Byta ut ord PW mot 46/48gradig wedge?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Swahn
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 dec 2016, 02:20

tjena!

Började redan förra säsongen känna att jag ev vill byta ut min ordinarie PW som ingår i det övriga järnen mot en "riktig" wedge, typ 46/48-gradig, som dom man vanligtvis har från cirka 52 till 60 grader.
Spelar idag med titleist AP2 som järn och har enbart vokey-wedgar, 52,56 å 60 grader. Fullständigt älskar att slå inspel med min 52-gradare men PW känns så jäkla annorlunda. Svårt att förklara men PW känns aningen "offset" eller nått lurt..
då har jag ändå 52an precis som järnen, ett par tum förlängda, tjockare grepp, upright mm..

Då är frågan, har ni själva provat göra detta byte eller någon uppfattning om detta? Idag står jag hellre å "tar i" med 52an än slår en lugn PW och det blir inte ofta bra... finns risken att glappet mellan 46/48 å 9an blir väldigt stort?

Hoppas ni förstår, och som vanligt, tack på förhand!
Cultshit
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 jun 2016, 06:28

Inget problem. Många som byter ut sin PW mot en riktig wedge. Spelade så i många år när jag spelade AP2. Hade då min Vokey i samma spec som mina järn.

Det som skilde var väl lite i längd, 3-4m på fulla slag. Men spelade en 46* som var bockad till 47*.
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Jag har samma tanke.

Vet dock inte om jag fullföljer det innan jag börjar kika på nya klubbor. I dagsläget får man ju kanske 4-PW, men för att få med J3 så skulle jag välja 3-9 och en separat wedge av eget val istället.
men det får nog som sagt vänta för min PW (MP-68) är ju ganska lik en traditionell wedge redan som det är.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Swahn skrev:tjena!

Började redan förra säsongen känna att jag ev vill byta ut min ordinarie PW som ingår i det övriga järnen mot en "riktig" wedge, typ 46/48-gradig, som dom man vanligtvis har från cirka 52 till 60 grader.
Spelar idag med titleist AP2 som järn och har enbart vokey-wedgar, 52,56 å 60 grader. Fullständigt älskar att slå inspel med min 52-gradare men PW känns så jäkla annorlunda. Svårt att förklara men PW känns aningen "offset" eller nått lurt..
då har jag ändå 52an precis som järnen, ett par tum förlängda, tjockare grepp, upright mm..

Då är frågan, har ni själva provat göra detta byte eller någon uppfattning om detta? Idag står jag hellre å "tar i" med 52an än slår en lugn PW och det blir inte ofta bra... finns risken att glappet mellan 46/48 å 9an blir väldigt stort?

Hoppas ni förstår, och som vanligt, tack på förhand!
Av min erfarenhet blir avståndsskillnaden alldeles för stor för mig att byta ut AP2 PWn mot en 48 graders wedge. Mycket av hjälpen försvinner med en medge utöver en klubba som AP2 vilket påverkar längden i slaget. Möjligen att en 46° hade varit något som passat mig bättre men då upplever jag istället glappet för stort upp mot andra wedgarna.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

MaxP skrev:
Swahn skrev:tjena!

Började redan förra säsongen känna att jag ev vill byta ut min ordinarie PW som ingår i det övriga järnen mot en "riktig" wedge, typ 46/48-gradig, som dom man vanligtvis har från cirka 52 till 60 grader.
Spelar idag med titleist AP2 som järn och har enbart vokey-wedgar, 52,56 å 60 grader. Fullständigt älskar att slå inspel med min 52-gradare men PW känns så jäkla annorlunda. Svårt att förklara men PW känns aningen "offset" eller nått lurt..
då har jag ändå 52an precis som järnen, ett par tum förlängda, tjockare grepp, upright mm..

Då är frågan, har ni själva provat göra detta byte eller någon uppfattning om detta? Idag står jag hellre å "tar i" med 52an än slår en lugn PW och det blir inte ofta bra... finns risken att glappet mellan 46/48 å 9an blir väldigt stort?

Hoppas ni förstår, och som vanligt, tack på förhand!
Av min erfarenhet blir avståndsskillnaden alldeles för stor för mig att byta ut AP2 PWn mot en 48 graders wedge. Mycket av hjälpen försvinner med en medge utöver en klubba som AP2 vilket påverkar längden i slaget. Möjligen att en 46° hade varit något som passat mig bättre men då upplever jag istället glappet för stort upp mot andra wedgarna.
Byta hela ap2 setet mot ett set MB kan väl vara något också. Ett set uppvinklade wedgar typ! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Swahn
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 dec 2016, 02:20

Stort tack för alla svar! Har nu beställt en
46gradig wedge. Lev om 2-3 veckor. Ska bli mycket spännande!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4704
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Är väl rätt vanligt i tourbagarna att man spelar set 3-9 och sen wedgar resten..
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

JohanAdministratör skrev:Är väl rätt vanligt i tourbagarna att man spelar set 3-9 och sen wedgar resten..
Tänker tourigt, spelar... inte riktigt så tourigt...
Fast hade iofs en första nia i helgen på 37 bto!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Skriv svar