Arccos 360

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Jochen
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 mar 2017, 11:45

Tjena!

Är det någon som har testat Arccos 360? Är ute efter ett statistikverktyg och har sneglat på Shot Scope, Game golf Live och Arccos 360. Fastnat mest vid den sistnämnda och tänkte kolla om ni har erfarenhet av dessa enheter och vilken ni isf skulle rekommendera.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jochen skrev:Tjena!

Är det någon som har testat Arccos 360? Är ute efter ett statistikverktyg och har sneglat på Shot Scope, Game golf Live och Arccos 360. Fastnat mest vid den sistnämnda och tänkte kolla om ni har erfarenhet av dessa enheter och vilken ni isf skulle rekommendera.
Jag har använt och äger såväl Game Golf Live som Arccos. Arccos är utan tvekan det mest lättanvända (även om det inte heller är perfekt) - tyvärr är det lite svårt med de svenska banorna fortfarande men det är bara att skicka ett mejl till dem och be om uppdatering så brukar de flesta banor komma med på 24h.
j0akim_
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 maj 2014, 13:07
Ort: Lidköping

Jag är också lite sugen på Arccos. Har kollat i appen så att mina närmaste banor som jag spelar är med.. Duger den gott och väl som avståndmätare? Sålde nämligen min kikare eftersom det kändes lite kaka på kaka..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver Cobra AMP Cell 11°
FW: Cobra AMP Cell 13°
Järn: Cobra AMP Forged 4-P Stiff
Wedge: Cobra Tour Trusty 48° / 52° / 56°/ 60°
Putter: Odyssey Versa #9
Boll: Callaway CromeSoft
Grepp: Golf Pride Midsize
HCP: 15,3
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 344
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

Funderar på att skaffa Shot Scope eller Arccos. Är det någon som kan jämföra dessa båda?

Det vore ju jätteskönt om man inte behöver tänka på någon registrering medan man spelar utan bara får ut all statistik efteråt. För Shot Scope verkar det som att man måste manuellt på varje hål tala om var just hålet på green är för att få med en del puttstatistik, är det så även för Arccos? Känns som att det är något man kommer glömma titt som tätt och då får man ju ingen fullvärdig data om man missar registrera flera hål.

Shot Scope har en GPS klocka den kommunicerar med medan Arccos behöver en telefon i fickan hela tiden?

Är det okej att ha dessa på klubborna när man spelar tävling?
/ HE
j0akim_
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 maj 2014, 13:07
Ort: Lidköping

Har haft Arccos i 2 år nu och har inte stört mig på att ha telefonen i fickan. Nu släpps en ny version till Apple Watch, så har du serie 2 av klockan eller senare, så kan du lämna telefonen i bagen och låta klockan sköta registreringen av slag, samt att du kan se avstånd till green.

Inga problem att ha taggarna på klubborna vid tävling. Viktigt att sätta appen i turneringsläge bara, då stänger den av mätningen av hur vind och höjdskillnad påverkar längden.

Arccos missar väldigt sällan att registrera slag, men jag brukar alltid redigera puttarna efter rundan, då den kan ja svårt registrera exakt vart på greenen du slår första putten, även att du får registrera ifall du puttar på foregreen. All efter-redigering går sjukt smidigt och fort, så det är inget större projekt att göra.

Köp Arccos, du kommer inte bli besviken.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Driver Cobra AMP Cell 11°
FW: Cobra AMP Cell 13°
Järn: Cobra AMP Forged 4-P Stiff
Wedge: Cobra Tour Trusty 48° / 52° / 56°/ 60°
Putter: Odyssey Versa #9
Boll: Callaway CromeSoft
Grepp: Golf Pride Midsize
HCP: 15,3
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 344
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

Kul att höra att du är nöjd med Arccos, låter lovande. Jag kör med Android så Apple Watch är inget alternativ. Jag får väl spela någon runda med telefon i fickan innan jag köper något för att se hur det känns.
/ HE
j0akim_
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 maj 2014, 13:07
Ort: Lidköping

Har läst att många tycker att android-appen suger mycke batteri, så den känns inte lika utvecklad dit tyvärr. Köp en riktig telefon ;)


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Driver Cobra AMP Cell 11°
FW: Cobra AMP Cell 13°
Järn: Cobra AMP Forged 4-P Stiff
Wedge: Cobra Tour Trusty 48° / 52° / 56°/ 60°
Putter: Odyssey Versa #9
Boll: Callaway CromeSoft
Grepp: Golf Pride Midsize
HCP: 15,3
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 344
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

Satt igår kväll och försökte leta info på nätet om dessa. Känslan är att ingen är perfekt. Båda verkar missa en del slag bland annat. Hur funkar det med halvslag? Läggs de också på i snittstatistiken på klubblängderna? Verkar även vara en del pyssel efteråt. Lutar nog åt att jag avvaktar.
/ HE
j0akim_
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 maj 2014, 13:07
Ort: Lidköping

Kanske har fått lägga till max 5 slag på säg 25 rundor som jag använt systemet. Tycker inte det är något att klaga på. Halvslag räknas in i statistiken men de använder någon algoritm så att det inte påverkar vad du ”faktiskt” slår med din järn 7a exempelvis, eftersom den tar ett snitt på alla dina slag med just den klubban. Samma gäller ifall du slår ett dåligt slag, träffar ett träd osv.. Så räknas det in som ett slag, men systemet fattar själv att du inte slår 30 meter bakåt med flit.

Det är inget jättepyssel efteråt, men de beror ju på hur seriös du är med ditt spel! Ju mer tid du lägger desto bättre statistik får du så klart och ännu mer säkerhet kan du få i dina längder med respektive klubba!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Driver Cobra AMP Cell 11°
FW: Cobra AMP Cell 13°
Järn: Cobra AMP Forged 4-P Stiff
Wedge: Cobra Tour Trusty 48° / 52° / 56°/ 60°
Putter: Odyssey Versa #9
Boll: Callaway CromeSoft
Grepp: Golf Pride Midsize
HCP: 15,3
j0akim_
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 maj 2014, 13:07
Ort: Lidköping

Vet inte vad du använder för avståndsmätare idag, men man får ett tydligt uppvaknande att man inte slår så långt som man kanske tror, vilket gör att man kan påverka sin strategi och därmed kan göra klokare klubbval.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Driver Cobra AMP Cell 11°
FW: Cobra AMP Cell 13°
Järn: Cobra AMP Forged 4-P Stiff
Wedge: Cobra Tour Trusty 48° / 52° / 56°/ 60°
Putter: Odyssey Versa #9
Boll: Callaway CromeSoft
Grepp: Golf Pride Midsize
HCP: 15,3
Skriv svar