Lektioner eller Custom Fitting

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Olkarlsson
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 mar 2017, 07:08

Tjenare Tjenare.

Har en liten frågeställning. Om man bara skall välja den ena utav de två vilken skall man välja.

Lektioner för att lära sig slå som man skall, men med , kanske, fel klubbor.
Custom fitting för att få rätt klubbor men med en sämre sving?

Är 194cm och har standardlängd på järnen. Hcp 15.
Köptorsk är jag också så nya järn med custom fitting ligger varmt om hjärtat.

Hjälp en vilsen själ.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Olkarlsson skrev:Tjenare Tjenare.

Har en liten frågeställning. Om man bara skall välja den ena utav de två vilken skall man välja.

Lektioner för att lära sig slå som man skall, men med , kanske, fel klubbor.
Custom fitting för att få rätt klubbor men med en sämre sving?

Är 194cm och har standardlängd på järnen. Hcp 15.
Köptorsk är jag också så nya järn med custom fitting ligger varmt om hjärtat.

Hjälp en vilsen själ.
Beror väll lite på din ambition skulle jag säga.
Jag röstar lätt på lektion alla dagar i veckan! Men har du ingen ambition att bli bättre så kan du ju ta custom fitting. :mrgreen: men risken är nog stor att man ledsnar att stå kvar och stampa även fast man köpt nya stickor. Tro mig jag har köpt klubbor hej vildt under mina 4 år som spelare, nu har jag börjat ta lektioner med Max istället och ger mycket snabbare resultat än stickor.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Olkarlsson skrev:Tjenare Tjenare.

Har en liten frågeställning. Om man bara skall välja den ena utav de två vilken skall man välja.

Lektioner för att lära sig slå som man skall, men med , kanske, fel klubbor.
Custom fitting för att få rätt klubbor men med en sämre sving?

Är 194cm och har standardlängd på järnen. Hcp 15.
Köptorsk är jag också så nya järn med custom fitting ligger varmt om hjärtat.

Hjälp en vilsen själ.
Vill du bli bättre eller vill du ha bättre klubbor?
Lektioner kommer ge ditt spel mer alla dagar i veckan, klubborna kommer troligen förändra väldigt lite i ditt spel.
Niklas
Inlägg: 1095
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Lektioner i år och custom fitting nästa år när man fått in en ny sving kanske?
Hcp: ~12
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

En riktig CF innefattar ju bägge delarna kan jag tycka, dock lite mindre undervisning.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Olkarlsson
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 mar 2017, 07:08

Okej. Vi låter rätt eniga att de är lektioner som gäller! Tack för svar?
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Att göra en custom fitting tillsamans med den tränare man går hos är en väldigt trevlig kombination som ofta ger ett bra resultat. Detta förutsätter ju såklart att det faktiskt finns något i utrustningen som behöver bytas ut.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Sohlberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Eftersom du är så pass lång skulle jag säga CF!
Men det bästa våre både och ;)
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Det är svårt det där för lektion ger ju dig självklart "mer" i syfte av skicklighet och utveckling i spelandet. MEN, jag förespråkar att klubbor som får dig att KÄNNA dig bra som du trivs att titta på och slipper oron med "är de rätt för mig..". Så jag tycker personligen att klubborna är en viktig del och därmed en custom-fitting, speciellt med din längd.

Jag gjorde CF ca 2-3 månader efter jag började spela och har därmed aldrig behövt oroa mig för att det finns en bättre klubba för mig eller behöva "skylla" på för korta järn ex. Så en CF gör dig inte till en bättre spelare, men det kan ge dig en bättre känsla och roligare golf vilket i sin tur kan göra att du tränar mer och därmed blir bättre.

Så det ena utesluter inte det andra skulle jag säga, vill du bara utveckla din sving och komma på rätt spår = Lektion. Vill du gärna ha nya klubbor och känner att något med dina nuvarande inte stämmer (utseende, skaft, längd) = Ta en CF. Eller båda. I enklaste fall så tror jag du endast kan gå till Dormy och be de kolla din längd och se hur förlängda klubbor du skulle behöva. :) Kanske kan räcka att börja där?
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Mackel95 skrev:Det är svårt det där för lektion ger ju dig självklart "mer" i syfte av skicklighet och utveckling i spelandet. MEN, jag förespråkar att klubbor som får dig att KÄNNA dig bra som du trivs att titta på och slipper oron med "är de rätt för mig..". Så jag tycker personligen att klubborna är en viktig del och därmed en custom-fitting, speciellt med din längd.

Jag gjorde CF ca 2-3 månader efter jag började spela och har därmed aldrig behövt oroa mig för att det finns en bättre klubba för mig eller behöva "skylla" på för korta järn ex. Så en CF gör dig inte till en bättre spelare, men det kan ge dig en bättre känsla och roligare golf vilket i sin tur kan göra att du tränar mer och därmed blir bättre.

Så det ena utesluter inte det andra skulle jag säga, vill du bara utveckla din sving och komma på rätt spår = Lektion. Vill du gärna ha nya klubbor och känner att något med dina nuvarande inte stämmer (utseende, skaft, längd) = Ta en CF. Eller båda. I enklaste fall så tror jag du endast kan gå till Dormy och be de kolla din längd och se hur förlängda klubbor du skulle behöva. :) Kanske kan räcka att börja där?
Det där är väll lite beroende på hur mycket pengar man vill lägga ut för håller inte riktigt med där.
Om vi säger att man är ny och har en "konstig" sving, säg mycket inifrån och ut träffar bollen dåligt på bladet samt kanske har tån för mycket nedåt. Då kommer en CF ge dig klubbor som är anpassade för dom felen du håller på med. Så om du då tar några lektioner börjar komma bättre till bollen och inte alls slår ner tån lika mycket längre så kommer ju klubborna vara felgjorda rätt snabbt. säg om du har fel lie så påverkar det korta slag mer än långa om jag inte minns fel 1 grad kan väll om jag nu inte minns fel (finns folk med bättre kunskap om detta ) Så blir kan det bli 2 meter fel i sidled.

Visst en CF kan göra dig mer säker men fortfarande med dom felen du själv besitter. Vill du jobba med din sving för att kanske bli lite bättre så kan ju dom klubborna snabbt motverka ditt egna resultat.

Detta är i alla fall min syn på det, lite som att köpa en skjorta som är skräddarsydd för just din kropp men du samtidigt beslutade dig för att bli vältränad, kan ske rätt snabbt att den skräddarsydda skjortan inte passar och då kanske det var lite pengar i sjön istället för att gå på något mer standard till en början.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Skriv svar