Klubbor och skaft funderingar

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
espinord
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 mar 2017, 18:48

Hej,
Skaffade mig grönt kort i April förra året och spelade hela förra säsongen med ett set schyssta nybörjarklubbor som det egentligen inte var fel på.
Men fick mersmak för sporten och bestämde mig för någon månad sen för att köpa ett nytt set som jag tänkt använda till kommande säsong.
(Klubborna jag köpte är F6 serien från Cobra 5-pw, hybrid samt driver, allt med reg skaft)
Valde reg skaft på grund av att min svinghastighet var alldeles för seg och tekniklös förra säsongen och tänkte att reg skulle passa mig alldeles utmärkt.
Men har försökt tränat teknik inomhus och framför simulatorn och märker nu att min svinghastighet börjar öka avsevärt jämnfört
med förra säsongen, och nu snittar jag mina utslag med drivern runt 250-260m (enligt simulatorn).
Så problemet är att jag tror stiff skaft är att föredra nu så man har nått att "växa i", eller vad tror ni? Värt att nämna är väl att bollarna enligt simulatorn får en rak bollbana och hamnar där dom ska, inge spridda skurar. Men är orolig att man ska lära sig mer och reg skaft blir för mjukt.

Stort tack i förhand, alla tips n trix tas emot med glädje!

Med vänliga hälsningar.
Senast redigerad av espinord den 22 mar 2017, 19:04, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

espinord skrev:Hej,
Skaffade mig grönt kort i April förra året och spelade hela förra säsongen med ett set schyssta nybörjarklubbor som det egentligen inte var fel på.
Men fick mersmak för sporten och bestämde mig för någon månad sen för att köpa ett nytt set som jag tänkt använda till kommande säsong.
(Klubborna jag köpte är F6 serien från Cobra 5-pw, hybrid samt driver, allt med reg skaft)
Valde reg skaft på grund av att min svinghastighet var alldeles för seg och tekniklös förra säsongen och tänkte att reg skulle passa mig alldeles utmärkt.
Men har försökt tränat teknik inomhus och framför simulatorn och märker nu att min svinghastighet börjar öka avsevärt jämnfört
med förra säsongen, och nu snittar jag mina utslag med drivern runt 250-260m (enligt simulatorn).
Så problemet är att jag tror stiff skaft är att föredra nu så man har nått att "växa i", eller vad tror ni? Värt att nämna är väl att bollarna enligt simulatorn får en rak bollbana och hamnar där dom ska, inge spridda skurar. Men är orolig att man ska lära sig mer och reg skaft blir för mjukt.

En annan grej jag skulle vilja ha synpunkter/tips på är vad ni skullle rekomendera för loft på en framtida FW som jag tänker köpa, högt, lågt, mitt emellan? (Drivern är ställd på 10,5 och hybriden 24,5)

Stort tack i förhand, alla tips n trix tas emot med glädje!

Med vänliga hälsningar.
Mitt tips är att slå utomhus när det blir dags. Kan du där slå bollen rakt 250 meter ser jag inget behov av att byta skaft! :) men det är alltid känsla! Prova runt och testa. Själv ligger jag mellan stiff och x-stiff nästan i hastighet men spelar regularskaft i järnen. En fråga om känsla och smak! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

espinord skrev:Hej,
Skaffade mig grönt kort i April förra året och spelade hela förra säsongen med ett set schyssta nybörjarklubbor som det egentligen inte var fel på.
Men fick mersmak för sporten och bestämde mig för någon månad sen för att köpa ett nytt set som jag tänkt använda till kommande säsong.
(Klubborna jag köpte är F6 serien från Cobra 5-pw, hybrid samt driver, allt med reg skaft)
Valde reg skaft på grund av att min svinghastighet var alldeles för seg och tekniklös förra säsongen och tänkte att reg skulle passa mig alldeles utmärkt.
Men har försökt tränat teknik inomhus och framför simulatorn och märker nu att min svinghastighet börjar öka avsevärt jämnfört
med förra säsongen, och nu snittar jag mina utslag med drivern runt 250-260m (enligt simulatorn).
Så problemet är att jag tror stiff skaft är att föredra nu så man har nått att "växa i", eller vad tror ni? Värt att nämna är väl att bollarna enligt simulatorn får en rak bollbana och hamnar där dom ska, inge spridda skurar. Men är orolig att man ska lära sig mer och reg skaft blir för mjukt.

En annan grej jag skulle vilja ha synpunkter/tips på är vad ni skullle rekomendera för loft på en framtida FW som jag tänker köpa, högt, lågt, mitt emellan? (Drivern är ställd på 10,5 och hybriden 24,5)

Stort tack i förhand, alla tips n trix tas emot med glädje!

