menar är att om du spelar ett spel där det enda som betyder något är om bollen går i hål eller träffar fairway. Bryr man sig inte om hur bollen reagerar eller vad du gör för att få bollen att reagera på just det sättet är det ovärt både i tid och pengar att lägga energi på att spela samma boll.

Tror själv att spelare av alla hcp finns i båda dessa grupper.
Sant men jag tänker såhär.
En spelare med högt hcp har oftast sämre koll på sig själv och kan uppfatta olika bollflykter som ett fel i svingen men egentligen så är det för att du ena gången spelade en pro v1X och andra en supersoft. Eller när man Chippar och bollarna kommer ut olika tror man att det är en själv det är fel på men egentligen så är det bollen som kommer ut olika.

En med lägre hcp kan ha större möjlighet att märka dessa skillnader då sen troligtvis känner sig själv bättre och därför är det mindre känsligt för en bättre spelare att spela på olika bollar för man har mer kunskap om hela koncepetet.

Sen måste man inte spela på nya bollar utan går alldeles utmärkt med begagnat men bara man spelar en modell hela tiden så man vet hur den beter sig så man inte helt plötsligt slår 10 meter längre efter att man drog förra bollen i vattnet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Intressant. Jag är som sagt hcp19 på väg neråt (hoppas jag) och jag kan känna igen mig i beskrivningen att jag får olika bollflykt såklart men tänker då alltid att det är sving/träff/balans etc. och inte bollen. Känns som att köpa ett 50-pack från out of bounds av samma boll kan vara ett bra alternativ till en början och jobba därifrån.
Oavsett om bollen är perfekt eller ej så är det iallafall bättre att alltid plocka upp en likadan boll så du vet hur den reagerar när du Puttar osv. Prova gärna och kom med en feedback om du märkt om det gått bättre eller sämre med att spela på samma. Sen behöver det inte vara A-klass utan B eller till och med C kan vara riktigt bra att spela med


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Jag hattar runt lite mellan Srixon ad333 tour, Wilson fg tour och Callaway Hex chrome. I princip tar jag den billigaste bollen med urethaneskal jag hittar för stunden. Men det spelar inte så stor roll, väldigt tveksamt om jag har nån nytta av det egentligen.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Spelar sedan något år tillbaka uteslutande på Vice bollar. Började med Vice Pro när de kom men har nu gått över till Vice Pro Plus för att få ner spinnen några snäpp. Brukar gå 8-10 dussin/säsong och då känns det skönt att inte behöva pröjsa 4-500kr/dussinet, beställer dessutom stundtals med mitt namn tryckt på bollen under kampanjer för lite extra lyxkänsla.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Mekla
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 jan 2016, 10:28

Brukar spela Prov1 2015

Provade Chrome Soft ett par rundor nu.

Väldigt positivt överraskad

Saknade inget och fick väldigt fin "bite" med backspinn på greenerna
Hcp 8,x


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Cobra BioCell +
3(4)W: TM Aeroburner (Jetspeed 3HL)
Järn: Srixon Z 545 Pro Modus 120 5-PW
Hybrid: Callaway XR PRO 3
Wedge: Cobra Tour Trusty 50' 55' 60' 64'
Putter: Scotty Cameron Newport
Boll: Prov1/ Chrome Soft
Hcp: 9,6
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Jämförde ytterst lite idag på banan. J7 identiskt långa och samma stopp på green dock kändes det som att slå en pingisboll med chrome soft. Puttningen lite klickigare ljud med CS. Drivern var också identiska. Dock ingen skillnad i ljud/känsla på den.
PRO V1 stannar i bagen men lär spela några rundor med CS när man har vunnit ett dussin.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Roosted
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 jan 2017, 20:29
Ort: Hyllinge, Helsingborg

Jag använder Callaway Chrome soft och har gjort det i snart två säsonger.

Tycker bollen passar alla mina slag och beter sig bra i vind också. Vill ha en mjuk känsla runt och på greenen, tycker om en mjuk träff och ljud vid puttning. Det får absolut inte låta för mycket mellan boll och klubba när jag puttar.
Dessutom är det dussinpriset bra, 399:- för nya på Dormy och 279:- på en Dormy Outlet. Svårt att klaga på Truvis bollen också. Kan följa bollen mycket bättre i luften, hittar den enklare på fairway och i ruff. Följer puttlinjen fint o och med alla rutor, enkelt och se om man puttat bollen på linjen eller inte.
WITB 2020
Driver Taylor Made M2 10,5 grader, Spoon Taylor Made M2 FW 3 15 grader, Hybride Taylor Made M2 3 19 grader, 4-PW Nike VR Pro Combo, Wedgar 50* 54* 58* Titleist Vokey SM5, Boll: Titleist Pro V1.
HCP 3,5
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Wilson Dx3 Urethane, billig boll som dessutom har lågt spinnvärde och fantastik känsla runt/på greenerna för att ändå gå så långt ifrån tee.

Dessutom riktigt snygg med den färgade loggan på bollen.

Testa!
Saltar alltid en bra story
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Har spelat Pro V1 / NXT Tour i största möjliga utsträckning, men sedan jag märkte att en del bollar är magnetiserade till vatten så blev det lite för dyrt i längden... :)

Testade ett dussin Chrome Soft och gillade verkligen bollen!

Just nu spelar jag dock på en C-klass TaylorMade Project (a) efter rekommendation i podden. Verkligen ett bra pris och en superskön boll! Har ännu inte fått ordning på känslan med puttern då jag bara spelat en runda med den. Men den är skön från tee till green och även superbillig! (köpte 50st).

Får jag välja själv så är det Pro V1 / NXT Tour som gäller, när plånboken bestämmer så blir det TM Project A, i alla fall tills jag lär mig hålla bollen bort från vattnet! ;)
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Skriv svar