tankar kring utprovning wedgar

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
djerneborn
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 apr 2016, 11:11
Ort: Göteborg

Efter lite stenslag, skaftböjningar och generellt slitage under 3 säsonger tror jag att det blir svårt att undvika nyköp av wedgar.
Dock har jag aldrig provat ut wedgar enligt konstens alla regler, men känner att det borde vara prioriterat jämfört med ex. pris.
Frågan är hur man ska tänka, på hemma klubben har vi en grym studio med flightscope som skulle kunna vara bra, men räcker det?
sen en annan fråga - brukar custom fitting vara free of charge även för wedgar. när jag provade ut mina järn kostade varken själv utprovningen eller anpassningen. är det samma sak när man enbart köper tre wedgar?
hellre långt och rakt än kort och snett
Instagram: @djerneborn
Twitter: @djerneborn
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

djerneborn skrev:Efter lite stenslag, skaftböjningar och generellt slitage under 3 säsonger tror jag att det blir svårt att undvika nyköp av wedgar.
Dock har jag aldrig provat ut wedgar enligt konstens alla regler, men känner att det borde vara prioriterat jämfört med ex. pris.
Frågan är hur man ska tänka, på hemma klubben har vi en grym studio med flightscope som skulle kunna vara bra, men räcker det?
sen en annan fråga - brukar custom fitting vara free of charge även för wedgar. när jag provade ut mina järn kostade varken själv utprovningen eller anpassningen. är det samma sak när man enbart köper tre wedgar?
Personligen tycker jag wedgarna är de klubbor som kräver mest utprovningsmässigt. Letar du efter en "uppsättning" så blir det ett väldigt arbete för att hitta rätt. Eftersom det är klubbor du använder på så många olika sätt och du vill ha något som passar rakt igenom. Gör jag en riktigt customfitting på wedgar (där spelaren vill att allting passar) så går jag igenom följande:

- Slaglängd - Carry kontra existerande klubbor och varandra - Det går bra att göra på matta men rekommenderat är från gräns.
- Distanswedgar - Dvs wedgar på "mellan-avstånd", detta vill jag göra på gräs för att se hur grind och bounce funkar tillsammans.
- Finesswedgar/chippar - testa olika loft och grinds runt greenerna för att se vad du trivs med
- Bunkerslag - Detta gör jag mest sällan men är i min mening underskattat.
Användarens profilbild
djerneborn
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 apr 2016, 11:11
Ort: Göteborg

MaxP skrev:
djerneborn skrev:Efter lite stenslag, skaftböjningar och generellt slitage under 3 säsonger tror jag att det blir svårt att undvika nyköp av wedgar.
Dock har jag aldrig provat ut wedgar enligt konstens alla regler, men känner att det borde vara prioriterat jämfört med ex. pris.
Frågan är hur man ska tänka, på hemma klubben har vi en grym studio med flightscope som skulle kunna vara bra, men räcker det?
sen en annan fråga - brukar custom fitting vara free of charge även för wedgar. när jag provade ut mina järn kostade varken själv utprovningen eller anpassningen. är det samma sak när man enbart köper tre wedgar?
Personligen tycker jag wedgarna är de klubbor som kräver mest utprovningsmässigt. Letar du efter en "uppsättning" så blir det ett väldigt arbete för att hitta rätt. Eftersom det är klubbor du använder på så många olika sätt och du vill ha något som passar rakt igenom. Gör jag en riktigt customfitting på wedgar (där spelaren vill att allting passar) så går jag igenom följande:

- Slaglängd - Carry kontra existerande klubbor och varandra - Det går bra att göra på matta men rekommenderat är från gräns.
- Distanswedgar - Dvs wedgar på "mellan-avstånd", detta vill jag göra på gräs för att se hur grind och bounce funkar tillsammans.
- Finesswedgar/chippar - testa olika loft och grinds runt greenerna för att se vad du trivs med
- Bunkerslag - Detta gör jag mest sällan men är i min mening underskattat.
är grundtanken att ha samma skaft i wedgar som i regular järn? jag har ett DG Pro x100 i mina järn, men har läst att många har ett mjukare skaft i wedgarna?
hellre långt och rakt än kort och snett
Instagram: @djerneborn
Twitter: @djerneborn
Niklas
Inlägg: 1095
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Vill bara poängtera det Max säger med att prova från gräs. Och helst samma underlag som på hemmabanan. Går ju inte alls annars.
Hcp: ~12
jefro_444
Inlägg: 132
Blev medlem: 24 nov 2014, 15:33
Ort: Falun

Niklas skrev:Vill bara poängtera det Max säger med att prova från gräs. Och helst samma underlag som på hemmabanan. Går ju inte alls annars.
Kan inte annat än hålla med och precis så jag tänkt när jag nu ska byta ut samtliga wedgar i bagen inför årets säsong. Prova tillsammans med din lokala pro och prova på det underlag som majoriteten av dina rundor spelas på. De om något måste vara det som är avgörande för vad för wedgar du ska spela med. Inte vad som funkar från rangen eller en annan bana du spelar då och då. Måste trots allt utgå från den bana du spelar mest på.
Driver: Ping G30 LST TFC 10,5° Spoon: Ping G30 TFC 14,5° Hybrid: Ping G Tour 90 19° Järn: Ping I20 4-W Wedgar: Callaway MD3 Milled S-Grind, 50° 10, 54° 10 & 58° 9 Putter: Odyssey O-Works Marxman S Black Winn
Skriv svar