Hur viktigt är val av boll för oss som är nya??

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Som trådnamnet säger. Hur viktigt är det att börja kika på olika bollar för oss (mig) som är nya inom golfen? Jag tog grönt kort nu i vår och tills nu spelat på lite olika billigare bollar. Känner dock att de är alldeles för hårda å går ju fan inte tex att putta med. E ju som puttkulor. Ska börja kolla på lite olika bollar men undrar lite om ni har tips för mig vad jag kan kika på? Något mellan de "dyraste" och "billigaste" kanske är lagom för mig eller ska man börja kolla på dyrare direkt?

Mitt mål iaf just nu är att hitta en boll jag trivs med och kan spela länge med. Så ingen boll jag spelar 1 månad med för att sedan byta igen utan vill lära känna bollen och lära mig spela med samma.

Känner att jag svamlar lite men hoppas ni förstår vad jag är ute efter. Svarar gärna på frågor som kan vara bra för er att veta om ni ska ge mig tips om detta, så shoot :)
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Idag spenderade jag en timme på puttinggreen med att testa lite olika bollar jag hade i bagen. Sedan tog jag med de ut på banan och testade de i skarp läge dels på utslag med drive, med J9, inspel med wedgar. Det är ett bra sätt att testa sig fram.

Sen vet jag att Bridgestone t.ex åker runt och har customfitting kring sina bollar.
Läs på dig lite om vilka bollar som spelas på de olika tourerna, de brukar kallas tourbollar.

De flesta golfare behöver mest hjälp kring greenerna och därför ska du prioritera en boll som hjälper dig t.ex att få spinn och stopp på bollen vid chippar och wedgar/pitchar.

Så här såg det ut idag på Kunsgängen GC.

MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag brukar säga att den viktigaste regeln är att ALLTID spela på samma boll. Är det Pinnacle Gold eller ProV1 är inte det absolut viktigaste -
Men du måste kunna känna igen vad bollen gör i alla lägen.

Nästa steg är helt enkelt att välja vilken boll detta är. Teoretiskt bör alla spelare ha en tourboll de spelar med oavsett nivå. Men det är såklart ekonomiskt ohållbart för de flesta! Ska du prova ut en boll, gör gärna som Johan här över. Men det viktigaste av allt där är att du hittar en boll som du trivs med runt greenerna och dina inspel. De långa slagen gör
Inte den stora skillnaden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

tack för svaren. Det låter som det var lite som jag misstänkte. Längden har mindre betydelsen än på å runt greenerna. Kommer testa några olika bollar i helgen å försöka få ner det till 3 olika. sen ut på banan å testa de 3 å sen bestämma mig för en boll som passar mitt spel bäst för tillfället, å hålla fast vid den.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Spelar numera på Bridgestone Tour B330-RX. Den passar mitt spel å framför allt så känner jag mig säker med den. Skön boll som f*n. Känner att det e den boll jag fick bäst känsla med runt å på greenerna vilket jag prioriterar. Längden e bra med dessa oxå så inga bekymmer där.
Längden e iofs inte bollens fel utan snarare mina kassa utslag imellanåt :lol:
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Skriv svar