Wedge med låg bounce behövs akut.

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Niklas
Inlägg: 1096
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Har haft bra wedgeslag hela säsongen fram tills den här veckan när banorna är hårdare än asfalt på vissa fairways.

Jag måste ändå byta ut min SW och tänkte då passa på att köpa en wedge med låg bounce för när det inte finns någon sand i bunkrar eller stenhård fairway, men hittar ingen på Dormy. De få som finns med låg bounce verkar inte finnas inne för tillfället.

Är det bara att beställa online som gäller eller har jag tittat på fel märken?
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hur låg snackar vi? Under 8 brukar vara väldigt svårt att hitta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Niklas
Inlägg: 1096
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

MaxP skrev:Hur låg snackar vi? Under 8 brukar vara väldigt svårt att hitta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, märkte det. Den exakta siffran vet jag inte eftersom jag inte provat. Tänkte åka till Dormy för att testa lite när jag såg att de inte hade något under 10 ens. Har nu 10 som fungerar när det är ruff eller mjukt men omöjligt från hård yta för mig. Men det är kanske custom fitting som gäller i det här fallet? Man kan väl justera bouncen i efterhand någon grad eller två?
Hcp: ~12
Niklas
Inlägg: 1096
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

När jag tittar lite mer kanske det är slipningen jag ska fokusera på mer?
Hcp: ~12
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Niklas skrev:När jag tittar lite mer kanske det är slipningen jag ska fokusera på mer?
Båda spelar ju roll så bortse inte från nån av parametrarna helt.

Ping glide 2.0 ser ut att finnas "få i lager" i Barkarby med 58° 6° bounce.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Vill du ha låg bounce så slå din pitchingwedge. De flesta wedgegrinds innebär ju också mycket bounce idag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Niklas
Inlägg: 1096
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

MaxP skrev:Vill du ha låg bounce så slå din pitchingwedge. De flesta wedgegrinds innebär ju också mycket bounce idag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Så kan man ju iofs göra, men tycker bollen rinner iväg väl mycket när den sen landar på green. Är den då upphöjd innebär det bara att man rinner ner på andra sidan och har ett liknande slag igen. Är fairway hårt så är oftast greenerna det också.

Alltså, vill ha en wedge som det går att slå en flop shot med från ett parkettgolv typ.

Taktiken nu när det är hårt har varit en chip-and-run istället när det går, med ganska dåligt resultat eftersom det är så oberäkneligt.

Får forska vidare lite på det här och prova mig fram eller hoppas att det kommer lite mer regn så att det blir lite mjukare i marken.
Hcp: ~12
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

På golfonline.co.uk finns rätt bra möjligheter att beställa de ovanligare loft/bounce på wedgar. Cleveland RTX 3 finns med 58/8 och 60/8, Titleist SM6 finns i 58/4 och 60/4.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Niklas skrev: Alltså, vill ha en wedge som det går att slå en flop shot med från ett parkettgolv typ.

Taktiken nu när det är hårt har varit en chip-and-run istället när det går, med ganska dåligt resultat eftersom det är så oberäkneligt
Räkna inte med att floppar är mer beräkneliga än rullchippar :)
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Niklas
Inlägg: 1096
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Enannantanke skrev:
Niklas skrev: Alltså, vill ha en wedge som det går att slå en flop shot med från ett parkettgolv typ.

Taktiken nu när det är hårt har varit en chip-and-run istället när det går, med ganska dåligt resultat eftersom det är så oberäkneligt
Räkna inte med att floppar är mer beräkneliga än rullchippar :)
Haha, väldigt sant. Det var mer ett exempel åt det extrema hållet.
Hcp: ~12
Skriv svar