Single lenght, tyck till

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

e-Fredde skrev: 18 sep 2018, 09:30
Enannantanke skrev: 17 sep 2018, 21:24
e-Fredde skrev: 17 sep 2018, 18:29 Så hur har säsongen gått med single length irons? Spännande att höra hur du upplever att klubborna fungerat nu när säsongen går mot sitt slut.
J5-J9 strålande. PW helt ok, GW mja, SW glöm.
Det är viktigt att man ser till att ställa upp lika långt från bollen alltid annars duffar man satan givetvis. Det är lätt att man ställer sig för nära med de mer loftade järnen av nån jävla anledning. Inte helt lätt att greppa ner heller.

Ska skaffa mig en vanlig 52a och en annan 58a till nästa säsong då den biten stökat till det ordentligt.

Kul experiment som får fortgå nästa säsong också, om än med andra närspelsklubbor.
Kör du uteslutande med SL på järnen nu när du spelar eller kör du SL vissa rundor och VL på andra rundor?
Bara SL.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Enannantanke skrev: 17 sep 2018, 21:24
J5-J9 strålande. PW helt ok, GW mja, SW glöm.
Det är viktigt att man ser till att ställa upp lika långt från bollen alltid annars duffar man satan givetvis. Det är lätt att man ställer sig för nära med de mer loftade järnen av nån jävla anledning. Inte helt lätt att greppa ner heller.

Ska skaffa mig en vanlig 52a och en annan 58a till nästa säsong då den biten stökat till det ordentligt.

Kul experiment som får fortgå nästa säsong också, om än med andra närspelsklubbor.
Jag tycker det låter lite mysko att det skulle vara en sån skillnad att ställa upp med en klubba i ett SL-set, där jag förstått det som att detta är en av sakerna som det ska motverka. Å andra sidan är vi bra att skylla saker på uppställningen som kommer någon annanstans ifrån, kanske har det med det att göra. ;)
e-Fredde
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 apr 2018, 19:46

Enannantanke skrev: 18 sep 2018, 14:15 Bara SL.
Kul! Detta med SL har fått mig väldigt intresserad, känns dock som något man behöver gå all-in på för att se om det fungerar eller inte. Börjat läsa på en hel del om fördelar och nackdelar och det verkar ju helt klart som något spännande att testa.

Sen är man ju alltid lite tveksam när man ligger på runt 5 i hcp om det är detta man då ska testa när man vill fortsätta neråt i hcp. Men ska helt klart testa slå med ett set i höst och se hur det känns och vilka siffror det ger :)
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

MaxP skrev: 18 sep 2018, 17:50
Enannantanke skrev: 17 sep 2018, 21:24
J5-J9 strålande. PW helt ok, GW mja, SW glöm.
Det är viktigt att man ser till att ställa upp lika långt från bollen alltid annars duffar man satan givetvis. Det är lätt att man ställer sig för nära med de mer loftade järnen av nån jävla anledning. Inte helt lätt att greppa ner heller.

Ska skaffa mig en vanlig 52a och en annan 58a till nästa säsong då den biten stökat till det ordentligt.

Kul experiment som får fortgå nästa säsong också, om än med andra närspelsklubbor.
Jag tycker det låter lite mysko att det skulle vara en sån skillnad att ställa upp med en klubba i ett SL-set, där jag förstått det som att detta är en av sakerna som det ska motverka. Å andra sidan är vi bra att skylla saker på uppställningen som kommer någon annanstans ifrån, kanske har det med det att göra. ;)
Mja, själva uppställningen är ju om något lättare, förutsatt att du inte låter huvudet ställa till det. Du förstår säkert att olika situationer och underlag påverkar uppställningen? Det är för mig uppenbarligen bökigt att ställa upp som vanligt med de mer loftade järnen. Troligen för att jag vill få mer kontroll på de slagen, de går oerhört högt nämligen.

Det stökar till sig i halvslag exempelvis. Säg att jag ska slå 120 meter i motvind. Med mina gamla klubbor hade jag tagit en J8, greppat ner och ställt mig lite närmare och med bollen lite bakåt i stansen då det är så jag slår en punch. Det slaget är inte helt lätt med dessa klubbor, jag har inte tränat på det tillräckligt. Kanske är det också helt överflödigt, men jag har inte lärt känna klubborna så att det känns bekvämt.

