"Utöka" skåror

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

stevvee skrev:
Sandstream skrev:
stevvee skrev:Jo det gör jag med men kommer aldrig ner så mycket mot marken att jag behöver slå dom närmare tån,
Däremot om jag lägger en 60 ner och skall slå riktiga floppar då kan jag behöva närma mig tån.
Men eftersom man skär bollen rätt duktigt när man slår lobbar så används väl inte tån?
När jag slår lobbar så närmar min bollträff tån i alla fall, är väll mycket därför PH vill ha sin tå större och även scorer där på sin 64? graders just att han vill ha så stor träffyta som möjligt där.
Nu är jag ju ingen expert på det här men om tån var avsedd att användas vid en typ av slag skulle den troligtvis ha skåror och det skulle inte bara var Phil som krävde det. Tror mer på att Callaway vill sticka ut från mängden med en sån lösning.

Min högst lekmannamässiga iakttagelse är att proffsen, som är högerspelare, siktar mer vänster ju mer de öppnar upp klubban just för att utnyttja mitten på klubban och skära slaget utifrån och in.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Sandstream skrev:
stevvee skrev:Jo det gör jag med men kommer aldrig ner så mycket mot marken att jag behöver slå dom närmare tån,
Däremot om jag lägger en 60 ner och skall slå riktiga floppar då kan jag behöva närma mig tån.
Men eftersom man skär bollen rätt duktigt när man slår lobbar så används väl inte tån?
När jag slår lobbar så närmar min bollträff tån i alla fall, är väll mycket därför PH vill ha sin tå större och även scorer där på sin 64? graders just att han vill ha så stor träffyta som möjligt där.[/quote]Nu är jag ju ingen expert på det här men om tån var avsedd att användas vid en typ av slag skulle den troligtvis ha skåror och det skulle inte bara var Phil som krävde det. Tror mer på att Callaway vill sticka ut från mängden med en sån lösning.

Min högst lekmannamässiga iakttagelse är att proffsen, som är högerspelare, siktar mer vänster ju mer de öppnar upp klubban just för att utnyttja mitten på klubban och skära slaget utifrån och in.[/quote]

Fast är ju som sagt väldigt få som slår floppar och har sig. Googla på Phil mickelson wedge så får du se hur den ser ut.

När jag slår en flopp så ställer jag upp mig mer vänster och bladet mot målet fast den ligger platt mot backen, så kommer ju egentligen lite utifrån och in då. Men det är ju bara så som jag gör :)
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

stevvee skrev:Fast är ju som sagt väldigt få som slår floppar och har sig. Googla på Phil mickelson wedge så får du se hur den ser ut.

När jag slår en flopp så ställer jag upp mig mer vänster och bladet mot målet fast den ligger platt mot backen, så kommer ju egentligen lite utifrån och in då. Men det är ju bara så som jag gör :)
Phil är lite speciell och gillar att "mixtra" med sin utrustning. Han är skolad under en tid när det inte fanns några launch monitors och han fick helt enkelt känna sig fram.

Jag vidhåller att om det fanns någon fördel med skåror hela vägen ut till tån så hade alla tillverkare haft det, och det har de inte :)
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Sandstream skrev:Jag vidhåller att om det fanns någon fördel med skåror hela vägen ut till tån så hade alla tillverkare haft det, och det har de inte :)
Och, som Max antydde i sitt inlägg, är det ju inte som att man får bättre spinn bara för att tån plötsligt får grooves. Snarare tvärtom om något.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Paddan skrev:
Känner faktiskt ibland att jag skulle vilja ha mer kontroll på chipparna med tån.
Sen kan det ju vara så att jag är för dålig på slag med öppet klubblad så jag behöver HELA träffytan...BildBild



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skåror skulle i min mening inte hjälpa dig med någon kontroll när du slår bollen så långt ifrån klubbans masscentrum så någon spinn t.ex. även om det varit skåror hela vägen ut skulle praktiskt taget inte göra någon skillnad.
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Sandstream skrev:
stevvee skrev:Fast är ju som sagt väldigt få som slår floppar och har sig. Googla på Phil mickelson wedge så får du se hur den ser ut.

