Kapa/kortare Driver?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Swahn
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 dec 2016, 02:20

Hallå!

Har under senaste veckorna funderat en del på att kapa min driver något. Den stora förhoppningen är att på så sätt öka chansen att få en mer centrerad bollträff. Upplever nämligen att jag för ofta träffar bollen långt ut på tån eller ibland mot klacken.

Skulle va kul med lite feedback från er som har kapat era drivers, är ni nöjda och vad blev stora skillnaden?
Förstår att man ev kommer slå något kortare men det är jag absolut beredd att offra mot rakare slag. Är 191 cm så längden är inte mitt problem på banan.
Hcp 8 idag om någon undrar.

Tack på förhand!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Hej.

Beror väll lite på hur mycket du tänkt kapa, min spontana tanke är att prova greppa ner först och känna efter hur det känns då.

Annars finns det en del svar på din fråga i denna tråd

viewtopic.php?f=32&t=1545
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Swahn skrev:Hallå!

Har under senaste veckorna funderat en del på att kapa min driver något. Den stora förhoppningen är att på så sätt öka chansen att få en mer centrerad bollträff. Upplever nämligen att jag för ofta träffar bollen långt ut på tån eller ibland mot klacken.

Skulle va kul med lite feedback från er som har kapat era drivers, är ni nöjda och vad blev stora skillnaden?
Förstår att man ev kommer slå något kortare men det är jag absolut beredd att offra mot rakare slag. Är 191 cm så längden är inte mitt problem på banan.
Hcp 8 idag om någon undrar.

Tack på förhand!
+1 på Stevvee.

Jag kommer på mig själv med att slentrian-slå rätt ofta, dvs inte fokusera på att faktiskt träffa i mitten på klubbhuvudet och då blir det både tå och häl om vartannat. När jag väl gör det upplever jag att det faktiskt blir lite bättre. Kanske är du i en liknande situation?

Träffar du ofta på tån och gör klubban kortare är nog risken att du hamnar ännu längre ut på tån :).
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Har man problem med att träffa konsekvent runt centrum blir det bara bättre med en kortare driver. Du får mer kontroll över klubbhuvudet och därigenom bättre träffar.
Dock påverkas svingvikten med ett kortare skaft, detta är nånting som man själv får tycka och känna och ev vikta på huvudet. Prata med en klubbmakare om du vill vara seriös alternativt prova själv och try&learn.

Btw har jag ett 44" Graffaloy Blue Speedcoat Stiff med Titleist adapter om intresse finns.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Swahn
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 dec 2016, 02:20

Tack för svaren! Jag ska fundera lite!
Skriv svar