Classic Tour by drivers.se

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4703
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Här kommer ett litet annorlunda inlägg skulle jag säga. Jag gillar att då och då jämföra "the real deal" med billigare "no name"-produkter.
Därför tänkte jag klicka hem ett trepack med Classic Tour 10 och testa. Är de skräp åker de i någon annans bag, antagligen tjejens. Eller Blocket, alternativt till och med tillbakaskickas. Ni som har ett skarpt öga ser att de är till 99% inspirerade av Cleveland CG 10 Tour Satin.

Jag skulle inte säga att det är en kopia då de inte utger sig för att vara en Cleveland CG 10 Tour Satin. Det är helt enkelt vad man inom klockvärlden kallar hommage. Hyllning till originalet fast med sin egen touch. Designen har de lyckats med men frågan är hur tekniken står sig.

Återkommer med svar så fort jag testat dem!

Bild
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Kikat lite på dessa å e nyfis, så ser fram emot en recension senare.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4703
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag hoppas de dyker upp imorrn då börjar testen på Kidta range med Protracer!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4703
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Nu är de här! 52, 56 & 60 grader heta!



Till en början så kan jag berätta att det gick fort att få hem dem. Beställde på onsdagen, leverans torsdag. Bra jobbat.

Nu har jag endast hunnit använda dem runt greenen. Ännu inte mätt upp och slagit särskilt många fulla slag med dem.

Utseende: Inga konstigheter - som ni ser i bilden ovan är det en clean snygg wedge. Någon kommenterade dirket på Twitter och frågade om det var en Titleist Vokey = gott betyg.

Skaft: Det är ett Stiffskaft - stål. Inga konstigheter kring green - kommer bli mer spännande när jag testar fulla slag. Men tyngden känns bra, tycker de känns litet tyngre än mina gamla Cleveland Tour Action 588.

Bounce: 52-8, 56-12, 60-8. Mina tidigare wedgar hade 8 -14 - 3. Den största skillnaden är förstås 60 gradersstickan. Jag upplevde det mycket enklare att slå långa chippar från fairway med den än med min gamla 60-gradare. Jag kunde trycka på mycket mer utan att riskera duffar. Jag tyckte även att den funkade utmärkt i bunkern. Jag slår mina bunkerslag med klubbhuvudet rätt square och tyckte det funkade fint.

56:an gled mycket fint genom tjockruffen där jag använde den mest under testet. Även om det var en hel del gräs mellan boll och klubba kom jag igenom gräset bra och fick fin bollkontakt från ruffen. När det kommer till chippar kommer jag framförallt använda 56:an för standardchippar och sedan 60:an för högre chippar, bunkerslag och lobbar.

52:an blir mer utav en approach wedge vid inspel. Testade den endast för lite chip n run på foregreen och det gick utmärkt.

Sulan: Wedgarna kommer med en standardsula. Ingen speciell slipning alltså för att påverka hur klubban glider. Jämfört med min gamla 60-gradare var det mycket enklare att vinkla ned den här klubban för att slå lobbslag från fairway, ruff och sand! Någon jag kommer ha en del nytta utav för att få stopp på bollen snabbare på korta avstånd.

Skåror: Djupt frästa skåror ska generera mer spinn enligt tillverkaren och nog genererade dem mer spinn än mina gamla Cleveland men det kan ju ha att göra med att mina gamla är välslitna sedan 2007. Jag har inte slagit chippar med bite tidigare helt enkelt för att mina wedgar varit för kassa men nu kunde jag direkt kontrollera längden bättre på chipparna genom att utnyttja skårorna. Framförallt på platta chippar, två, tre studsar sedan tog de stopp.

Grepp: Det ända som får ett minus här i recensionen, greppen var helt OK men efter att ha känt på Golf Prides Multicompound som sitter på Cobra t.ex. så finns det mer att önska. Greppen var inte kassa på något sätt men jag har funderingar på att byta dem.

Summa summarum: Om du har ont om cash är det ett grymt bra alternativ till de etablerade märkena. Men jag skulle nog välja Cleveland före dessa alla dagar i veckan om någon gav mig fritt val.

Se chippen live (http://instagram.com/p/pL8z11HkVz/)
Linusg
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 jun 2014, 21:19

Blev riktigt sugen på dessa, men de verkar bara finnas med Stiff skaft.
min svinghastighet är inte riktigt så att jag ska ha stiff. är det något problem då det gäller wedges?
Användarens profilbild
NilsAnders
Inlägg: 67
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:18
Ort: Uddevalla

@linusag
Om du har stiff i wedgen och låg svinghastighet så gör det att du slår direkt ner på bollen som antagligen kommer generera mycket spinn i slagen, att wedgen är stiff gör absolut ingenting, enligt mig.
En kompis till mig svingar runt 95mph, han testaden en proffs 52*/56* wedge med TRIPPELSTIFF i skaftet, han spann bollen runt 14500rpm istället för 13000rpm som han gjorde med sin egna, detta var testat i trackman
Drömmen är att åka runt med en husbil och lira med en polare på Nordea Tour och bli topp 500 i världen.
Golf är ingen sport, det är en livstil.
Taylormade all the way.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

NilsAnders skrev:@linusag
Om du har stiff i wedgen och låg svinghastighet så gör det att du slår direkt ner på bollen som antagligen kommer generera mycket spinn i slagen, att wedgen är stiff gör absolut ingenting, enligt mig.
En kompis till mig svingar runt 95mph, han testaden en proffs 52*/56* wedge med TRIPPELSTIFF i skaftet, han spann bollen runt 14500rpm istället för 13000rpm som han gjorde med sin egna, detta var testat i trackman
Det där var inte så sanningsenligt va? Skaftet påverkar aldrig infallsvinkeln till bollen utan det är snarare lättare att ha en flack infallsvinkel till bollen om skaftet är tungt och styvt. Det är därför många spinnerskaft är tippade ordentligt för att få ett riktigt "järnspett" i wedgarna.
Skriv svar