Vilken boll använder du och varför?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Niklas
Inlägg: 1095
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Just nu blir det Callaway SR2 för att Dormy har de för 299 kr/dussin och jag slår bort två bollar per runda i snitt och spelar ganska mycket. Riktigt bra längd, men stannar inte riktigt lika snabbt på green som de bollar jag gillar bäst.

Callaway chrome soft sjukt bra spinn runt green för mig och bra längd. 399 kr/dussin är egentligen prisvärt för denna boll, men känns fortfarande som mycket pengar när man slår bort för mycket.

Gillar Titleist Pro V1, men med det priset och hur slitna bollarna är efter nio hål känns det som rena rånet. NXT Tour är bättre då, men då är Callaway Chrome Soft bättre för samma pris.

Ett tips är att XXL har Titleist bollar lite billigare, dock tunt utbud. De hade Callaway Chrome Soft för 379 kr/dussin förut.

Slår jag bort tre bollar en runda byter jag till hittebollar resten av rundan för då spelar det ingen roll längre...
Hcp: ~12
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Niklas skrev:Just nu blir det Callaway SR2 för att Dormy har de för 299 kr/dussin och jag slår bort två bollar per runda i snitt och spelar ganska mycket. Riktigt bra längd, men stannar inte riktigt lika snabbt på green som de bollar jag gillar bäst.

Callaway chrome soft sjukt bra spinn runt green för mig och bra längd. 399 kr/dussin är egentligen prisvärt för denna boll, men känns fortfarande som mycket pengar när man slår bort för mycket.

Gillar Titleist Pro V1, men med det priset och hur slitna bollarna är efter nio hål känns det som rena rånet. NXT Tour är bättre då, men då är Callaway Chrome Soft bättre för samma pris.

Ett tips är att XXL har Titleist bollar lite billigare, dock tunt utbud. De hade Callaway Chrome Soft för 379 kr/dussin förut.

Slår jag bort tre bollar en runda byter jag till hittebollar resten av rundan för då spelar det ingen roll längre...
Testa Vice, tror du kommer att gilla de. Finns en "gott-och-blandat"-låda man kan börja med för att hitta vilken modell som passar dig. Och sen om man beställer 5 dussin eller fler får man 50% rabatt. :)
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Niklas
Inlägg: 1095
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

joakim.pekkari skrev:
Niklas skrev:Just nu blir det Callaway SR2 för att Dormy har de för 299 kr/dussin och jag slår bort två bollar per runda i snitt och spelar ganska mycket. Riktigt bra längd, men stannar inte riktigt lika snabbt på green som de bollar jag gillar bäst.

Callaway chrome soft sjukt bra spinn runt green för mig och bra längd. 399 kr/dussin är egentligen prisvärt för denna boll, men känns fortfarande som mycket pengar när man slår bort för mycket.

Gillar Titleist Pro V1, men med det priset och hur slitna bollarna är efter nio hål känns det som rena rånet. NXT Tour är bättre då, men då är Callaway Chrome Soft bättre för samma pris.

Ett tips är att XXL har Titleist bollar lite billigare, dock tunt utbud. De hade Callaway Chrome Soft för 379 kr/dussin förut.

Slår jag bort tre bollar en runda byter jag till hittebollar resten av rundan för då spelar det ingen roll längre...
Testa Vice, tror du kommer att gilla de. Finns en "gott-och-blandat"-låda man kan börja med för att hitta vilken modell som passar dig. Och sen om man beställer 5 dussin eller fler får man 50% rabatt. :)
Kan vara värt att prova. Ska spela med deras Pro Soft enligt deras högst ovetenskapliga "vilken boll du ska spela med-test", men kan vara värt att prova gott och blandat lådan.
Hcp: ~12
SDahlgren
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 maj 2017, 10:35

Spelar nästan enbart callaway SR2 för att jag tycker den har en skön känsla både i de långa spelet och runt green. Sen är den prisvärd med sina 299kr/dussin. Hade jag kunnat välja utan att tänka på priset hade jag nog valt PRO V1x men nu försvinner de alldeles för mycket bollar vissa rundor och jag3-5ggr i veckan så det kan bli väldigt dyrt då :lol:
Driver: TM M1 10,5gr
Fw3:TM M1 15gr
Fw5: TM M1 19gr
Järn:4-P Titleist ap2 714
Wedgar: vokey SM7 50gr, 54gr, 58gr
Putter: Scotty Cameron California montery
Hcp:10,6
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Köpte två dussin Bridgestone B330-RXS 2017. Otroligt vilken spinn den bollen har! Ni som, likt mig, svingar under 105mph med drivern borde verkligen testa den. Men testa årets version, jag upplever att den är skönare än tidigare upplagor.

Bild
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Hollowind skrev:Köpte två dussin Bridgestone B330-RXS 2017. Otroligt vilken spinn den bollen har! Ni som, likt mig, svingar under 105mph med drivern borde verkligen testa den. Men testa årets version, jag upplever att den är skönare än tidigare upplagor.

Bild
Vann ett dussin av den där bollen på en longdrive i våras. Bild
Man kanske ska prova och se vad den har att erbjuda ändå då.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Erikxson skrev:Man kanske ska prova och se vad den har att erbjuda ändå då.
Lätt värt att ta med en sleeve ut på en kvällsrunda och se vad du tycker :)
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
niclaska
Inlägg: 30
Blev medlem: 28 mar 2017, 11:57
Ort: Göteborg

Precis gått över till Chrome Soft från Pro V1x. Mest för att testa något nytt. Måste säga att jag är positivt överraskad. Tycker inte jag tappat något i längd från tee. Likvärdig runt greenerna och skön känsla med puttern. ++++
"Är inte du för arg för att spela golf?"

Driver: Titleist 915 D3 10,5° Aldila X
3W: TaylorMade Rocketballz St2. Diamana 60 X, 15°
3-PW: Titleist 714 AP2 Dynamic Gold X100
Wedgar: Titleist SM6 50°, 54°, 58°
Putter: Ping Karsten TR Anser 2
Nilsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 06 jul 2017, 08:15

Någon som har erfarenhet av Srixon Q-Star?
Ska ju tydligen påminna om NXT Tour S men är lite billigare.

Testade precis Bridgestone Fix - trivdes rätt bra med den och dessutom billig. Jag är dock kanske inte den bästa att göra en bedömning, bara spelat i 3 månader och har HCP 22,9.
Shaggy
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 mar 2017, 10:39

Kör mestadels 3-delsbollar av typ Titleist NXT Tour, Taylormade projekt (a), Wilson DX3U. Är sugen att testa Srixon AD333Tour :)
Dessa känns som om det är mest prisvärt för mig
Skriv svar