Med vänliga hälsningar.
Precis som Mikael säger så ska du nog fortsätta med det skaftet om resultatet är samma utomhus. Flex vid svinghastighet är ett gammalt sett att se på det, handlar mer om ditt tempo och din bollflykt. Jag spelar x-stiff i järn och svingar ganska hårt med järnklubbor. Anledningen är för att jag slår väldigt högt och använder skaften för att få ner banan och lite mer kontroll men mest sitter det nog i min teknik. Det finns ingen standard för stiff, reg osv. Skiljer sig från märke till märke. Om du gillar grejerna och de känns bra så fortsätt.
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
espinord
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 mar 2017, 18:48

MizunoMade skrev:
espinord skrev:Hej,
Skaffade mig grönt kort i April förra året och spelade hela förra säsongen med ett set schyssta nybörjarklubbor som det egentligen inte var fel på.
Men fick mersmak för sporten och bestämde mig för någon månad sen för att köpa ett nytt set som jag tänkt använda till kommande säsong.
(Klubborna jag köpte är F6 serien från Cobra 5-pw, hybrid samt driver, allt med reg skaft)
Valde reg skaft på grund av att min svinghastighet var alldeles för seg och tekniklös förra säsongen och tänkte att reg skulle passa mig alldeles utmärkt.
Men har försökt tränat teknik inomhus och framför simulatorn och märker nu att min svinghastighet börjar öka avsevärt jämnfört
med förra säsongen, och nu snittar jag mina utslag med drivern runt 250-260m (enligt simulatorn).
Så problemet är att jag tror stiff skaft är att föredra nu så man har nått att "växa i", eller vad tror ni? Värt att nämna är väl att bollarna enligt simulatorn får en rak bollbana och hamnar där dom ska, inge spridda skurar. Men är orolig att man ska lära sig mer och reg skaft blir för mjukt.

En annan grej jag skulle vilja ha synpunkter/tips på är vad ni skullle rekomendera för loft på en framtida FW som jag tänker köpa, högt, lågt, mitt emellan? (Drivern är ställd på 10,5 och hybriden 24,5)

Stort tack i förhand, alla tips n trix tas emot med glädje!

Med vänliga hälsningar.
Precis som Mikael säger så ska du nog fortsätta med det skaftet om resultatet är samma utomhus. Flex vid svinghastighet är ett gammalt sett att se på det, handlar mer om ditt tempo och din bollflykt. Jag spelar x-stiff i järn och svingar ganska hårt med järnklubbor. Anledningen är för att jag slår väldigt högt och använder skaften för att få ner banan och lite mer kontroll men mest sitter det nog i min teknik. Det finns ingen standard för stiff, reg osv. Skiljer sig från märke till märke. Om du gillar grejerna och de känns bra så fortsätt.
Tack för svaren.
Jag får helt enkelt slå några bollar utomhus och se hur bollbanan blir innan jag börjar fundera på nytt skaft. :)
Sohlberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Hur långt slår du j7 i simulatorn? Om man slår 145m eller längre brukar dom på dormys rekommendera stiff! Själv slår jag 145 med j7 och har reg s300 XP95 och dom passar mig perfekt!
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Sohlberg skrev:Hur långt slår du j7 i simulatorn? Om man slår 145m eller längre brukar dom på dormys rekommendera stiff! Själv slår jag 145 med j7 och har reg s300 XP95 och dom passar mig perfekt!
Ett reg s300?

Sen måste man nog fråga vad det är för simulator och om det är carry eller totallängd för trådskaparens längder. 250-260 m är väldigt långt för en som inte spelat ett år än, som vanligt inte omöjligt men oerhört ovanligt. Helst skulle man vilja få lite svingdata mer än bara längd.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Sohlberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Enannantanke skrev:
Sohlberg skrev:Hur långt slår du j7 i simulatorn? Om man slår 145m eller längre brukar dom på dormys rekommendera stiff! Själv slår jag 145 med j7 och har r300 XP95 och dom passar mig perfekt!
Ett reg s300?

Sen måste man nog fråga vad det är för simulator och om det är carry eller totallängd för trådskaparens längder. 250-260 m är väldigt långt för en som inte spelat ett år än, som vanligt inte omöjligt men oerhört ovanligt. Helst skulle man vilja få lite svingdata mer än bara längd.

Ursäkta R300 ska det naturligt vis vara!
Har nu ändrat
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Sohlberg skrev:
Enannantanke skrev:
Sohlberg skrev:Hur långt slår du j7 i simulatorn? Om man slår 145m eller längre brukar dom på dormys rekommendera stiff! Själv slår jag 145 med j7 och har r300 XP95 och dom passar mig perfekt!
Ett reg s300?

Sen måste man nog fråga vad det är för simulator och om det är carry eller totallängd för trådskaparens längder. 250-260 m är väldigt långt för en som inte spelat ett år än, som vanligt inte omöjligt men oerhört ovanligt. Helst skulle man vilja få lite svingdata mer än bara längd.

Ursäkta R300 ska det naturligt vis vara!
Har nu ändrat
Ja detr då sannerligen inget att be om ursäkt för :)
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
espinord
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 mar 2017, 18:48

Enannantanke skrev:
Sohlberg skrev:Hur långt slår du j7 i simulatorn? Om man slår 145m eller längre brukar dom på dormys rekommendera stiff! Själv slår jag 145 med j7 och har reg s300 XP95 och dom passar mig perfekt!
Ett reg s300?

Sen måste man nog fråga vad det är för simulator och om det är carry eller totallängd för trådskaparens längder. 250-260 m är väldigt långt för en som inte spelat ett år än, som vanligt inte omöjligt men oerhört ovanligt. Helst skulle man vilja få lite svingdata mer än bara längd.

Det är totallängd jag pratar om, må hända att det är ovanligt men är sant i detta fallet.
Vill hitta saker och ting jag kan göra som får mig att bli bättre som golfare på alla plan och försöker därför läsa på samt träna/spela runt 3 gånger i veckan. Och absolut, återkommer gärna med mer data efter nästa besök. :)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Totallängd är sällan intressant vid val av skaft. Fokusera mer på svinghastighet exempelvis. Som tagits upp i tidigare trådar går det att slå ett skaft sol inte passar väldigt bra ändå.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar