Tips på hybrider

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

HenkeSnäs skrev:
långryggen skrev:Utan att försöka framställa mig som en besserwisser skulle jag påstå att om du har en 21° hybrid med ett stiffskaft och inte får upp den i luften så beror det mest troligt inte på huvudet i sig.
Skaftet är säkert en ingrediens, men det kanske är en teknikfråga? Har du en T3, och isåfall, får du upp den i luften?

Självklart har du rätt i att det antagligen inte är vare sig klubbhuvudet eller skaftet som är boven i dramat, utan det handlar nog mest om min teknik som inte är så bra som den borde vara men det är något jag jobbar på och anledningen att jag frågar om tips på hybrider är att jag vill hitta hybrider som generellt är lättspelade och är "kända" för att ha bra lyft i bollen för att underlätta i min bristande teknik. Och att jag är insnöad på titleist är att jag har driver och hybrid där redan och jag gillar hur hybriden ligger bakom bollen vid addressering. Men det jag funderar på är att när jag senast spela aktivt för ca 20 år sedan så klassades titleist som klubbor för de bättre spelarens och inga klubbor en medelhandikappare skulle ha att göra med.
Det var därför jag undrade lite över om du har en spoon och hur den beter sig? För NORMALT så borde det inte vara några problem att få upp en modern 21° hybrid.
Om du skulle beskriva din sving, är den specifikt flack eller brant?

Det kan ju vara så enkelt som att skaftet är för styvt, vilket jag skulle tycka ändå, men det behöver ju inte lösa hela knuten ändå.
Sen var det väl så att för 20 år sedan fanns det inte hybrider i någon utsträckning öht ;)
Men tiden då ett märke ansågs för svårt för medelgolfaren är nog relativt förbi, nu har ju de flesta om inte alla märken lite olika klubbor för lite olika nivåer.

Och det där med fåfägna behöver du inte skämmas över, jag är precis likadan, har förmodligen "för svåra" klubbor för mitt hcp, men ack så snygga de är att se på!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
HenkeSnäs
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 jan 2017, 21:55

Har ingen spoon i bagen just nu. Har dock en gammal macgregor trä3 som är ca 20 år gammal (det är en metalwood dock) med ett stålskaft och den är inga större problem för mig att få upp i luften. Min sving för nuvarande är väldigt brant och jag har haft en tendens att "delofta" min järn. Kommer väldigt mycket ner på bollen. Enligt trackman så är min Aoa runt -6° med en hel del forward press. Detta är något jag försökt jobba på under vintern och jag ser förbättringar där helt klart.
Högerspelare
Driver: Titleist 915 D2 9.5°
Spoon: Letar efter en
Hybrid: Titleist 915 H 21°
Järn: Cobra Fly-Z+
Wedge: Cobra Tour Trusty 50/54/58
Putter: 20 år gammal "All American"
HCP: inget officiellt hcp men 11hcp för 20 år sen
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

HenkeSnäs skrev:
långryggen skrev:Utan att försöka framställa mig som en besserwisser skulle jag påstå att om du har en 21° hybrid med ett stiffskaft och inte får upp den i luften så beror det mest troligt inte på huvudet i sig.
Skaftet är säkert en ingrediens, men det kanske är en teknikfråga? Har du en T3, och isåfall, får du upp den i luften?

Självklart har du rätt i att det antagligen inte är vare sig klubbhuvudet eller skaftet som är boven i dramat, utan det handlar nog mest om min teknik som inte är så bra som den borde vara men det är något jag jobbar på och anledningen att jag frågar om tips på hybrider är att jag vill hitta hybrider som generellt är lättspelade och är "kända" för att ha bra lyft i bollen för att underlätta i min bristande teknik. Och att jag är insnöad på titleist är att jag har driver och hybrid där redan och jag gillar hur hybriden ligger bakom bollen vid addressering. Men det jag funderar på är att när jag senast spela aktivt för ca 20 år sedan så klassades titleist som klubbor för de bättre spelarens och inga klubbor en medelhandikappare skulle ha att göra med.
Titleist är fortfarande inte det mest ultimat-lättspelade som finns där ute, de riktar sig fortfarande till en spelare som inte behöver all hjälp de kan få. Men för den sakens skulle är de inte heller svårspelade.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

HenkeSnäs skrev:Har ingen spoon i bagen just nu. Har dock en gammal macgregor trä3 som är ca 20 år gammal (det är en metalwood dock) med ett stålskaft och den är inga större problem för mig att få upp i luften. Min sving för nuvarande är väldigt brant och jag har haft en tendens att "delofta" min järn. Kommer väldigt mycket ner på bollen. Enligt trackman så är min Aoa runt -6° med en hel del forward press. Detta är något jag försökt jobba på under vintern och jag ser förbättringar där helt klart.
Är du lika brant på bollen med hybriderna t.ex. så förstår jag att du kommer ha problem. Då skulle jag troligen inte rekommendera en klubba som har mindre än 24° till dig. Men det kan som sagt också vara skaftet. Ett första steg skulle kunna vara att skruva upp den 915H du har så mycket som möjligt samt sätta i ett lättar regularskaft så kan det nog hända grejer!
HenkeSnäs
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 jan 2017, 21:55

MaxP skrev:
HenkeSnäs skrev:Har ingen spoon i bagen just nu. Har dock en gammal macgregor trä3 som är ca 20 år gammal (det är en metalwood dock) med ett stålskaft och den är inga större problem för mig att få upp i luften. Min sving för nuvarande är väldigt brant och jag har haft en tendens att "delofta" min järn. Kommer väldigt mycket ner på bollen. Enligt trackman så är min Aoa runt -6° med en hel del forward press. Detta är något jag försökt jobba på under vintern och jag ser förbättringar där helt klart.
Är du lika brant på bollen med hybriderna t.ex. så förstår jag att du kommer ha problem. Då skulle jag troligen inte rekommendera en klubba som har mindre än 24° till dig. Men det kan som sagt också vara skaftet. Ett första steg skulle kunna vara att skruva upp den 915H du har så mycket som möjligt samt sätta i ett lättar regularskaft så kan det nog hända grejer!