När jag slår en flopp så ställer jag upp mig mer vänster och bladet mot målet fast den ligger platt mot backen, så kommer ju egentligen lite utifrån och in då. Men det är ju bara så som jag gör :)
Phil är lite speciell och gillar att "mixtra" med sin utrustning. Han är skolad under en tid när det inte fanns några launch monitors och han fick helt enkelt känna sig fram.

Jag vidhåller att om det fanns någon fördel med skåror hela vägen ut till tån så hade alla tillverkare haft det, och det har de inte :)

Håller med dig fullständigt!

Hur funkar det rent regelmässigt, kanske där skon klämmer oavsett funktion?
Saltar alltid en bra story
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Paradispetter skrev:
Sandstream skrev:
stevvee skrev:Fast är ju som sagt väldigt få som slår floppar och har sig. Googla på Phil mickelson wedge så får du se hur den ser ut.

När jag slår en flopp så ställer jag upp mig mer vänster och bladet mot målet fast den ligger platt mot backen, så kommer ju egentligen lite utifrån och in då. Men det är ju bara så som jag gör :)
Phil är lite speciell och gillar att "mixtra" med sin utrustning. Han är skolad under en tid när det inte fanns några launch monitors och han fick helt enkelt känna sig fram.

Jag vidhåller att om det fanns någon fördel med skåror hela vägen ut till tån så hade alla tillverkare haft det, och det har de inte :)

Håller med dig fullständigt!

Hur funkar det rent regelmässigt, kanske där skon klämmer oavsett funktion?

Tror det kan handla mycket om att golfen är fyrkantig, väldigt få golfare vågar prova udda saker och därför säljer ex det inte. Sen är det ju kanske inte så bra heller att försöka missa mitten och slå mot ex tå. Ser dock ingen nackdel med skåror och nog tror jag dom kan påverka något om man har hastighet vid flopp.
Däremot tror jag Max tänker på vanliga slag när han nämner att spinn inte kommer fungera för det kommer det ej göra.

Regelmässigt är det väll inga problem då som sagt callaway har godkänd wedge
http://www.innesvingen.se/wp-content/up ... wedges.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

stevvee skrev:Ser dock ingen nackdel med skåror och nog tror jag dom kan påverka något om man har hastighet vid flopp.
Men om det nu vore en fördel, då borde ju alla toppspelare i världen skrika efter likadana wedgear men det gör de inte.

Skulle som sagt bli mycket förvånad om inte alla tillverkare testar just såna saker i sina lab för att se om de kan hitta något bättre.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Sandstream skrev:
stevvee skrev:Ser dock ingen nackdel med skåror och nog tror jag dom kan påverka något om man har hastighet vid flopp.
Men om det nu vore en fördel, då borde ju alla toppspelare i världen skrika efter likadana wedgear men det gör de inte.

Skulle som sagt bli mycket förvånad om inte alla tillverkare testar just såna saker i sina lab för att se om de kan hitta något bättre.
Hur många på touren vågar ens slå en flopp? Eller öppna wedgar över huvudtaget. För just detta känns som det är enbart vid groteskt öppet blad som det hjälper.
Man tar ju en enorm risk och tror väldigt få är beredd att ta den risken.

Har samtidigt mött väldigt få inom amatörgolfen som vågar sig på ex flop och liknande eller ens kan. Så försäljningen blir ju extremt begränsad. Kostar kanske mer än vad det smakar.

WHO knows ett svar vi aldrig får Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

stevvee skrev:Hur många på touren vågar ens slå en flopp? Eller öppna wedgar över huvudtaget. För just detta känns som det är enbart vid groteskt öppet blad som det hjälper.
Man tar ju en enorm risk och tror väldigt få är beredd att ta den risken.

Har samtidigt mött väldigt få inom amatörgolfen som vågar sig på ex flop och liknande eller ens kan. Så försäljningen blir ju extremt begränsad. Kostar kanske mer än vad det smakar.

WHO knows ett svar vi aldrig får Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Grabbarna på PGA och ET är grymma och har garanterat inga problem med att slå den typen av slag. Skillnaden är att Phil fått mycket uppmärksamhet genom åren för att han är så aggressiv runt greenerna och aldrig fegar. Om den typen av slag alltid hade varit lösningen hade alla slagit dem.

Kostar knappast mer än ett par kronor i produktionskostnad att förlänga skårorna men det görs inte eftersom ingen behöver det.
Skriv svar