Peggar du högt/lågt när du slår driver? Varför?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
BTB
Inlägg: 100
Blev medlem: 14 maj 2014, 18:54

Jag har alltid peggat ganska högt när jag ska slå min driver och hovrat klubban en aningens över mark, det har gett mig en bra bollträff men också hjälpt mig att "samla ihop mig" innan slaget.
När det blåser brukar jag pegga lite lägre men inte så jag behöver starta baksvingen när klubban vilar mot backen. Har funderat på att prova med lägre peggning men är intresserad av att höra hur andra tänker :)
Hur tänker ni när ni peggar? och vilka motiv finns?
BTB
Redigering pga syftningsfel.
Driver: Cobra King F6 11° Skaft: Aerotech Regular/stiff
3W: Mizuno JPX 850 15°
Järn: Mizuno MP-54 5-PW
Hybrid: Mizuno MP-H4 4, JPX 850 19°
Wedge: SCOR 4161 50°, 54° 58°
Putter: Mizuno MP-A302
Boll: Bridgestone B330 RXS
Hcp: 9,1
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4703
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag startar alltid med klubban mot marken för att det ska bli enklare att adressera klubbhuvudet.
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Beroende på hur jag vill få utslaget så peggar jag upp så lågt d går på just d hålet. vete tusan om jag gör rätt, men det passar mig bra iaf.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Brukar ha det klassiska "halva bollen ovanför drivern". Startar klubban från backen, men har börjat på fundera om man ska få in en ny rutin, med lite waggles och sen starta från luften.
Har idag ingen rutin som är huggen i sten, varken på järnslag eller driverslag. Vilket gör att man bara kliver upp och klipper till bollen, med blandade resultat.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
slegowitzh
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 maj 2014, 16:37

Peggar högre om jag behöver längd, lägre om jag behöver mer kontroll. Tycker det är lättare att "hugga" ut en drive mitt i banan medan jag slår betydligt längre "svepande" drives.
BTB
Inlägg: 100
Blev medlem: 14 maj 2014, 18:54

Har jobbat med ny rutin och börjat pegga lägre så jag startar från backen, det här var svårare än jag trodde men nu har jag en gemensam rutin för alla klubbor (utom puttern).
Märkligt hur svårt det är att ändra vissa saker. I början duffade jag hela tiden med all de negativa effekter det fick...
Till slut började allt falla på plats och nu är det riktigt bra :D Dessutom har jag fått ner bollen lite och kan med vilja få en högre bollbana, vilket jag hade problem med tidigare! inte så dumt att ha den möjligheten!

Rutinen som är gemensam numera, börjar med klubbval,
Ställer mig bakom bollen väljer landningsplats och sikte cirka 50 cm framför bollen. Gör en eller två provsvingar.
Går fram, parkerar klubban, parkerar fötterna, känner av balansen i fötterna, sätter höfterna i rätt vinkel och huvudet likaså.
Precis innan jag börjar baksvingen sätter jag fokus på jämnt grepptryck genom hela svingen.
Funkar kanon (än så länge :-) ) och idag blir det första tävlingen jag tar med mig det ut, keep my fingers crossed!
Driver: Cobra King F6 11° Skaft: Aerotech Regular/stiff
3W: Mizuno JPX 850 15°
Järn: Mizuno MP-54 5-PW
Hybrid: Mizuno MP-H4 4, JPX 850 19°
Wedge: SCOR 4161 50°, 54° 58°
Putter: Mizuno MP-A302
Boll: Bridgestone B330 RXS
Hcp: 9,1
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Du peggar högt så att den lägsta punkten på svingen kan vara en bit bakom bollen. Då är klubbhuvudet på väg uppåt. Du behöver då mindre spinn (spinnen lyfter bollen) och kan då ha lägre loft på drivern eftersom bollen startar i en uppåtgående riktning. Har du lägre loft så blir ju mer av energin som förs över till bollen framåtgående rörelse istället för rotationsenergi i form av spinn.

Givietvis förlorar du i precision eftersom det är svårare att träffa bollen exakt i sweetspot. Dessutom går ett slag med låg spinn inte lika rakt.

Blanda dock inte ihop låg spinn med klubban vs lågspinnande boll http://www.golfmyter.se/2013/01/ar-lag- ... imalt.html
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
Skriv svar