Single lenght, tyck till

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Suget ökar. Försöker nu sälja mina järn i Köp- och sälj-avdelningen...
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Enannantanke skrev:Suget ökar. Försöker nu sälja mina järn i Köp- och sälj-avdelningen...
Testat Cobras F7 One några gånger på Dormy. Tyckte J5 gick ungefär som min nuvarande vid bra träff. Lättare att slå också.

Så helt logiskt har jag köpt ett annat set... Numera ägare till 5-SW Sterling Irons från Wishon. Hittade ett par som stämmer hyggligt med vad jag ville ha, 37", lite lättare stålskaft i regular (men borde spelas en smula styvare då de är kapade 0,5. Perfekt) och midsizegrepp. På pappret precis det jag vill testa. Lie ska vara 65, men borde nu spelas 64 pga kapningen. Får se hur det funkar. Superspännande
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Slagit med klubborna 2 gånger nu. Känns fint. Jag är väldigt spänd på att se riktig bollflykt, men vintern har kommit nu så lär dröja. Bra längder för mig i TM4, men J5 går. Säkert en smula lågt då den rullar ut typ 10 m, men det kan jag leva med. Lite nytändning tack vare dessa känns det som.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Enannantanke skrev:Slagit med klubborna 2 gånger nu. Känns fint. Jag är väldigt spänd på att se riktig bollflykt, men vintern har kommit nu så lär dröja. Bra längder för mig i TM4, men J5 går. Säkert en smula lågt då den rullar ut typ 10 m, men det kan jag leva med. Lite nytändning tack vare dessa känns det som.
Du får mig sugen på att hämta ut klubborna jag har ståendes på klubben för vidare testning!
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

MaxP skrev:
Enannantanke skrev:Slagit med klubborna 2 gånger nu. Känns fint. Jag är väldigt spänd på att se riktig bollflykt, men vintern har kommit nu så lär dröja. Bra längder för mig i TM4, men J5 går. Säkert en smula lågt då den rullar ut typ 10 m, men det kan jag leva med. Lite nytändning tack vare dessa känns det som.
Du får mig sugen på att hämta ut klubborna jag har ståendes på klubben för vidare testning!
Glömde ju nämna att jag petade i en HIO på par-3-banan jag lirade i simulatorn. Statistiskt sett gör jag HIO ungefär 20 % av slagen med GW, bara hoppas det håller i sig...

Än så länge är det bara bekvämt att de "korta" klubborna är långa. Men jag har ju inte slagit de från gräs än, det kanske blir en annan upplevelse. Särskilt korta finesslag och bunkerslag kan nog kännas rätt märkligt. SW är 55* och ser mer ut som en J12 än en specialklubba. Får se hur den funkar, annars får jag väl slänga in en lobbwedge också men skulle helst slippa.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Skall bli spännande att höra hur det fungerar på banan för dig med Singel Length klubbor !


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

stevvee skrev:Skall bli spännande att höra hur det fungerar på banan för dig med Singel Length klubbor !


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja jag har gått lite all in på single length-järn och sålt mitt ordinarie set och wedgar... Ingen återvändo nu :). Än så länge många veckor kvar till premiär dock. Men räknar kallt med 42p första rundan haha
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Jahapp, första slagen utomhus slagna. Känns bra, med S som undantag. Blir tufft med finesslagen verkar det som. S har lite för skarp leading edge och jag märker inte av de 11° bounce som ska finnas, min teknik är väl skev. Det kanske löser sig med lite träning, men annars byter jag nog ut den mot en annan.

Resterande går bra. G-J9 gick oerhört högt. J5 gick inte lägre än min S56a vad jag kunde se och spinner enligt TM runt 5000 rpm så den känns verkligen som ett steg i rätt riktning.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Egon
Inlägg: 873
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Idén med single length är positiv men jag tror att det med en anpassning skulle passa desto fler spelare. Typ. Wedgar, mellan järn och långa järn där man bygger dem i det kortaste järnets längd enl. grupperingen. Ex. 35.5” wedgar, 36.5 j9-j7 och 37.5” j6-j4.

Sen går det inte att sticka under stolen med att företeelsen single length kommer av att det säljs undermålig utrustning.
Folk tänker att man har olika kroppsställning och att det känns olika att svinga alla klubbor i ett set MEN det är precis så det inte är tänkt att det ska vara.
Tänker inte göra reklam för något jag inte testat själv, men jag vet att det finns åtm. en klubbmakare i SE som anpassar klubbor där det tas väldigt stor hänsyn till just denna faktor. Flertalet (alla jag känner) som genomgått denna fitting svär på att de inte kan känna skillnad på när de slår en j6 eller en j9. De har samma ... allt... sving, stans, kraftansträngning osv.

Egon
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Egon skrev:Idén med single length är positiv men jag tror att det med en anpassning skulle passa desto fler spelare. Typ. Wedgar, mellan järn och långa järn där man bygger dem i det kortaste järnets längd enl. grupperingen. Ex. 35.5” wedgar, 36.5 j9-j7 och 37.5” j6-j4.

Sen går det inte att sticka under stolen med att företeelsen single length kommer av att det säljs undermålig utrustning.
Folk tänker att man har olika kroppsställning och att det känns olika att svinga alla klubbor i ett set MEN det är precis så det inte är tänkt att det ska vara.
Tänker inte göra reklam för något jag inte testat själv, men jag vet att det finns åtm. en klubbmakare i SE som anpassar klubbor där det tas väldigt stor hänsyn till just denna faktor. Flertalet (alla jag känner) som genomgått denna fitting svär på att de inte kan känna skillnad på när de slår en j6 eller en j9. De har samma ... allt... sving, stans, kraftansträngning osv.

Egon
Ja en total och ordentlig anpassning är rimligen det bästa. Mannen du pratar om vore intressant att gå till, och det är inte omöjligt att det blir så nästa gång men just nu är det inte möjligt för mig.

Fast visst måste man ha en annan uppställning till respektive klubba i ett incremental set? Eller du inkluderar kanske inte bollpositionen i uppställningen? Då är det rimligt antar jag.

Jag hade gärna sett att det fanns en typ 3-delad uppdelning av längderna som du föreslår. Eller åtminstone 2. Min nuvarande sw på 55 m° går inte längre eller mer konsekvent än min tidigare 58° som är betydligt kortare men är svårare att slå finesslag med. Ser ingen mening med den, men ska testa lite ordentligt vid spel sen så får vi se.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Skriv svar