Single lenght, tyck till

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
marcus.lennartzon
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 sep 2017, 13:18

Hej!

Kanske finns en liknande tråd redan men hittar den inte i så fall.

Jag funderar starkt på att köpa mig ett single length järn-set. Jag känner mig ohyggligt mycket mer bekväm med min järn 7:a och 8:a än vad jag gör med resterande klubbor nedåt i loft.
Samtidigt som jag är såhär sugen på det så finns det en liten fegis inombords som säger "Vågar du verkligen detta? Gör du fel som inte lär dig alla swingarna istället? Tänk om...".

Någon som testat? Någon som tycker?

Jag började spela i sommar och ska snart köpa mitt första egna järn-set. HCP 29 med höga ambitioner.

Ska bli kul att höra vad ni tycker!

PS. Jag är förälskad i sporten!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

marcus.lennartzon skrev:Hej!

Kanske finns en liknande tråd redan men hittar den inte i så fall.

Jag funderar starkt på att köpa mig ett single length järn-set. Jag känner mig ohyggligt mycket mer bekväm med min järn 7:a och 8:a än vad jag gör med resterande klubbor nedåt i loft.
Samtidigt som jag är såhär sugen på det så finns det en liten fegis inombords som säger "Vågar du verkligen detta? Gör du fel som inte lär dig alla swingarna istället? Tänk om...".

Någon som testat? Någon som tycker?

Jag började spela i sommar och ska snart köpa mitt första egna järn-set. HCP 29 med höga ambitioner.

Ska bli kul att höra vad ni tycker!

PS. Jag är förälskad i sporten!

Med tanke på att du är relativt färsk så säger jag Kör !!!!!! Perfekt läge att lära sig slå med dom Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag har haft möjligheten att testa ett set med One Length nu en period och personligen är det inget för mig. Men jag köper teorin och tror säkert att den fungerar. Ett par saker jag dock tänker på är att du kommer slå de längre klubborna kortare och det kommer ta ett bra tag att vänja sig så min rekommendation är att verkligen testa under en längre period för att avgöra.
marcus.lennartzon
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 sep 2017, 13:18

Tack för tipsen! Jag tror faktiskt jag ska köpa mig ett set och då till nästa fråga...

Det finns ju såklart olika prisklasser på SL-seten. SLi och Pinhawk på nordicagolf.se ser lockande ut prismässigt samtidigt som de ser billiga ut. Är man snåldum om man håller tillbaka lite på priset på sitt första SL set? Jag är rädd att klubborna ska ha så pass låg kvalitet att det förstör SL-idén för mig. Men samtidigt är det typ Cobras för 6000:- som verkar vara nästa steg prismässigt och det är ju en hel del att köpa klubbor för som dessutom är av ett nytt koncept, oklart om man kommer gilla dem alls. I den bästa av världar hittar man ett Cobra-set som är nedsatt till 4000. :D

Jätte tacksam för era svar!!!
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

marcus.lennartzon skrev:Tack för tipsen! Jag tror faktiskt jag ska köpa mig ett set och då till nästa fråga...

Det finns ju såklart olika prisklasser på SL-seten. SLi och Pinhawk på nordicagolf.se ser lockande ut prismässigt samtidigt som de ser billiga ut. Är man snåldum om man håller tillbaka lite på priset på sitt första SL set? Jag är rädd att klubborna ska ha så pass låg kvalitet att det förstör SL-idén för mig. Men samtidigt är det typ Cobras för 6000:- som verkar vara nästa steg prismässigt och det är ju en hel del att köpa klubbor för som dessutom är av ett nytt koncept, oklart om man kommer gilla dem alls. I den bästa av världar hittar man ett Cobra-set som är nedsatt till 4000. :D

Jätte tacksam för era svar!!!
Tycker man ser Cobras SL på blocket och golfmarkaden på facebook ganska regelbundet, borde gå att sitta kallt och vänta in ett set där.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Hade tänkt köpa själv, men blir inte så.

https://m.blocket.se/stockholm/One_swin ... ?ca=11&w=1

Köp de där. De lär ge en fingervisning om det är något för dig, så kan du lägga lite mer på custom sen och så köper jag de där av dig hehe
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
poka55
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 nov 2017, 16:19

Har själv ett begagnat F7 set på ingång och tänkte prova, jag återkommer med tankar när jag fått slå lite.
Tycker idén i sig verkar spännande och jag är glad att jag äntligen fick tummen ur och slog till. Har även en laddning med Jumbomax grepp på ingång som jag ska slänga på sen. Det blir ett riktigt Dechambeau-set! ;)
poka55
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 nov 2017, 16:19

Getinthehole skrev:
Sen kopiera inte Dechambeu. Han kör väldigt speciella grejer. T ex hans grepp är oerhört tjocka för att han greppar klubborna helt annorlunda osv. Han kör även 7-8 grader upright på sina klubbor för att han står extremt upprätt. Inget som gemene man/kvinna kommer göra och ska ha den lievinkeln.
En av tankarna med tjocka grepp är ju att man ska få greppet mer i handflatan och att kontrollen då ska öka (mot en eventuell bekostnad av fart). Det är kul med nytänkande och varför göra någonting bara för att det "ska" vara så? Nu har jag ju själv inte provat detta men jag tycker samtidigt inte att man ska döma ut något direkt utan att ha provat det själv. :)

Rekommenderad läsning, intressant att läsa om hans idéer om svingen:
http://www.golf.com/instruction/2017/01 ... fect-plane
Cristoffer
Inlägg: 138
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:37

Jag är positiv till one length.

Jag har testat en del på dormy och mätt upp skillnaden med ett ap2 set. Visst slog jag ap2orna längre med j4-5 men oerhört tightare. Sen skiljer sig inte j4-j5 särskilt många meter tyvärr.

Hade jag haft ekonomin att köpa ett forged set hade jag gjort det utan att tveka, men jag hade inte avverkat mina std klubbor innan om man säger som så.
Callaway
TaylorMade
Hcp Familj
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Cristoffer skrev:Jag är positiv till one length.

Jag har testat en del på dormy och mätt upp skillnaden med ett ap2 set. Visst slog jag ap2orna längre med j4-5 men oerhört tightare. Sen skiljer sig inte j4-j5 särskilt många meter tyvärr.

Hade jag haft ekonomin att köpa ett forged set hade jag gjort det utan att tveka, men jag hade inte avverkat mina std klubbor innan om man säger som så.
Känner igen mig i detta. Nästa set blir det i alla fall till att testa single length, "dessvärre" har jag ju Pingjärn och de kommer ju hålla längre än jag själv så lär dröja. Ev kan man motivera det med att man börjar bli gammal och skröplig och inte orkar veva S300...

Vem vill ha s56or?!
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Skriv svar