Vilken boll använder du och varför?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
MortyM
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 jan 2017, 12:01
Ort: Stockholm

Vet inte om detta har diskuterats eller om det finns en tråd som behandlar frågorna redan, hittade ingen tråd i alla fall.


Under 2016 prövade jag lite olika bollar, allt från Wilson DX3 U, Srixon Z-Star, Bridgestone B330-S och så klart Pro V1/x.

Pro V1 är den boll jag spelat på en längre tid och den boll jag fortfarande gillar bäst. Dock så gillade jag Wilson DX3 U och avsluta säsongen med den då den är modell billigare än V1.

Känslan jag har inför 2017 är att jag kommer gå tillbaka till Pro V1, kanske till och med V1 x. Jag slår väldigt högt samtidigt som jag vill ha mer spinn vid green...X or no X. Det kommer bli den stora frågan denna försäsong.

Vad spelar ni med 2016 och vad kommer ni spela 2017?
Hur tänkte ni när ni valde boll, V1 kontra V1 x eller dylikt?
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Finns en bolltråd men är kanske inte exakt lika men du kan ju kika där vad som sägs.
viewtopic.php?f=32&t=813


Men annars så tänker jag iår spela med Pro v1 utan att ens fundera över något annat.
Varför ?
JO 2016 och 2015 har jag provat en hel del bollar och kört mest på Callaway supersoft för vill ha distans och rakare slag. Men när jag äntligen vågade prova Pro V1 slutet av säsongen så blev jag fast, vilken jäkla fantastisk boll i alla lägen. Jag trivs väldigt bra med den helt enkelt.

Hur bollen känns med wedgar samt putter tycker jag är bland det viktigaste i mitt spel.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Förra året såg bollanvändandet ut såhär för min del:

April: Bridgestone B330-RX (som jag avslutade 2015 med)
Maj-Juni: Bridgestone B330-S
Juli: Callaway Chrome Soft
Aug -> Pro V1

Och jag gillar samtliga bollar ungefär lika mycket. Pro V1 är snäppet goare, vill jag tro att jag tycker, men såklart markant dyrare. Den känns skönast av ovan nämnda med puttern och på finesslag. Chrome Soft var jag nöjd med förutom att den ibland störtdök på ett otroligt konstigt sätt, främst från ruff, om man träffade bollen lite konstigt. Aldrig sett det hända med någon annan boll, men det hände 4-5 gånger under juli månad (när jag förvisso spelade mycket) med den bollen.

Kommer inleda året med Pro V1 men kanske provar Pro V1X också och ser vad som händer med bollflykten med driver och järn.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
MortyM
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 jan 2017, 12:01
Ort: Stockholm

Stevvee, tack för tråden!
Admin kan flytta denna till den andra tråden om en vill. :)

Det känns dels som en hel vetenskap det här med olika bollar samtidigt som det i slutändan handlar om en personlig känsla och vad som är viktigt i form av längd, känsla, spinn osv.

Chrome Soft känns som en prisvärd boll men att den dyker ibland låter inte så lockande. :)

http://www.titleist.se/golf-balls/pro-v1-pro-v1x
Kollat lite på denna, är ju en ren reklaminriktad sida men ändå lite intressant.


Någon som har koll på Callway SR2?

Tack för att ni ville dela med er av era tankar kring detta.
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Jag lirar voltfärgade Nike RZN black. En boll som givit mig bättre resultat än någon annan, bättre resultat på scorer det vill säga. Gillar att den är så synlig och den spinner alldeles utmärkt men främst väldigt stadig i vind.
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Jag är inte sådär vansinnigt kinkig, men det måste vara minst tredelsbollar iallafall.
För ett par år sedan hittade jag TM´s Rocketballz, jätteskön och jag har köpt på mig några dussin.
Som lök på laxen har jag den dåliga smaken att inte slå bort lika många bollar som för bara några år sedan, så jag har inte lika stpr ruljans som för några år sedan.

Annars har jag lite förkärlek för TM´s bollar generellt, men titleist NXT tour och PRO V1or är ju alltid fint att spela på.
Bridgestone har några sköna , då närmast B330 serien.

Callaway har jag aldrig riktigt fastnat för?

Men jag har testat Volviks premiumboll, mkt trevlig!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
wisell
Inlägg: 88
Blev medlem: 23 nov 2015, 21:17

Har spelat många olika bollar pro v1 v1x nxt, srixon, nike, vice pro mm det som jag känner är att det bör vara en 3 delsboll. spelar nu en v1 då jag inte vill ha mer spinn. testade Nike nzt? efter masters då jag fick med mig några från rangen och måste säga att jag är imponerad. kommer de fortsätta tillverka dom bollarna så finns det absolut möjlighet att det kan var de framöver.

nått jag absolut inte kan spela är callawaybollarna med hexagon dimplar. :oops:
___________________________________

Driver: TBN
Spoon: Cobra speedzone
FW7: Cobra RADspeed
Järn: Cobra Forged Tec 5-pw
Wedgar: Clevland RTX 4 48* 52* 56*
Putter: bettinardi
Boll: Pro v1

instagram: awisell
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Jag lirar till 95% Pro V1, men ibland testar jag V1x också.
Har testat Vice PRO dock inte Plus modellen mer än nått slag och den tycker jag mäter sig med V1an.
Tour Preferred spelade jag ett par dussin i somras också, både X och vanliga. Vilken som jag passar bäst med där vet jag faktiskt inte nu.

Nu i år har ju Titleist kommit med en ny Pro V1 men enligt vad jag har hört så är V1x oförändrad? Någon som vet något om det?
Dom säger att V1an nu är nya x och är den som spinner mindre på långa slag. Så jag måste nog prova bägge innan jag vet känns det som.

Sen Nassau Quattro är ju intressant, och den ska vara samma boll som Taylormades Tour Preferred eftersom Nassau tillverkar bollarna åt Taylormade enligt shopen på Arninge GK.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
MortyM
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 jan 2017, 12:01
Ort: Stockholm

Erikxson skrev:Sen Nassau Quattro är ju intressant, och den ska vara samma boll som Taylormades Tour Preferred eftersom Nassau tillverkar bollarna åt Taylormade enligt shopen på Arninge GK.
Har jag förstått det rätt så är Nassau Quattro-bollarna, Kirkland Signature?
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

MortyM skrev:
Erikxson skrev:Sen Nassau Quattro är ju intressant, och den ska vara samma boll som Taylormades Tour Preferred eftersom Nassau tillverkar bollarna åt Taylormade enligt shopen på Arninge GK.
Har jag förstått det rätt så är Nassau Quattro-bollarna, Kirkland Signature?
Kirkland Signature är Nassau ;)
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Skriv svar