Intervall på loft och uppbyggnad av set.

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Mickar
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 maj 2017, 11:13

Jag har tagit upp min golf ganska nyligen igen efter 14 års frånvaro, och håller på att bygga ett nytt set med klubbor.
I nuläget ser det ut så som det står utskrivet nedan. Mina stora funderingar ligger på gapen mellan loft och hur jag ska komplettera mitt set. Trä 4an kommer att försvinna inom kort men vet inte vad jag ska ha där istället. Trä 4a och hybrid 3 ligger väldigt nära varandra i längd. Vad bör man peta in istället? Har svårt med längre järn än 5a.
Sen har jag inga wedgar o prata om i nuläget. Har en sliten 56 graders wedge som köptes på intersport för 17 år sen. Pw i steelheadklubborna ligger på 44 graders loft om jag inte misminner mig. Vilket intervall på loft bör man ha på wedgar?
Driver: Callaway BB Alpha 815
Woods: Callaway Diablo 4
Callaway xr hybrid 3
Järn: Callaway steelhead xr 5-pw
Wedgar: På önskelistan
Putter: Odyssey White hot rx Rossie

Hemmaklubb: Nyköpings Gk
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Wedgar är väl sjukt individuellt och självklart även en kostnadsfråga. Enligt Dormy's egen expert Fritte så verkar valet 52 & 58 väldigt populärt om du vill lira 2 wedgar.

Jag själv 5-PW och sedan 3st wedgar, 50, 54 & 60. Mest för att 60 är sjukt kul att spela med, 54 är min SW och 50 min gap-wedge. Jag tror du klarar dig jättebra med en 52 och en 58 men vill du peta in en tredje så kan du köra mindre gap mellan klubborna. Som sagt så är det jätteindividuellt och det finns ingen bestämd formula, så det är bara vad du känner. Vissa gillar en lägre gradig sandwedge och andra högre (58,60). Sen finns det de som lirar på 64 gradiga wedgar så det finns alla typer! :)

Det är väl egentligen hela tiden vad DU tyckar att du saknar, vilka slag skulle du vilja slå som du inte kan slå idag pga klubborna? En FW3/5 kanske kan vara på sin plats? Eller både och? :)
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Mickar
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 maj 2017, 11:13

Hur mycket bör skildnaden i längd va på trä 3 o hyb 3? Ska jag ha 3 wedgar eller 2 woods? Pros & cons.
Driver: Callaway BB Alpha 815
Woods: Callaway Diablo 4
Callaway xr hybrid 3
Järn: Callaway steelhead xr 5-pw
Wedgar: På önskelistan
Putter: Odyssey White hot rx Rossie

Hemmaklubb: Nyköpings Gk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mickar skrev:Hur mycket bör skildnaden i längd va på trä 3 o hyb 3? Ska jag ha 3 wedgar eller 2 woods? Pros & cons.
Praktiskt taget alla frågor om utrustning kommer bero på saker som din teknik, svinghastighet osv och är olika från spelare till spelare. Vi kommer praktiskt taget alltid tillbaka till att enda sättet att verkligen veta är att prova.
Mickar
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 maj 2017, 11:13

Det får nog bli några mil på matären o en dag på dormy eller motsvarande. Tack ☺
Driver: Callaway BB Alpha 815
Woods: Callaway Diablo 4
Callaway xr hybrid 3
Järn: Callaway steelhead xr 5-pw
Wedgar: På önskelistan
Putter: Odyssey White hot rx Rossie

Hemmaklubb: Nyköpings Gk
Skriv svar