Ett alternativ för att puncha för att få kontroll kan vara att slå lösare med lite extra klubba, men jag duffar duktigt om jag inte slår till bollen ordentligt. Där kan vi gott skylla på tekniken snarare uppställning ";)"

Hela poängen är ju att jag inte har tid eller ork att hålla på och träna min bristfälliga teknik... Så kanonnöjd med J5-PW på standardslag, ej bekväm med J9-GW för mer kontrollerade slag i tex vind eller mot en liten green med stök runt om. Det är helt och hållet som man kunnat anta på förhand. Sen får man välja om det är värt det eller ej.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Egon
Inlägg: 873
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Hela grejen med konstruktionen av klubbhuvud är att olika skaftlängd och lie ger ”samma” uppställning rakt igenom setet.
Det blir aut. skillnad på attack vinkel och hastigheten som ökar med skaftlängden.

Eftersom bogeyspelaren maxar ut runt j8-j6 i hastighet så betyder inte det att en klubba med 40-45 graders loft prestar bättre ju fortare den svingas. Tvärtom!
Den extra tyngden (tot.vikt) på en standard j9-wedge ger kontroll och skaftlängden ihop med massan ger lagom ”utväxling” i energi till bollen.

På samma sätt som en pw bör slås med en brant AoA så bör en j5-j6 slås med en flackare AoA. Skaftlängden reglerar det här automatiskt och relativt till spelarens sving.

Avd. nörderi (om nu inte ovanstående klassas som det):
Hastighet ger spinn och loft ger spinn.
En pw med (t.ex) j8-skaft måste ha ett lättat huvud och ett högre loft. Det man vinner i hastighet/spinn måste tas bort med högre loft (över 40*) för att ge lägre energiöverföring till bollen (som då glider mer på bladet). Allt för att undvika ballongslag. Om man nu tror att en boll som glider mer på bladet presterar detsamma som en som inte gör det... så har man fel.

Egon
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1362
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Annars kan du ju testa att köpa ett par OneSwing eller Pinehawk på Nordica Golf. Funderar på det själv. Var inte så ofantligt dyrt. Tror jag skulle få betala 3100 kr inkl frakt.
För att testa så är det inte så dyrt faktiskt. Går ju alltid att sälja annars, om det inte passar.
WITB

Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu

---
Hemmaklubb Wattholma GK.

Youtube | Twitter | Instagram | Hemsida
carlphilip.a
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 nov 2018, 21:35

Vet att man kan låna hem ett SL sett från cobra i USA men finns denna möjlighet i sverige? Är grymt sugen på att se om detta passar mig men vill inte lägga pengar på ett sett för att pröva....

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

Driver/Driving Iron: Cobra Utility 2a 17.5*
Fairwaywood/hybrid: G410 hybrid 19*
Järn: Cobra MB 7-PW CB 4-6
Wedge: Titleist SM8 Jet Black 52, 56, 60
Putter: Bettinardi Armlock
Boll: Bridgestone Tour B XS
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

carlphilip.a skrev:Vet att man kan låna hem ett SL sett från cobra i USA men finns denna möjlighet i sverige? Är grymt sugen på att se om detta passar mig men vill inte lägga pengar på ett sett för att pröva....

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
Dormy brukar erbjuda möjlighet att provspela klubbor, hör med de om du bor nära en butik!

Sent from my ONEPLUS A6013 using Svensktgolfforum mobile app

WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
carlphilip.a
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 nov 2018, 21:35

Slängde iväg ett mail till butiken får se vad dem Säger :)

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

Driver/Driving Iron: Cobra Utility 2a 17.5*
Fairwaywood/hybrid: G410 hybrid 19*
Järn: Cobra MB 7-PW CB 4-6
Wedge: Titleist SM8 Jet Black 52, 56, 60
Putter: Bettinardi Armlock
Boll: Bridgestone Tour B XS
Skriv svar