Lektioner eller Custom Fitting

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

stevvee skrev:
Mackel95 skrev:Det är svårt det där för lektion ger ju dig självklart "mer" i syfte av skicklighet och utveckling i spelandet. MEN, jag förespråkar att klubbor som får dig att KÄNNA dig bra som du trivs att titta på och slipper oron med "är de rätt för mig..". Så jag tycker personligen att klubborna är en viktig del och därmed en custom-fitting, speciellt med din längd.

Jag gjorde CF ca 2-3 månader efter jag började spela och har därmed aldrig behövt oroa mig för att det finns en bättre klubba för mig eller behöva "skylla" på för korta järn ex. Så en CF gör dig inte till en bättre spelare, men det kan ge dig en bättre känsla och roligare golf vilket i sin tur kan göra att du tränar mer och därmed blir bättre.

Så det ena utesluter inte det andra skulle jag säga, vill du bara utveckla din sving och komma på rätt spår = Lektion. Vill du gärna ha nya klubbor och känner att något med dina nuvarande inte stämmer (utseende, skaft, längd) = Ta en CF. Eller båda. I enklaste fall så tror jag du endast kan gå till Dormy och be de kolla din längd och se hur förlängda klubbor du skulle behöva. :) Kanske kan räcka att börja där?
Det där är väll lite beroende på hur mycket pengar man vill lägga ut för håller inte riktigt med där.
Om vi säger att man är ny och har en "konstig" sving, säg mycket inifrån och ut träffar bollen dåligt på bladet samt kanske har tån för mycket nedåt. Då kommer en CF ge dig klubbor som är anpassade för dom felen du håller på med. Så om du då tar några lektioner börjar komma bättre till bollen och inte alls slår ner tån lika mycket längre så kommer ju klubborna vara felgjorda rätt snabbt. säg om du har fel lie så påverkar det korta slag mer än långa om jag inte minns fel 1 grad kan väll om jag nu inte minns fel (finns folk med bättre kunskap om detta ) Så blir kan det bli 2 meter fel i sidled.

Visst en CF kan göra dig mer säker men fortfarande med dom felen du själv besitter. Vill du jobba med din sving för att kanske bli lite bättre så kan ju dom klubborna snabbt motverka ditt egna resultat.

Detta är i alla fall min syn på det, lite som att köpa en skjorta som är skräddarsydd för just din kropp men du samtidigt beslutade dig för att bli vältränad, kan ske rätt snabbt att den skräddarsydda skjortan inte passar och då kanske det var lite pengar i sjön istället för att gå på något mer standard till en början.
Jo det går ju att vrida och vända på fram och tillbaka, jag hade lite "fel" i början som jag har ändrat på nu och jag kan inte känna att det har någon betydelse för min "nya sving", självklart är det bättre att få en CF efter en perfekt sving men jag tror det är väldigt liten procent som kan svinga på samma sätt 10,000 gånger i följd. Sen att du kommer in med en viss lie & längd är nog den stora "skillnaden" vad jag kan tycka.

Skulle han lira med juniorklubbor så blir det ju ingen jätteförbättring trots lektioner då han behöver kompensera alldeles för mycket för klubbornas skull. (Extremt exempel). Klubbor är i min mening mycket känsla och utseende, tror du kan slå en Callaway lika bra som en Mizuno/Titleist/TM men du ska trivas med klubban och känna att längden är rätt för dig. Sen kan du självklart spela bra golf med för korta/för långa klubbor.

Som du säger så är det ju en prisfråga också, CF med nya järn kan ju landa på 3-8000:- och lektion kan du ju få för 500:-. Jag är ju materialspelare så jag värderar att ha bra förutsättningar i min utrustning och jobba vidare på den vägen, jag vill inte börja i "motvind" då spelet är svårt nog. Men det finns säkert 100 sätt att se på det och jag förstår och håller med om ditt argument också. ;)

För min del så var klubborna roliga och något jag kände att jag hade råd med, så jag började med klubbor och gick sedan på lektionerna - Inget jag ångrat eller känner att jag borde gjort annorlunda, men det är som sagt en kostnadsfråga och en intressefråga, hur viktigt är klubbor för OP? ;)

Lycka till i beslutet!
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Skriv svar