Grepp + svingvikt

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Ollank
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:51

Hallåhallå

köpt ett par nike vapor fly på dormy med svinvikt D1 på alla järnklubbor. fantastiskt sköna klubbor, dock känns dom lätta pga svingvikten. Standardgreppet som sitter på väger 50 gram. Jag vill ha ett midsizegrepp men ändå inte går ner i svingvikt. Har sett att det finns midsizegrepp på Nordicagolf som väger 44 gram. Hur mke går svingvikten upp om jag monterar såna grepp på klubborna ? läste nånstans att 6 gram lättare grepp så går svingvikten up 1 en svingpunkt. Innebär det då från D1 till D2 ? Finns det någon utrustningsintresserad som kan förklara detta för mig ? :)
Jonassand
Inlägg: 6
Blev medlem: 09 feb 2017, 19:27

Hej. Minskad vikt på grepp kommer öka den svingvikt man mäter i en svingviktsvåg men i och med att man håller i den förändrade delen av hävstången är det inte säkert att man upplever en svingviktsförändring (om jag minns korrekt).
WITB
Cobra F6+
Cobra F6 Baffler 17 grader
712u
Adams CMB
Cleveland rotex 2.0 50-54-58
Ping Anser 2 TR1966
Ollank
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:51

Karma superlight midsize. Väger tydligen 44 gram. Finns på Nordica golf.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Härligt nördig tråd!
Finns nog en del utrustningsnördar här som ska kunna hjälpa. Tyvärr kan jag inte det här men inväntar fler svar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Henrik_Lundh
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 sep 2016, 11:26
Ort: Stockholm
Kontakt:

Getinthehole skrev:Det blir lite skillnad om det är vikt i greppet då ytan är större som vikten fördelas på.

Svingvikten ändras olika beroende på om det är grepp eller kapning t ex i tip.

Runt 5 gram i grepp upp/ner är en svingvikt.

Låter udda att ett midsize grepp skulle väga mindre än ditt std grepp. Undra vad det är.för kvalité på det midsize greppet då...

Ett tjockare grepp innehåller ju mer material och mer material bör öka vikten, inte minska den.
Precis som getinthehole säger så gör 5 gram på greppet ca 1 svingvikt i skillnad. Ett lättare grepp ökar svingvikten samtidigt som ett tyngre grepp minskar den.

Du kan läsa mer om de olika faktorerna här:

http://www.golfwrx.com/forums/index.php ... n-to-parts

Och lite mer allmänt om svingvikter och hur skalan ser ut här:

https://www.thoughtco.com/understanding ... ht-1560536

Lycka till med ombyggnationen [WHITE SMILING FACE]️

Sent from my FRD-L09 using Tapatalk
WITB 2020
Driver Taylor Made M1
Spoon Taylor Made Aeroburner
Adams Pro Hybrid
4-PW Ping S55
Wedgar 50/54/60 ERG W7
Putter Scotty Cameron Newport

http://www.henriklund.nu
Jonassand
Inlägg: 6
Blev medlem: 09 feb 2017, 19:27

Jag gillar också sådan här nörderi...
Jag vill dock slå ett slag för en försiktighet att ändra svingvikt genom greppskillnad. Svingvikt är ju egentligen en ratio mellan vikt och momentpunkt/jämviktspunkt. Ändrar man med vikt i greppändan så är det (tydligen) inte alltid man upplever en skillnad, praktiskt, i svingvikt. Detta då man håller i den del som är förändrad. Känslan av ökad svingvikt är för många, inklusive mig själv, en känsla om hur tungt huvuddelen/tippen av klubban upplevs.
Jag har läst av erkända teoretiker på ffa golfwrx att om man ämnar öka svingvikt bör detta allra helst göras i huvudänden, och då enklast med blytejp.
WITB
Cobra F6+
Cobra F6 Baffler 17 grader
712u
Adams CMB
Cleveland rotex 2.0 50-54-58
Ping Anser 2 TR1966
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Såg ett youtubeklipp om att handsken ändrar svingviten. Bara random tanke som gör allt åt helvete!! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Lefty71
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 maj 2016, 19:05

De mesta stämmer i ovanstående , det görs lättare grepp från fabriksmärken av just dessa anledningar. Lätta & Långa skaft i drivers
ex: 45,75" 43 grams grepp finns diverse märken.
Att korta dessa skaft sedan och med eftermarknads grepp som typ Golfgpride Multi compound blir aningnen knivigt. Det går men inte helt enkelt
för att få rätt känsla.

Att justera 1 enhet/svingvikt tror jag däremot är svårt att känna riktig skillnad på. D1 Eller D2 nja..
Däremot C8 - D1 är däremot en "aha upplevelse.

Jag har demolerat mängder med skaft / blad / grepp för att provat se vad som händer. Totalvikt /Moi tror jag mer kommer i focus framöver.
...Left is Right...
Driver: Taylormade M1 10.5* FW3: Taylormade M2 16.5 HL Hybrid:Taylormade M2 22*
Järn: AP-2 712 4-P Wedge: Wishon PCF Micro Tour 50,54&58 Putter: Ping Anser 2
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Här kommer en rejäl bump.
Tror ni jag kan ändra min svingvikt från D0,5 till D2 med hjälp av någon form av tyngre grepp eller blytejp?
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

JohanAdministratör skrev:Här kommer en rejäl bump.
Tror ni jag kan ändra min svingvikt från D0,5 till D2 med hjälp av någon form av tyngre grepp eller blytejp?

Tyngre grepp gör ju svingvikten lättare? Lättare grepp höjer dock.
Blytejp fungerar eller tipvikter.

Sen om du ändrar svingvikten uppe vid greppet så håller du ju i förändringen, inte säkert du känner av den så då.

Tänk en pinne ju mer vikt ifrån handen ju tyngre, ju mer närmare handen ju lättare blir det längst ut Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Skriv svar