Japp Max jag är istort sett lika brant med hybriden. Har ställt upp den max nu men har inte haft möjlighet att testa den ännu ute då vädret varit sisådär för golfspelande här. Men ska ut imorgon och testa den samt verkligen se hur ändringarna kommit med svingen där jag försökt jobba på pressen och att inte komma så brant mot bollen. Det känns ganska bra när jag stått och slagit in i nätet i garaget här hemma så jag håller tummarna. Är nog ändå inne lite på att försöka byta mitt nuvarande stiffskaft i hybriden mot ett lite lättare regularskaft. Gjorde det med min driver och där såg jag positiva saker i simulatorn iaf.

Bara börja jaga någon som vill byta skaft med mig.
Så någon som är sugen på ett fujikura pro80h stiff skaft med titleist adapter och har ett lättare regularskaft liggandes så hojta till.
Högerspelare
Driver: Titleist 915 D2 9.5°
Spoon: Letar efter en
Hybrid: Titleist 915 H 21°
Järn: Cobra Fly-Z+
Wedge: Cobra Tour Trusty 50/54/58
Putter: 20 år gammal "All American"
HCP: inget officiellt hcp men 11hcp för 20 år sen
HenkeSnäs
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 jan 2017, 21:55

Var ute på banan idag och spela 18 hål. Använde hybriden väldigt mycket för jag tänkte att lite mängdträning skulle hjälpa, och det gjorde det. Lyckades få lite mer lyft på bollen än vad jag tidigare haft så det kändes väldigt positivt. Har inte riktigt den höjd jag vill ha eller carry. Men med lite mer nötande så ska det här nog kunna bli bra.
Märkte även med min driver som jag bytt skaft i från ett diamana stiffskaft till ett betydligt lättare project x regularskaft gjorde gott för mig. Härligare höjd och en mycket trevligare bollflykt, även hjälpt mig öka på längden med ca 10-15m jämfört med i höstas.
Högerspelare
Driver: Titleist 915 D2 9.5°
Spoon: Letar efter en
Hybrid: Titleist 915 H 21°
Järn: Cobra Fly-Z+
Wedge: Cobra Tour Trusty 50/54/58
Putter: 20 år gammal "All American"
HCP: inget officiellt hcp men 11hcp för 20 år sen
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

HenkeSnäs skrev:Var ute på banan idag och spela 18 hål. Använde hybriden väldigt mycket för jag tänkte att lite mängdträning skulle hjälpa, och det gjorde det. Lyckades få lite mer lyft på bollen än vad jag tidigare haft så det kändes väldigt positivt. Har inte riktigt den höjd jag vill ha eller carry. Men med lite mer nötande så ska det här nog kunna bli bra.
Märkte även med min driver som jag bytt skaft i från ett diamana stiffskaft till ett betydligt lättare project x regularskaft gjorde gott för mig. Härligare höjd och en mycket trevligare bollflykt, även hjälpt mig öka på längden med ca 10-15m jämfört med i höstas.
Vad har du för lyxigt boende såndu kan pinna runt 18 hål i februari???
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
HenkeSnäs
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 jan 2017, 21:55

Bor i strängnäs och en Pay and Play bana i närheten har öppet året runt. Och idag var det hyffsat väder så gäller att passa på. Finns chans att det blir en runda imorgon med.
Högerspelare
Driver: Titleist 915 D2 9.5°
Spoon: Letar efter en
Hybrid: Titleist 915 H 21°
Järn: Cobra Fly-Z+
Wedge: Cobra Tour Trusty 50/54/58
Putter: 20 år gammal "All American"
HCP: inget officiellt hcp men 11hcp för 20 år sen
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

HenkeSnäs skrev:Bor i strängnäs och en Pay and Play bana i närheten har öppet året runt. Och idag var det hyffsat väder så gäller att passa på. Finns chans att det blir en runda imorgon med.
Kan det var fogdö?
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
HenkeSnäs
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 jan 2017, 21:55

Det stämmer bra det Mikael.
Inte världens roligaste eller bästa bana, men kan man komma ut och spela på bana i februari så duger det åt mig. Mycket skönare att se bollflykt på riktigt istället för i en simulator och bara stå och slå bollar i garaget
Högerspelare
Driver: Titleist 915 D2 9.5°
Spoon: Letar efter en
Hybrid: Titleist 915 H 21°
Järn: Cobra Fly-Z+
Wedge: Cobra Tour Trusty 50/54/58
Putter: 20 år gammal "All American"
HCP: inget officiellt hcp men 11hcp för 20 år sen
Skriv svar