FW5 eller Utility järn 2a

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Baron
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 nov 2016, 20:53

Hej,

Några erfarenheter?

Hatar hybrider och kan ej slå dessa. Behöver något att fylla glappet mellan FW3 (15grader) och j4 (22grader).

Valet står mellan FW5 på 18 grader eller en Titleist T-MB utility 2a på 17 grader (bockas till 18 förmodligen)

Skillnaden? Är T-MB svårslagen jämfört med en FW5a?

Slår FW3 210 carry om det säger något om svinghastighet och krav för att lyckas med en J2...
Driver Ping G 9.5
Järn Z565
Wedge SM6 50, 55, 60
Putter Ping Anser 1966
HCP Mot 18, säsong 1
Tålamod Scratch
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Ja T-MB är mer svårslagen än den generella fairwaywooden där ute. Åtminstone rent teoretiskt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Är det inte två klubbor som erbjuder lite olika möjligheter? 210 m carry med FW3 indikerar ju rätt skaplig fart så J2 går ju nog rent hastighetsmässigt.

FW5 kommer gå högre och landa mjukare, J2 lägre och flackare infallsvinkel. FW5 är lättare från lätt ruff, J2 kanske roligare från tee när det blåser. Vad behöver du? Både och? Köp en av varje och anpassa efter bana och väder.

Ska du bara köpa en så tror jag FW5 är ett bättre val. Många letar sig mot högloftade FW igen då de är mer vänliga och går att slå på lite fler underlag. Dessutom är det rätt elegant att slå en riktigt hög FW med precision när kamraten som hånat valet slår en toppad J2 140.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Baron
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 nov 2016, 20:53

Bra svar, tack.

Har nog tänkt mest att använda J2 från tee och vid andraslaget på par 5 hål om bollen ligger okay till.

Förstår att hybriden lättare kommer åt bollen i svåra lägen, men då borde J2 också göra det, om man jämför med FW och dens stora sula.

En FW5 känns inte som någon klubba från tee, men det sista du skrev där är man ju ute efter :)

Får bli båda, haha!
Driver Ping G 9.5
Järn Z565
Wedge SM6 50, 55, 60
Putter Ping Anser 1966
HCP Mot 18, säsong 1
Tålamod Scratch
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Baron skrev:Bra svar, tack.

Har nog tänkt mest att använda J2 från tee och vid andraslaget på par 5 hål om bollen ligger okay till.

Förstår att hybriden lättare kommer åt bollen i svåra lägen, men då borde J2 också göra det, om man jämför med FW och dens stora sula.

En FW5 känns inte som någon klubba från tee, men det sista du skrev där är man ju ute efter :)

Får bli båda, haha!
Jag har alla tre varianterna hemma med en j2 permanent rotad i bagen då det var precis vad jag sökte.

Ett tips är att prova allt, du får saker med den ena som du tappar med den andra och vice versa. Testa dig fram och se vad du blir bekväm i.

Kör hårt
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Skriv svar