Arccos 360

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 344
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

Det är just detta som jag är ute efter. Att kunna logga slaglängderna på mina klubbor för jag har inte hundra koll på dessa just nu. Så jag är inte ute efter någon avståndsmätare, det använder jag idag en kombination av GPS klocka och laserkikare. Men det verkar som att man med Arccos och liknande även får fram en hel del annan statistik, som jag också tycker är intressant. Men blir det lite för mycket justering efteråt och man inte kan lita på allt så är jag inte lika intresserad.

Men man kan kanske bara använda detta ett tag för att mäta slaglängderna och sedan skippa allt annat...
/ HE
j0akim_
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 maj 2014, 13:07
Ort: Lidköping

Jag sålde min kikare innan jag köpte detta systemet och innan kikare hade jag annan Garmin GPS-klocka.

Innan de släppte Apple Watch-appen så körde jag med mobilen i fickan o där får man upp bild på hålet, man kan dra och peka vart på hålet man vill ha avstånd till och det funkar ypperligt. Man får då även förslag på vilken klubba man ska slå utifrån sitt snitt med varje klubba - detta blir mer och mer tillförlitligt ju fler rundor man spelat så klart, eftersom det finns fler loggade slag. Kan inte påminna mig om att den visat felaktigt förslag utan min pitch går 110 meter i snitt, 9a 120 osv. Så jag måste säga att systemet fungerar jäkligt bra.

Du får sen ditt spel nedbrutet i olika kategorier, Driving, chipping, bunker, puttning osv - så du kan se ditt aktuella HCP i varje kategori och sedan en sammanlagd HCP utifrån hur du lirat - stämmer förvånansvärt bra måste jag säga - hur det räknas ut kan man säkert läsa sig till, men inget jag lagt någon större vikt på - det blir däremot en tydlig fingervisning om vart man behöver träna osv. Jag lirar på 13 i HCP just nu, och jag kan se att jag behöver förbättra min Driving och chip/närspel där Arccos säger att jag har 26 i HCP respektive 22, men min sammanlagda Arccos HCP säger att jag lirar runt 18, vilket kan stämma för tillfället.

Som jag skrivit tidigare, det är inte särskilt mycket redigering i efterhand - och det man behöver göra går på några minuter - direkt i mobilen.
Driver Cobra AMP Cell 11°
FW: Cobra AMP Cell 13°
Järn: Cobra AMP Forged 4-P Stiff
Wedge: Cobra Tour Trusty 48° / 52° / 56°/ 60°
Putter: Odyssey Versa #9
Boll: Callaway CromeSoft
Grepp: Golf Pride Midsize
HCP: 15,3
BubbaB
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 apr 2016, 20:29

Hej J
Fungerar Apple Watch appen bra ? Kan man nu isåfall lägga iphonen i bagen eller bilen ?
Hur kan systemet räkna ut vind och vindriktning ? Är det något annat som du plussar för eller kanske inte fungerar bra ? Vissa klagar på att sensorerna kan lossna efter ett tag ?
//F
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

BubbaB skrev: 05 mar 2020, 10:51 Hej J
Fungerar Apple Watch appen bra ? Kan man nu isåfall lägga iphonen i bagen eller bilen ?
Hur kan systemet räkna ut vind och vindriktning ? Är det något annat som du plussar för eller kanske inte fungerar bra ? Vissa klagar på att sensorerna kan lossna efter ett tag ?
//F
How is wind speed and direction calculated?
Arccos Caddie’s artificial intelligence triangulates weather data in real time by pulling information from multiple weather sources.

Wind speed and direction do not seem to be accurate?
Local gusts and terrain aerodynamics (tree wind tunnel or uneven terrain) cannot be taken into account. The wind speed and direction is generalized for your location from a robust subset of weather data providers.


Med andra ord ägnar sig appen åt avancerade gissningar som troligtvis är lika bra som att jag skulle sitta hemma och gissa.
Nio noll
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 apr 2019, 19:41

Jag har använt Shotscopeklocka i 3 år och tycker det fungerar riktigt bra. Ville inte ha en telefon i fickan. Nu har de släppt en ny, snyggare och smidigare version. Tidigare var Shotscope enda sättet att få bra näspelsstatistik eftersom man när man plockar upp bollen ur hålet trycker in en knapp för det antal puttar man haft och klockan då registrerar var på green hålet är. Enkelt! Statistiken man då får är guld. Var landar inspelen i förhållande till hålet? Hur lång är första putten, etc. Något annat märke borde ha lagt till den funktionaliteten vid det här laget.

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

Användarens profilbild
korben
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 aug 2017, 15:17

2020 blir tredje säsongen med Arccos för mig och jag är väldigt nöjd med den.

Jag har spelat 80 rundor med den och som Joakim skrev så är det mest puttar jag redigerar. Med fler användare blir flaggplaceringen mer korrekt, spelade International igår och uppenbarligen hade en Arccos spelare varit där innan mig då alla flaggor visade på rätt ställe på appen.

Apple Watch är svår den här tiden på året då min (3 gen) inte riktigt uppfattar slagen med tröja och jacka som täcker mikrofonen. Spelade igår med telefonen i fickan och den missade ett slag hela rundan.

På sommaren funkar klockan väldigt bra.

Statistiken har varit väldigt hjälpsam, jag vet nu mer eller mindre precis hur långt jag slår alla klubbor i snitt (med rull, skulle vara bra att få carry men då behövs annan teknologi) och det som stod ut på en gång var att jag konsekvent valde för lite klubba på inspel. Har "sänkt" approach handikappet från 23 till 15 sedan jag började använda Arccos.
Hemmaklubb: Ingarö GK

Driver Ping G400 Max
3W Ping G425
Irons Callaway Hot X2 3-PW (3-4 Hybrid)
Wedge Titleist SM5 50, 54 SM6 58
Putter Odyssey Works #7 Versa

Hdcp: 13.5
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

korben skrev: 14 apr 2020, 11:38 2020 blir tredje säsongen med Arccos för mig och jag är väldigt nöjd med den.

Jag har spelat 80 rundor med den och som Joakim skrev så är det mest puttar jag redigerar. Med fler användare blir flaggplaceringen mer korrekt, spelade International igår och uppenbarligen hade en Arccos spelare varit där innan mig då alla flaggor visade på rätt ställe på appen.

Apple Watch är svår den här tiden på året då min (3 gen) inte riktigt uppfattar slagen med tröja och jacka som täcker mikrofonen. Spelade igår med telefonen i fickan och den missade ett slag hela rundan.

På sommaren funkar klockan väldigt bra.

Statistiken har varit väldigt hjälpsam, jag vet nu mer eller mindre precis hur långt jag slår alla klubbor i snitt (med rull, skulle vara bra att få carry men då behövs annan teknologi) och det som stod ut på en gång var att jag konsekvent valde för lite klubba på inspel. Har "sänkt" approach handikappet från 23 till 15 sedan jag började använda Arccos.
En fråga jag aldrig funderat över, ger statistiken dig Strokes Gained idag?
Användarens profilbild
korben
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 aug 2017, 15:17

MaxP skrev: 15 apr 2020, 06:44
En fråga jag aldrig funderat över, ger statistiken dig Strokes Gained idag?
Ja, på driving, approach, chipping, sand och putting.
Hemmaklubb: Ingarö GK

Driver Ping G400 Max
3W Ping G425
Irons Callaway Hot X2 3-PW (3-4 Hybrid)
Wedge Titleist SM5 50, 54 SM6 58
Putter Odyssey Works #7 Versa

Hdcp: 13.5
Skriv svar