"Utöka" skåror

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Erikxson skrev: Jag har också för mig det. Ögnade igenom regelbokens bilagor men hittade inte på texten just då. Men jag vet jag har läst det och funderat på om det verkligen kan vara tillåtet att slipa grinden på en klubba ens.
Fast slipa på grindsen och sulan gör de ju hela tiden i tourbussarna. Blytejp till förbannelse och så.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Mikael316 skrev:
Erikxson skrev: Jag har också för mig det. Ögnade igenom regelbokens bilagor men hittade inte på texten just då. Men jag vet jag har läst det och funderat på om det verkligen kan vara tillåtet att slipa grinden på en klubba ens.
Fast slipa på grindsen och sulan gör de ju hela tiden i tourbussarna. Blytejp till förbannelse och så.
Precis, därav min undran.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
MaxP skrev:
Paddan skrev:
Långa diskussioner till trots så har kärnfrågan bara delvis klarlagts dvs får man modifiera en befintlig, godkänd, klubba med utökning av ytan som har skåror??


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Förutsatt att skårorna är "conforming" så tror jag inte att det ska vara några som helst problem.
Där tror jag du har fel Max.
Mig veterligen får man i princip inte ändra någonting på en klubba jämfört med den som godkänts av R&A/USGA.
Visst kan du byta grepp och skaft men att modifiera huvudet tror jag är förbjudet.
Precis som tidigare sagts så är egna grinds och egna anpassade klubbhuvuden väldigt vanligt på tourerna. Återigen förutsatt att det håller sig till de guidelinjer som regelboken sätter ut (typ utformning av grooves). Jag är dock inte helt hundra på vad reglerna säger.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Mikael316 skrev:
Erikxson skrev: Jag har också för mig det. Ögnade igenom regelbokens bilagor men hittade inte på texten just då. Men jag vet jag har läst det och funderat på om det verkligen kan vara tillåtet att slipa grinden på en klubba ens.
Fast slipa på grindsen och sulan gör de ju hela tiden i tourbussarna. Blytejp till förbannelse och så.
Så länge du inte gör skårorna annorlunda på något vis ser jag inte varför det inte skulle vara okej. Sulan kan så klar individanpassas då det mest handlar om kontakten med underlaget.

Jag vet som sagt inte exakt vad reglerna säger men har svårt att tro att man kan förlänga skårorna på klubborna efter eget behag.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Jag ögnade igenom reglerna i början och kunde inte hitta något om själva förändringen av groovesen, bara hur de får se ut i såväl form som mönster, avstånd m.m. Så länge du klarar av att fräsa nya grooves som stämmer med det kan det säkert passera ett eventuellt test och få den att klassas som conforming. Jag tror dock det är extremt svårt att lyckas följa alla regler utan att ha förstört klubban på kuppen.

Känns som man antingen kan köpa Mickelson-wedgen, som faktiskt serietillverkas, eller träna wedgeteknik som tillåter det man försöker åstadkomma utan att behöva nyttja yttersta biten på tån :)
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Paddan
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 mar 2016, 08:00

Hollowind skrev:Jag ögnade igenom reglerna i början och kunde inte hitta något om själva förändringen av groovesen, bara hur de får se ut i såväl form som mönster, avstånd m.m. Så länge du klarar av att fräsa nya grooves som stämmer med det kan det säkert passera ett eventuellt test och få den att klassas som conforming. Jag tror dock det är extremt svårt att lyckas följa alla regler utan att ha förstört klubban på kuppen.

Känns som man antingen kan köpa Mickelson-wedgen, som faktiskt serietillverkas, eller träna wedgeteknik som tillåter det man försöker åstadkomma utan att behöva nyttja yttersta biten på tån :)
Bara att lädra eller träna känns det som!!BildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar